افتتاح اولین ساختمان با انرژی صفر در کشور

وزیر علوم با حضور در پژوهشگاه مواد و انرژی کرج اولین ساختمان با انرژی صفر کشور را افتتاح کرد .

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم تجلیل از استاد فتح‌الله مضطرزاده که در پژوهشگاه مواد و انرژی کرج اولین ساختمان سبز کشور را افتتاح کرد.

 این پروژه که ساخت آن از سال 91 آغاز شده است اولین ساختمان با انرژی صفر در کشور است و سومین ساختمان با این خصوصیات در خاورمیانه به حساب می آید.

این ساختمان از معماری سنتی و مدرن در هم آمیخته شده است و از انرژی‌های تجدید پذیر در آن استفاده می‌شود و رویکرد آن این است که مصرف انرژی در این ساختمان راندمان مثبت داشته باشد یعنی میزان تولید انرژی بیشتراز مصرف انرژی باشد. از ویژگی‌های شاخص این ساختمان می‌توان به استفاده از طراحی غیر فعال خورشیدی و جهت گیری بهینه ساختمان ، عایق کاری کامل ساختمان و جلوگیری از وجود پنل‌های حرارتی، استفاده از پنجره بهینه و با سطح نور گذر متناسب،‌استفاده حداکثر از نور روز و نوردهی به کمک سیستم ال ای دی ، استفاده از بادگیر و گلخانه جهت تنفس طبیعی ساختمان و کاهش بارهای حرارتی خصوصا در فصول میانی و استفاده از اینرسی ساختمان جهت پخش بار و کاهش پیک نیاز حرارتی ساختمان.

محمد فرهادی وزیر علوم در حاشیه افتتاح این ساختمان که ساختمان سبز نامیده شده است ابراز امیدواری کرد که تعداد بیشتری از این دست ساختمان ها در آینده ای نزدیک احداث شود زیرا می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی به تولید انرژی نیز کمک کند.

فناوری در کشور نیاز به توجه بیشتری دارد 
فرهادی در ادامه گفت: در پژوهشگاه مواد و انرژی کرج کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته به طور مثال در دوران 8 سال دفاع مقدس بعضی از قطعاتی که تماما وارداتی بودند و در زمان جنگ بسیار به آنها نیاز بود در همین پژوهشگاه ساخته شده و یا تا آنجایی که بنده به خاطر دارم اولین سکه‌ طلایی که از خاک ایران ساخته شد در همین پژوهشگاه بوده و ما باید قدردان زحمات مدیر این پژوهشگاه یعنی استاد گرانقدر مضطر زاده باشیم، زیرا کارهای علمی و فناوری بسیار پیچیده‌ای در اینجا انجام شده است.

محمد فرهادی در ادامه با اشاره به اهمیت فناوری در کشور گفت: از این دست پژوهشگاه‌ها که به فناوری اهمیت می‌دهند باید در کشور بیشتر باشد و احداث اینگونه پژوهشگاه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و سرمایه‌گذاری مناسب روی آنها شود باید توجه داشته باشیم که بال سوم وزارت علوم؛ فناوری است و ما باید جلوه فناوری را در کشور نمایان‌تر کنیم. خوشبختانه امروز دانشگاه‌های نسل سوم‌، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش‌بنیان، حضور موثر‌تری در کشور دارند ولی باید حضور آنها موثرتر شود.  ما به دنبال راه‌اندازی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری نیز هستیم که به صورت تکامل یافته‌تر فعالیت کنند و ان‌شاالله بتوانند برای تمام جامعه مفید باشند. البته مسئولیت این شورا نباید فقط بر عهده وزارت علوم تحقیقات و فناوری باشد بلکه همه ارگان‌ها دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در آن عضویت داشته باشند و اینگونه تلقی نشود که مسئولیت این شورا فقط بر عهده وزارت علوم باشد. 

وی در ادامه با اشاره به ساختمان‌های انرژی صفر گفت: امروزه در جهان اکثر کشورها به سمت اینگونه ساختمان ها پیش می‌روند و از انرژی‌های نو و تجدید پذیر استفاده می‌کنند و انرژی‌های فسیلی دیگر تقریبا به پایان راه خود رسیده‌اند و کشور ما هم باید فکری برای جایگزینی این نوع انرژی‌ها کند. 

وزیر علوم در پایان ضمن قدردانی دوباره از استاد مضطرزاده گفت: ما باید قدر نخبه‌ها و زحمت‌کشان کشورمان را بدانیم و در همه مسائل از تجربیات و دانش آنها بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم در مسیر رشد و ترقی قرار بگیریم. 

انتهای پیام/  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار