دست بافتهای به جامانده از 6هزار سال قبل از میلاد را با سفر نوروزی به روستای متکازین بهشهر بجویید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، در باستان شناسی که در غار كمربند در حوالی بهشهر لنجام شد ، اشيايی شبيه به سر دوك ، كه متعلق به شش هزار سال قبل از ميلاد مسيح کشف شد نشان می دهد مردم آن زمان از فن ريسندگی و تبديل پشم به نخ اطلاع داشته اند.

مازندران نيز از جمله مناطقی است كه نساجی و بافته ها به صورت سنتی از قديم الا يام تا كنون در آن رواج دارد که يكی از مناطق فعال در زمينه بافته های دستگاهی در مازندران روستای متكازين است .

از مهمترين اين ابزار می توان دستگاه چل برای ريسيدن نخ و پيچيدن نخ ريسيده شده به دور ماسوره اشاره كرد .

دستگاه چليچه نیز برای كلاف كردن الياف استفاده می شود و ماكو پود را از بين تارها عبور می دهد.

دستگاه اصلی كه جهت بافت مصنوعات مورد استفاده قرار می گيرد در گويش محلی چاله يا كرگه چال نام دارد.

ساختمان اين دستگاه چوبی است و در گوشه ای از اتاق بر سطح زمين قرار می گيرد در نتيجه جای كمی اشغال می كند .

برای بافت گليمچه متكاذين معمولا نخ های پشمی به رنگ سفيد ، قرمز ، سورمه ای اشتفاده می شد اما امروزه با توجه به سليقه مشتريان رنگهای شيری ، كرم ، آبی ، آبی آسمانی ، صورتی و سبز نيز استفاده می شود .

آفتاب تيره ، پياله گل ، چخماخی ، سماتی ، چهاربرج ، چهاربرج قديمی ، مل ، پر كلايی گل ، پياله ، دگل پياله ، چپ پيچ پياله و پنجوك نقش هایی است که در بافت گلیمچه متکازین استقاده می شود.

در چند سال گذشته با توجه به تغييراتی كه در نحوه زندگی و سليقه عامه مردم بوجود آمده با فندگان برای جذب مشتری اقدام به تغيير در ابعاد گليمچه ، طرح ، رنگ ، فرم مطا بق با سليقه مشتری كرده اند.

همچنین این دستبافته در روستای متکازین از توابع بهشهر در شرق مازندران تولید می شود که متکا، زین اسب ، زیرانداز، پادری ، پشتی ، سجاده ، کیف و سفره از جمله دستاوردهای آن است.

5 هزار تخته گلیمچه به ارزش 450 میلیون تومان سالانه در مازندران تولید و از طریق استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه،آلمان و کشورهای عربی صادر می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، سوغاتی ، گلیمچه ، متکازین ، رنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.