حواشی سینمای ایران در مرداد 94؛

از قمه‌زنی برای اکران رستاخیز تا گلایه رئیس سازمان سینمایی از نیروهای خودسر!

واکنش سینماگران نام آشنا برای اکران «رستاخیز»، تفکیک جشنواره کودک و نوجوان و انهدام نسخه‌های غیرمجاز فیلم‌ها از جمله حاشیه‌هایی بود که در مرداد 94 به سینمای ایران گرما بخشید.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این ماه شاهد اتفاقات مهمی از قبیل واکنش برخی سینماگران از جمله کمال تبریزی، مجتبی راعی، داوود میرباقری، خسرو سینایی، مهدی فخیم‌زاده، سیدضیاءالدین دری و... به حواشی اکران "رستاخیز" فیلم احمدرضا درویش بودیم که کمال تبریزی در متنی ضعف مدیریت در عرصه تصمیم‌گیری مدیران سینمایی را مد نظر قرار داد.

از طرفی احتمال اکران "رستاخیز" به میان آمد اما دوباره یک هفته به تعویق افتاد، برگزاری جشنواره کودک و نوجوان به طور قطعی مشخص نبود، گروه هنر و تجربه سیاست‌های جدید اکران این بخش را اعلام کرد یعنی قرار شد نمایش فیلم‌ها از حالت چرخشی‌ خارج شود و هر فیلم در طول یک هفته در یک سینما و در یک سانس مشخص نمایش داده شوند.

 همچنین سالن خانه هنرمندان به نمایش فیلم‌های مستند و کوتاه و کلاسیک‌های تاریخ سینمای ایران و جهان اختصاص داده شد، در سالن کوچک سازمان سینمایی طی مراسمی با حضور حجت‌الله ایوبی، حبیب‌ ایل‌بیگی، رضا میر کریمی، ابراهیم مختاری، محمدرضا فرجی، بهمن حبشی از شورای داوری سینما تقدیر شد، هیأت انتخاب بخش مستند جشن خانه سینما معرفی شدند و پردیس سینمایی "چارسو" میزبان جشنواره فیلم صنعتی شد.

ادامه حواشی اکران فیلم رستاخیز و پخش اطلاعیه توسط روابط عمومی این فیلم

در این هفته بعد از اینکه قرار شد فیلم احمدرضا درویش اکران شود. حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نشست هفتگی سخنگوی ارشاد به برخی ابهامات در خصوص فیلم "رستاخیز" اشاره کرد و در پی آن روابط عمومی این فیلم در اطلاعیه‌ای به این ابهامات پاسخ داد که مهمترین بخش این اطلاعیه به این موضوع اشاره داشت که هنوز هیچ سند رسمی مبنی بر شرایط تعلیق تعویق و احقاق حق این فیلم در اکران از هیچ مرجع صالح قانونی صادر نشده است.
فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" به کارگردانی وحید جلیلوند به بخش رقابتی "افق‌ها"ی جشنواره فیلم ونیز راه پیدا کرد، آثار مستند به بخش سابقه جشن خانه سینما معرفی شدند، خبر جدیدی از آیین‌نامه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد.

وضعیت فیلم‌ها و تفکیک جشنواره کودک و نوجوان بحث داغ مردادماه 94

حجت‌الله ایوبی در این هفته از وضعیت آثار توقیفی و نیروهای خودسری که برای فیلم‌ها مشکل ایجاد می‌کنند، سخن گفت. علیرضا تابش از علت تفکیک جشنواره کودک و نوجوان پرده‌برداری کرد، انیمیشن‌های منتخب در جشن خانه سینما معرفی شدند، شاهد فراخوان فیلم‌های موبایلی جشنواره فیلم محمد (ص) بودیم، محمدحسین برومند به عنوان مدیر جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شد، 12 مرداد رییس سازمان سینمایی و معاون اجتماعی – فرهنگی ناجا طی مراسمی از تعداد زیادی نسخه‌های مکشوفه فیلم‌های سینمایی که به صورت غیرمجاز عرضه می‌شدند با دزدید و بر امحاء آن‌ها تأکید کردند این نسخه‌ها حدود 3 میلیون لوح فشرده بود، جشنواره فیلم‌کوتاه و مستند رضوی در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان به مدت 11 برگزار شد.

ایوبی در مرداد 94 در خصوص "رستاخیز" گفت: اگر این فیلم اکران می‌شد، امید داشتم با نمایش بین‌المللی هزینه‌های آن برگردد اما به تعویق افتادن آن موجب شد سازندگان ضرر مالی بسیاری را متحمل شوند، بیستم مرداد همین ماه و مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) عده‌ای به علت اکران "رستاخیز" روبروی درب وزارت ارشاد تجمع کردند و طبق گزارشات برخی از آنها قمه زنی کردند که وزیر ارشاد نسبت به این حرکت واکنش‌ نشان داد و گفت این اقدامات را افراد مذهبی انجام نداده‌اند.
فیلم‌های "تابو" ، "محمدرسول‌الله"، مرگ ماهی"، "اعترافات ذهن خطرناک من"، "حکایت عاشقی"، "دوران عاشقی" و فیلم کوتاه "روز قضاوت" در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم مونترال شرکت کردند، فراخوان اولین دوره جشنواره فیلم و عکس نگاه رضوی اعلام شد و نگار جواهریان داور نهمین دوره جایزه آسیا پاسیفیک (استرالیا) شد.

پرسش مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی جنتی از پاسخگویی به سؤال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اکران فیلم " قصه‌ها" در صحن علنی مجلس خبر داد و این اتفاق تعجب رییس سازمان سینمایی را برانگیخت، برخی از شرط‌های برگزاری هفدهمین جشن‌ خانه سینما توسط دبیر آن بیان شد، فیلم کوتاه "ماهی و من" ساخته بابک حبیبی از دو جشنواره سینمایی کشورهای ایتالیا و اسپانیا جایزه گرفت، سیدرضا کریمی حکم دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم ایران راز حجت‌الله ایوبی گرفت، "چهارشنبه 19 اردیبهشت" در ادامه حضور خود در جشنواره‌های خارجی به جشنواره مجازی ونیز رسید.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار