مدیر موزه هنرهای معاصر ایران مطرح کرد:

مگر می‌شود موزه هنرهای معاصر را به بخش خصوصی واگذار کرد؟!

مدیر موزه هنرهای معاصر ایران در گفتگویی خبر واگذاری این موزه را به بخش خصوصی تکذیب کرد.

مجید ملانوروزی رئیس کل هنرهای تجسمی ارشاد و مدیر موزه هنرهای معاصر ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اخباری که مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در برخی از سایت‌ها منتشر شده بود، گفت: من به عنوان یکی از مسئولین این موزه چنین نامه و دستوری را که مبنی بر واگذاری موزه باشد، دریافت نکرده‌‌ام و خوب است که در اینجا سایت موردنظر اسناد و مدارکی را که در این راستا چنین خبری را منتشر کرده‌اند، به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به هشدار هیأت رئیسه انجمن نقاشان ایران افزود: خوب است که انجمن‌ها نظراتشان را در خصوص این که موزه‌ها چطور اداره شوند، مطرح کنند. اما در مورد خصوصی‌سازی موزه باید بگویم از زمانی که بنیاد رودکی و نیاوران راه‌اندازی شدند، باید بررسی شود که اگر در این شرایط اوضاع خوبی ایجاد شده مورد توجه قرار بگیرد و واگذاری موزه بحث حقوقی دارد و لازم به ذکر است که موزه هنرهای معاصر یک مکان نیست؛ بلکه یک گنجینه است که اعتبار هنری دارد و از لحاظ مالی نیز ارزشمندترین مجموعه ایران است و بعید می‌دانم که از نظر حقوقی نیز این امکان که موزه زیر نظر بنیاد رودکی برود، وجود داشته باشد.

ملانوروزی اضافه کرد: مگر می‌شود که موزه را به چنین بنیادی واگذار کرد؛ چرا که خصوصی‌سازی سال‌هاست که در اداره کشور ما به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر موفقیت چندانی نداشته و موزه یک میراث ملی است که اسناد هنری کشور در آنجا حفظ می‌شود. همچنین موزه در کنار رسالت‌های خود در راستای اقتصاد هنر، نوعی مستندنگاری نیز انجام داده که اگر این فضا به بخش خصوصی برود، ممکن است تابلوهای هنری و اسناد فرهنگی کشور به بخش نمایشگاهی و مارکت برود و جریانات بخش آرت فر، حراج و اقتصاد خلاق را نیز تحت تأثیر خودش قرار دهد. به همین جهت موزه نباید به سمت خصوصی‌سازی برود.

وی تصریح کرد: اگر بنیاد رودکی یا هر مرکز خصوصی دیگری مایل به داشتن چنین مجموعه‌‌ای است، می‌تواند با گرفتن بودجه 5 یا 6 میلیاردی اقدام به ساخت آن کند و این امر کاری ندارد. همان طور که گفتم موزه یکی از شاخصه‌های هنری مملکت ماست و دارای اهمیت خاصی است که شاید بعضی مسئولین و آقایان اهمیت آن را فراموش کرده باشند و یا ندانند. به همین جهت یادآوری در این زمینه لازم است.

رئیس کل هنرهای تجسمی ارشاد در خصوص لزوم پرداخت بیشتر به موزه عنوان کرد: به هر حال خوب است که در خصوص این موضوع صحبت شود که چطور می‌توان موزه را فعال‌تر کرد؛ چرا که قبل از انقلاب اسلامی کشورمان، موزه یا به صورت هیأت مدیره‌ای اداره می‌شد و یا شهرداری یا وزارت نفت و ... و زیر نظر ارشاد نبوده است. به همین خاطر همه این ارگان‌ها به موزه بودجه می‌دادند؛ اما در این سال‌ها هیچ بودجه قابل توجهی به موزه اختصاص داده نشده. همان طور که  خیلی از موزه‌ها در کشورهای دیگر دولتی هستند و جریان‌های خصوصی به عنوان حامی به آنها کمک می‌کنند، در کشور ما نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد که به طور مثال نهادهایی چون شهرداری، وزارت نفت و نهادهایی که درآمد دارند عضو موزه شوند و درصدی را برای خرید آثار اختصاص دهند. چرا که در بعد از انقلاب وقتی از ما سوال می‌شود که چه آثاری را به گنجینه اضافه کرده‌اید، ما هیچ جوابی نداریم. زیرا در این 30 سال ما هیچ اثری را خریداری نکرده‌ایم و این نهادها مثل بنیاد رودکی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

گفتنی است؛ چندی پیش در تاریخ نوزدهم اسفندماه، یکی از سایت‌های خبری تخصصی، اخباری را مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد خصوصی رودکی منتشر کرده بود که در پی آن هیئت رئیسه انجمن نقاشان ایران طی بیانیه‌ای هشداری را در رابطه با این اقدام، منتشر کرد.

اما مدیر کل موزه هنرهای معاصر در پایان مجددا دریافت نامه‌ای مبنی بر واگذاری موزه به بخش خصوصی را رد کرد و از سایت مورد نظر خواستار ارائه مدارک و دلایل خود برای انتشار این خبر شد.



انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار