شمارش معکوس عبور از شب دلهره/هشدار؛ چهارشنبه سوری پارسال 2500 نفر سوختند

چهارشنبه سوری آخر سال همواره آبستن حوادث بسیاری بوده است،در این میان رعایت برخی از اصول ایمنی می تواند در افزایش ضریب مصونیت مردم و شهروندان موثر واقع شود.

شمارش معکوس عبور از شب دلهره/هشدار؛ چهارشنبه سوری پارسال 2500 نفر سوختند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چهارشنبه سوری یکی از مراسم دیرین و باستانی ایران زمین محسوب می شود که پس از گذشت سالیان بسیار،با شکل و ماهیت اصیل خود فاصله بسیاری گرفته است.

اگر در گذشته،این مراسم جنبه آداب و سنت اصیل ایرانی داشت اما در سالیان و دهه های اخیر از اصل خود فاصله گرفته و بیشتر به مراسم مخاطره آفرین،حادثه ساز و بعضا اندوه بار تبدیل شده و به واقع معنا و فلسفه این آیین تاریخی به انفجار و صداهای مهیب آزاردهنده ، مبدل شده است.

با نگاهی اجمالی و گذرا به حوادث سالیان گذشته در می یابیم که عمده افراد حادثه دیده در این مراسم در طیف سنی نوجوان و جوان می گنجند.

همواره در شب چهارشنبه سوری آتش نشانی مناطق متعددکشور ساعاتی پرکار و نفسگیر را پشت سر می گذارد.

یکی از راهکارهایی که دستگاه های ذیربط همچون آتش نشانی برای آگاه سازی جوانان و نوجوانان به آن مبادرت می ورزند،مشمول همکاری و تعامل با آموزش و پرورش از طریق چاپ بروشور،پخش برنامه های آموزشی و... می شود.

طبق اخبار و آمار منتشر شده،میزان حوادث سه شنبه آخر سال در مقایسه با سنوات گذشته با کاهش همراه بوده است.

سردار محسن خانچرلی،فرماندهی انتظامی غرب استان تهران با اشاره به مطلب فوق عنوان می کند:با وجود کاهش و افت میزان حوادث و سوانح،اما بازهم هر ساله شاهد مواردی هستیم که به تبع برخی جوانان و نوجوانان را با آسیب هایی مواجه می کند و این موضوع بسیار تاسف آور و اندوه بار است.

**مصدومان و قربانیان چهارشنبه سوری سال گذشته

به گفته رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت،تعداد 2502 بیمار در فاصله 15 اسفند ماه 93 تا 15 فروردین ماه 94 دچار آسیب ناشی از مواد محترقه شده‌اند. بیشترین موارد ثبت شده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آذربایجان غربی و ایران گزارش شده است که نزدیک به 36 درصد از کل موارد گزارش شده در سال 1393 را شامل می‌شود.

وی افزود: 1985 نفر (79.3 درصد) از کل مصدومین گزارش شده، مذکر و بقیه مونث بودند.

مغیثی اظهار داشت: از نظرعضو آسیب دیده، دست (36.3 درصد)، چشم ( 23.5 درصد) و پا (7.3 درصد) به ترتیب بیشترین فراوانی آسیب را به خود اختصاص داده است. از نظر نتیجه حادثه 79.9 درصد موارد بهبود یافته‌اند. تعداد 30 مورد معلول و 10 مورد فوت گزارش شده است.

** اصول پیشگیری و ایمنی

با رعایت نکات ایمنی به شرح ذیل می توان تا حدود بسیاری از بروز آسیب های احتمالی حوادث چهارشنبه آخر سال پیشگیری کرد.

-در دسترس قرار دادن کپسول اطفا حریق یا آب برای استفاده از آن در مواقع ضروری

-پرهیز از آتش بازی در پشت بام یا بالکن خانه

-دور ساختن مواد آتش زا در محدوده هایی که احتمال حریق و انتشار آتش وجود دارد

-حتی المقدور تلاش شود جز در مواقع ضروری از حرکت در معابر عمومی و خروج از منزل جلو گیری شود

-مهیا ساختن بستری سرگرم کننده برای نوجوانان و کودان در منزل

-تشدید مراقبت از فرزندان خردسال برای پیشگیری از حوادث احتمالی

**ماده محترقه ایمن نداریم

بعضا شنیده می شود که در هیاهوی تبلیغات،برخی عنوان می کنند که فلان ماده محترقه یا انفجاری،ایمن و استاندارد است اما به اعتقاد برخی کارشناسان،این موضوع جندان صحت ندارد و هر ماده آتش زا و محترقه ای در صورت قرار گرفتن در شرایط خاص می تواند ایجاد حادثه کند.

پیرو اظهار نظر کارشناسان،این موضوع که هیچ کبریت بی خطری وجود ندارد دور از ذهن نیست و به واقع برای کار با مجازترین و ایمن ترین مواد قابل اشتغال نیز باید همه نکات ایمنی رعایت شود.

**فرهنگ سازی


در کنار اقدامات کوتاه مدت،آگاه سازی مستمر برای روشن ساختن کودکان و نوجوانان نسبت به احتمال بروز و وقوع حوادث هولناک از مولفه های حائز اهمیت در کاهش هر چه بیشتر خطرات و صدمات چهارشنبه سوری پایان سال به شمار می رود.

اگرچه چنین اقداماتی با مشارکت آتش نشانی و آموزش و پرورش پیگیری و عملیاتی می شود اما در این میان نباید از نقش سازنده خانواده غافل شد که یقینا مجموعه ای از عوامل فوق به همراه افزایش هر چه بیشتر برنامه های تولیدی و مستند با موضوعیت به تصویر کشیدن قربانیان حوادث سالیان گذشته از سوی رسانه های تصویری، در مهار و کنترل حداکثری این سنت دیرینه،اما به انحراف کشیده شده مطلوب اثر خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
این همه قانون تصویب میکنن.یه قانون هم تصویب کنن چهارشنبه سوری ممنوع.بهتر از این هست که خانواده ها بجای عیدی.داغ فرزند بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
واقعآ شب دلهره آوری.من هر سال چهارشنبه سوری جرات ندارم از خونم بیام بیرون.خدا لعنت کنه که هر کی که این مواد منفجر هارو به ایران وارد میکنه...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
با مدیریت صحیح میشه جلوی خیلی از این حوادث گرفته بشه
تو هر شهر خود شهرداری یک مراسم آتش بازی برای مردم برگزار کنه اینجوری دست خیلی از کسایی که از این روز سو استفاده میکنن بسته میشه و مراسم به صورت ایمن برگزار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
هرکشوری فرهنگی داره مثلا ما برای گندم احترام قائلیم و توی فرهنگ اسلامی مان نان را از زمین بر میداریم و لگد کردن اونو بی احترامی میدونیم ایا گندم پرست هستیم بخاطر ارزش اتش توی پخت و پز و تولید فولاد اهن بوده که اتش را سازنده میدانستند نه اینکه اتش را بپرستند ما باید بخش های درست فرهنگ یاد بگیریم ما همیشه وجهه بد اونرا استفاده میکنیم و اون برای نابود کردن از اتش استفاده میکنیم این سمتی به درازای تاریخ بوده چرا که اتش باعث گذر زندگی انسان به دوره ی جدیدی از پیشرفت کرده دلیلش بیشتر این بوده نه پرستش ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
به نظر من این سنت ریشه در آتش پرستی داره وما بعنوان یک کشور اسلامی باید این روز رو به فراموشی بسپاریم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۶:۰۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
این آتش پرستی نیست بلکه یک رسم سنتی ایرانی هست که متاسفانه از این رسم سوء استفاده میشه لطفا نظرهای افراطی ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
فقط میخواستم بگم اگه تحقیق و مطالعه کرده باشید ایرانیان باستان فقط اتش روشن میکردند و دور ان جمع میشدن خاطره میگفتند ساز و اواز میخواندند هیچوقت از روی اتش نمی پریدند و یا جایی را الکی اتش نمیزدنند از نظر انها اتش مقدس بود و نباید لگد مال میشد اینها بدعت هایی که طی چند صد سال وارد این مراسم شده دلیل محکم همین که حتی جنازه مردگان هم مانند چین و هند اتش نمیزدنند این ترقه بمب نارنجک یه بدعتی دروغین در این فرهنگ ما هست وارد شده چه بسا بیاییم اصل فرهنگ خود برگردیم و از کارهای خطرناک بپرهیزیم و بیشتر شادی کنیم تا نابود کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
به نظر من به جای این که مردم رو از فرهنگ باستانیشون متنفر کنید با به راه انداختن کمپین های خنده دار «نه به چهار شنبه سوری»در رسانه ملی بهتر فرهنگ سازی کنید تا این رسم زیبا و باستانی رو به بهترین نحو برگزار کنن و نکته دیگه هم این که اگر خیلی به فکر مردم هستید ،مانور تبلیغاتیتون رو روی خودروهای قاتلی که به خورد مردم میدید یا جاده های غیر ایمن،بگذارید که سالیانه 20000 فوتی و 100000 معلول نداشته باشیم.
لطفا نظر من رو هم منعکس کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
به نظر من باید روز چهارشنبه سوزی از تقویم پاک بشه همین و بس
-
مرتضی
۱۵:۳۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
ایکاش بجای اینهمه تو رسانه ها بگیم چهارشنبه سوزی - چهارشنبه سوزی و همه رو بترسونیم و اجساد سوخته نشون مردم بدیم البته نشان دادن این تصاویر 50% درصد پیشگیری هستش و درکنار این تبیلغاتها بیاییم این فرهنگها و آداب رو به درستی به کودکان ونوجوانان خود بیاموزیم با کمک رسانه جهت ایجاد نشان دادن آداب ورسوم هم نباید فراموش بشه حال کسانی مثل ( وزارت فرهنگ - تلویزیون و..)که با این کارها سعی در ازبین بردن سنتهای ما میکنن و نمی خواهند تاریخ ایران بیشتر نشان داده شود جای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
رسانه ها باید شکل صحیح این سنت رو استخراج کنن و مدارس و شهرداری متولی اجرای این منظور شن میشه این سنت واقعا نیاز به احیا دارد مثل قمه زنی در عاشورا باید با اموزش شکل صحیح این مراسم ها رو احیا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
واقعاً شب دلهره است. شبی که اصلاً دوست ندارم برسه. چقدر زشت است که عده ای، روز و شبی را برای دیگران ترسناک کنند به صورتی که آنها دوست داشته باشند که آن روز و شب برای همیشه از تقویم ها پاک شود. چگونه می خواهیم جواب خدا را بدهیم، چگونه؟!
آخرین اخبار