راهکارهای کلیدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ از حرف تا عمل چقدر راه باقیست؟

کارشناسان معتقدند در این چند سال به اهداف مدنظر اقتصاد مقاومتی دست نیافته‌ایم و اجرای احکام آن در حد حرف و بخشنامه مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اقتصاد مقاومتی،سیاستی که در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد ، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی می کند و به دنبال  تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آنها است.

 در سیاست اقتصاد مقاومتی، تحرک و پویایی اقتصادی در گرو ایجاد اشتغال، کاهش نرخ تورم، تامین عدالت اجتماعی، فساد ستیزی ، دانش محوری و تاکيد بر روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است و همچنین از دیگر موارد آن کاهش هر چه بیشتر وابستگی به نفت و اصلاح الگوی مصرف به دور از ریاضت اقتصادی است؛ در این میان نقش مسئولان  حوزه های مختلف اقتصادی برای تحقق این امر بسیار پر رنگ است چراکه پایه های اقتصاد به دست نهادهای اجرایی ساخته می شود و در شرایطی که اقتصاد کشور اسکلت بندی محکم و قوی نداشته باشد، بخش خصوصی و مردم نمی توانند نقش پررنگی در پیشبرد اهداف آن داشته باشند.

**عزم جدی وزرا برای تحقق اقتصاد مقاومتی
در همین ارتباط حمید چیت چیان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی محور اصلی فعالیت های دولت و بویژه وزارت نیرو است و امسال طبق بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام و عمل این امر مهم را با قدرت بیشتر انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو توسعه شرکتهای دانش بنیان را از رویکردهای اساسی اقتصاد مقاومتی دانست و با تاکید بر لزوم افزایش حضور بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی به ویژه در بخش آب و برق تصریح کرد: مشارکت مردم در حوزه های مختلف ،کمک بزرگی به دولت در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاوتی است .

**اقتصاد مقاومتی پشتوانه عظیم برای دولت

همچنین طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی  نیز با تاکید بر اینکه از هیچ کوششی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دریغ نخواهیم کرد تصریح کرد: نامگذاری امسال تدبیر و اقدام خردمندانه ای بود که در این برهه خاص می تواند پشتوانه ای عظیم برای مجموعه دولت در مسیر تحقق اهداف تعیین شده ذیل سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

**فرار از صادرات تک محصولی لازمه اقتصاد مقاومتی

بر اساس این گزارش نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دو موضوع درونزایی و برونگرایی در اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد:اقتصاد مقاومتی باید یک نمود عملی در تمام بخش‌‌های کشور داشته باشد و نمی‌توان بدون ارتباط و تعامل با جهان اقتصادمان را مقاوم کنیم.

وی افزود: باید صادرات تک محصولی را کمتر کنیم البته خوشبختانه در سال‌های اخیر به تدریج سهم‌مان را از فروش نفت کاهش دادیم و در همین مسیر باید نفت را عامل توسعه قرار دهیم و نه فقط عامل صادرات، لذا فکر می‌کنیم اولویت‌های 10 ساله آینده باید بیشتر بر روی صنایع مرتبط با نفت و گاز و نه تنها صادرات نفت خام باشد.

**توجه به تولید داخل و کنترل تورم، شاه بیت اقتصاد مقاومتی

در همین ارتباط هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: شاه بیت اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخل، اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است.

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد به بنگاه‌های اقتصادی کمک کند همواره بایستی تلاش کند تا نه تنها تورم را تک رقمی بلکه به زیر پنج درصد که ایده‌آل بخش تولید است برساند.

این کارشناس اقتصادی  بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای عدم تبادل کالا و خدمات با دنیا نیست تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بدان معناست که همان قدر که به کشورهای خارجی  وابسته‌ایم آنها نیز به ما وابسته باشد به طوری که به ازای هر یک واحد کالای وارداتی حداقل یک واحد کالا صادر شود و در این میان نباید فراموش کرد که تحقق چنین امری نیازمند مدیران کارآمد در بخش‌های مختلف اقتصاد است.

**کلام درمانی در اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد

همچنین غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه کلام درمانی و تکرار مکررات در اقتصاد مقاومتی جایگاهی ندارد، گفت: اقتصاد مقاومتی باید در عمل شکل بگیرد و این امر موجب خوشنودی مردم ، رهبر و دولت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به صورت عملیاتی حل شود،افزود:اگر بتوانیم بر اساس مولفه و راهکارهای اقتصاد مقاومتی پیش برویم دیگر تهدید نخواهیم شد بلکه فرصت های مناسبی پیش روی ما قرار خواهند گرفت البته این فرصت ها زمان بر خواهند بود و این توقع نباید ایجاد شود که در مدت زمانی کوتاه تحقق یابند.

**تعامل قوای مجریه و مقننه برای ارائه راهکار
بر اساس این گزارش ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تعامل قوای مجریه و مقننه برای ارائه راهکارهای عملی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

وی اظها‌ر کرد: اگر اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی کشور است باید با رویکرد اجرایی همراه باشد و سعی کنیم در مقام اولویت‌گذاری و انتخاب احسن، بنا را بر این بگذاریم که مسائل کشور را خودمان حل کنیم. در این صورت همه رفتارها و گفتارها به سمت داخل تعریف می‌شود و اقدام و عمل شکل خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه مجلس و دولت به موضوع تصویب و اجرای قوانین و پایش ا‌ضافه‌ کرد‌: مجلس و دولت یکی در مقام قانون گذاری  و دیگری در مقام اجرا و ارائه راهکارها و بهبود امور باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا ان‌شا‌ء‌الله شاهد اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 باشیم.

**تاکنون اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نشده است
و اما عبدالوحید فیاضی ، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار داشت: از فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، می‌توان دریافت که در این چند سال به اهداف مدنظر اقتصاد مقاومتی دست نیافته‌ایم و اجرای احکام آن در حد حرف و بخشنامه مانده است.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه بسیاری از مسئولین اجرایی کشور در سر هوای دیگری دارند و کمتر به این بخش ها توجه نشان می‌دهند.

وی با اشاره به دوران پسابرجام، اذعان داشت: مطمئنا برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش مبادلات تجاری به دیگر کشورها به تحکیم پایه‌های اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند اما پسابرجام نمی‌تواند به تنهایی کلید حل مشکلات اقتصادی کشور باشد.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: نگاه اقتصاد مقاومتی نگاه فرابرجامی است و با توجه به اقتصاد پویای درون‌زا و نه با نگاه به اقتصاد بیرونی، راهکار درمان اقتصاد بیمار کشور است.

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی تمام اقشار جامعه از مردم تا مسئولین موظف به کمک برای هموار سازی اقتصاد مقاومتی در کشور هستند و مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد تا با تصویب قوانین و لوایح جدید در پیشبرد هر چه بیشتر مقاصد  اقتصاد مقاومتی به دولت یاری رساند.

**امید به توسعه و پیشرفت...
لازم به ذکر است به طور قطع کشور بدون اقتصاد مقاومتی رشد و حرکت رو به جلو نخواهد داشت و باید معیار و راه عمل دولت و ملت در همه فعالیت‌های اقتصادی، تحقق واقعی این کلیدواژه باشد تاجاده ناهموار اقتصاد به سوی پیشرفت و توسعه و سربلندی تغییر مسیر دهد .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار