با این گاز مرگبار آشنا شوید

مونوکسید کربن گازی است که بیش از نیمی از قربانیان خود را به طور تصادفی و ناآگاهانه بر اثر استنشاق به کام مرگ می کشاند.

با این گاز مرگبار آشنا شویددکتر مریم کارگر راضی، عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مسمومیت با منو کسید کربن از علل مهم مرگ و میر ناشی از مسمومیت در کشور ما می باشد که بیش از نیمی از قربانیان به طور تصادفی آن را استنشاق می کنند ( گاز گرفتگی ).

وی ادامه داد: شیوع واقعی مرگ ومیر ناشی از مسمومیت با منوکسید کربن بیشتر از میزانی است که در مقالات یا کتب مختلف ذکر می شود چون اکثر مسمومین قبل از رسیدن به مراکز درمانی جان خود را از دست می دهند.

دکتر کارگر راضی  تصریح کرد: 30 درصد از مسمومین به علت قصور در به موقع تشخیص دادن این گاز  جان خود را در از دست می دهند.

وی درخصوص شایع ترین عامل مسمومیت در منازل گفت:شایع ترین مسمومیت ها ناشی از احتراق ناقص مواد گرم کننده و کرسی های سنتی هستند زیرا سوختن ناقص تمام سوخت های فسیلی تولید منوکسید کربن می کند.

دکتر کارگرراضی تصریح کرد: غیر از مسمومیت هایی که از طریق تنفس وارد بدن می شود در صنعت، نقاشی و رنگ زدایی هم سمومی وجود دارد که در درون بدن به منوکسید کربن تبدیل می شود و از این رو بلع آن ممکن است ایجاد مسمومیت با منوکسید کربن شود.

وی در خصوص خطر مسمومیت خاطرنشان کرد:  خطر مسمومیت با منوکسید کربن و علائم آن  اکثرا با روشن بودن وسیله ی گرمازا در محیطی بسته و آتش سوزی هایی که سموم مختلفی علاوه بر منوکسید کربن  ایجاد می کند، تشدید می یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار