گاردین: خروج غیرمنتظره نیروهای روس از سوریه، تاکتیک هوشمندانه مسکو

به ادعای گاردین، حضور نظامی روسیه درسوریه نه برای جنگ با داعش، بلکه تاکتیکی برای برقراری دوباره ارتباط با جهان غرب بود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی نوشت: از حملات هوایی روسیه در سوریه، 5 ماه و نیم گذشته است. تاکنون جنگنده‌های روس 9 هزار بار مناطق مختلف این کشور را هدف حمله قرار داده‌اند. روسیه در این ماه‌ها متحمل خساراتی نیز شده است. یکی از مهمترین آن‌ها سقوط جت مسافربری این کشور در صحرای سینا و دیگری حمله ترکیه به یک جنگنده روس  و در نتیجه آن، آغاز تنش در مناسبات مسکو و آنکارا بود.

به ادعای این گزارش، دخالت روسیه در جنگ سوریه علاوه بر به تأخیر انداختن حذف اسد از صحنه سیاست، به صورت جبران‌ناپذیری توازن قوا در جنگ 5 ساله این کشور و جغرافیای سیاسی اطراف را بر هم زد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، صبح روز گذشته اعلام کرد: تصور می‌کنم به همه اهداف مورد نظر در سوریه حمله کرده‌ایم؛ به همین جهت قصد داریم به سرعت نیروهای خود را از سوریه خارج کنیم.

در صورتی که این تصمیم محقق شود، حضور نظامی روسیه در سوریه با تلفات کم پایان می‌یابد. البته تحلیلگران از حضور نیروهای پشتیبان روس در داخل کشور سوریه خبر داده‌اند. به گفته آن‌ها، نیروهای ویژه، خدمه تانک و تجهیزات نظامی سنگین متعلق به پایگاه لاذقیه در خیابان‌های سوریه دیده می‌شود.

«مارک گالوتی،» استاد مسائل جهان در دانشگاه نیویورک، معتقد است هر چه تعداد نیروهای حاضر در سوریه بیشتر باشد، شکنندگی بیشتری وجود دارد. با این وجود تصمیم پوتین کارشناسان نظامی را متحیر کرد. به دلیل دستاوردهای لجستیک پوتین در سوریه، هیچ کس حتی افراد نزدیک به مقام‌های نظامی این کشور تصور نمی‌کردند چنین تصمیمی اتخاذ شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری درباره واقعی بودن این تصمیم، به دلیل اظهارات خلاف واقعیت مسکو در خصوص جنگ با داعش و پیش از آن بحران کریمه، تردید دارند.

 دو مسئله به این تردید دامن می‌زند. به دستور پوتین، از امروز نیروهای روسیه به تدریج از سوریه خارج خواهند شد؛ اما او زمان پایان این روند را اعلام نکرده است. علاوه بر این، مسئله مشکوک دیگر استفاده روسیه از پایگاه «حمیمیم» واقع در خارج از شهر لاذقیه است که همچنان ادامه خواهد داشت. روسیه در ماه‌های اخیر حملات هوایی خود را از این پایگاه انجام داده است. تداوم حضور زیرساخت‌های روسیه در سوریه به این معناست که این کشور هر زمان بخواهد می‌تواند حتی با قدرت بیشتر در جنگ سوریه شرکت کند.

اما به باور کارشناسان، تصمیم پوتین در مقطع کنونی جدی است. به ادعای نگارنده این گزارش، حضور داعش در قدرت و نگاهی به نقشه مناطقی که بمب‌های روسیه در آن جا فرود آمده است، نشان می‌دهد مسکو از ابتدا نیز برای جنگ با این گروه تروریستی وارد میدان نشده بود. حمایت از نهادهای دولتی سوریه برای تضمین تداوم حضور اسد در قدرت نیز هدف اصلی  دخالت روسیه در سوریه نبوده است.

در پایان این گزارش ادعا شده است: «الکساندر گلتس،» تحلیلگر مستقل مسائل نظامی، معتقد است پس از بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه هیچ کشوری حاضر به برقراری رابطه با مسکو نبود؛ اما حضور نظامی روسیه در سوریه باعث شد غرب ناچار به برقراری ارتباط با مسکو شود. روسیه پس از رسیدن به هدف، اکنون با کمترین میزان خسارات در حال خروج از معرکه است. اقدام مسکو، تاکتیکی ظریف و هوشمندانه بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار