ساری،

شکر سرخ، سوغاتی از سرزمین سبز

مسافران نوروزی برای ره آورد سفر خود از سرزمین سبز مازندران می توانند شکر سرخ سوغات ببرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شکر قرمز سوغات و رهاورد شیرین مازندران در هیاهوی رقابت شیرینی های فانتزی درحال فراموشی است اما این روزها تلاش و تکاپویی از جنس حفظ میراث گذشته و شناساندن آن به نسل جوان در حال انجام است.

شکر قرمز محصول بومی مازندران است که فرآوری سنتی آن دو دهه قبل دراستان توسط دستگاه فرآوری نیشکر'کلوادار' انجام می شد و این محصول شیرینی سفر و سوغات مسافران به این استان به شمار می رود .

گیاه نیشکر که در گویش مازندرانی به آن 'لله شیرین' می گویند شامل دو نوع یک و هفت ساله است که گیاه هفت ساله آن ضخیم و پرآب تر از نوع دیگرش است .

این گیاه متناسب با شرایط آب و هوایی مازندران در دوره رشد به باران فراوان و آبیاری منظم نیاز دارد و در هنگام رسیدن و برداشت محصول هوا خشک و آفتابی را می طلبد .

زمستان و با برداشت نیشکر ، کار آبگیری از این محصول انجام می شود که آبگیری و فرآوری سنتی که نیاز به ابزار خاص خود را دارد .

تکه های ساقه نیشکر در میان چوبی استوانه ای شکل به نام 'کِلوادار'که از تنه درخت ممرز است و با تیرک چوبی کلواتیر کوبانده می شد .

تیرکی چوبی که یک سر آن درون چوب و سر دیگر آن را به گاو یا اسب می بستند و حیوان با چرخیدن خود تیرک را هم می چرخاند.

با چرخش تیرک و فشار تیرک با سطح جانبی کلوادار، نیشکر آب خود را از دست داده و با جوشاندن آب نیشکر ، شکر قرمز استحصال می شود .

پس از آبگیری نیشکر تفاله های آن را جدا می کردند و آب آن را درون ظرف تو خالی چوبی به نام «نوکا» می ریختند. پس از پر شدن آن آب نیشکر را با کاسه درون ظرف بزرگ مسی به نام «دِگ» می ریختند. برای پر کردن دیگ مسی که گنجایش 85 تا 90 لیتر آب نیشکر را داشت باید صبح تا غروب کار می کردند.

هر چند در سالهای اخیر کشت نیشکر در مازندران در بهنمیر در بابلسر ، بابل ، قائمشهر و برخی مناطق شرق استان انجام می شود ولی میزان ان نسبت به دهه 60 بسیار کاهش یافته و سطح زیر کشت به زیر 500 هکتار رسیده است.

ریکنده روستایی در قائمشهر با 22 هکتار سطح زیر کشت نیشکر از روستاهایی است که تولید شکر قرمز در آن نیم قرن قدمت دارد و همچنان کشاورزانی در این روستا در عرصه تولید شکر قرمز فعالیت دارند.

شورای اسلامی و دهیاری روستای ریکنده نوروز امسال با برگزاری جشنواره یک روزه می کوشند این رسم اجدادی را در تولید محصول شکر قرمز نشان دهند.

عضو شورای اسلامی روستای ریکنده و دبیر اجرایی جشنواره توسعه گردشگری روستایی ریکنده گفت: این جشنواره 29 اسفند امسال در بخش های مختلف موسیقی ، مسابقه ، نمایشگاه مردم شناسی و بازارچه برگزار می شود .

عبدالرزاق هدایتی افزود: 300 قطعه وسایل و ابزار روزمره زندگی سنتی که اهالی روستای ریکنده در اختیار ستاد برگزاری جشنواره قرار داده اند در روز جشنواره در معرض دید قرار می گیرد .

وی گفت: 500 کیلو شکر قرمز در روز جشنواره برای فروش با قیمت مناسب به حاضران ارائه می شود .

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، سوغات ، شکرسرخ ، نوروز ، ریکنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار