چرا نوزاد هنگام شیر خوردن عصبی است؟

گاز می‌گیرد، چنگ می‌زند و با ناخن سینه را خراش می‌دهد. اگر کودک شما هم هنگام شیر خوردن این رفتارهای عصبی را از خود نشان می دهد، گفتگو باپریسا زینلی بوجانی، روان درمانگر کودک و نوجوان شما را راهنمایی می‌کند تا در آرامش به فرزند دلبندتان شیر بدهید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاز می‌گیرد، چنگ می‌زند و با ناخن سینه را خراش می‌دهد. اگر کودک شما هم هنگام شیر خوردن این رفتارهای عصبی را از خود نشان می دهد، گفتگو باپریسا زینلی بوجانی، روان درمانگر کودک و نوجوان شما را راهنمایی می‌کند تا در آرامش به فرزند دلبندتان شیر بدهید.

دلیل نا آرامی و رفتار خشونت‌آمیز بعضی از نوزادان هنگام شیر خوردن چیست؟

مواردی در شیرخوردن بچه مهم است که باید حتما رعایت شود مثل زمان مناسب شیردهی و محیط مناسب شیردهی. مسلما اگر هر یک از  موارد ذکر شده در زمان شیردهی اتفاق بیفتد کودک هنگام شیر خوردن رفتار‌های آزار‌دهنده از خود نشان می‌دهد.

زمان مناسب شیردهی چه زمانی است؟

مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که مادران عزیز باید درباره ی شیر دادن به فرزند خود بدانند این است که به هیچ عنوان برای جلوگیری کردن از نق زدن و گریه های کودک به او شیر ندهند. همه‌ی گریه‌ها و بی قراری‌های کودک دلیلی بر گرسنگی او نیست که بخواهیم هر گریه‌ای را با شیر دادن به نوزادمان از بین ببریم؛ پس، قبل از هر چیزی دلیل گریه و بی‌قرار کودک را جستجو کنید و اگر کودک واقعا نیاز به شیر خوردن داشت و احساس گرسنگی کرد به او شیر بدهید.

محیط شیردهی باید چگونه باشد؟

شیردهی باید در محیطی آرام و خالی از هر گونه تنش و اضطراب هم برای کودک و هم برای مادر باشد و حتما در زمان گرسنگی انجام شود. کودک در سنین پایین‌تر همه‌ی امنیت روانی اطرافش را در مادر جستجو می‌کند و به صورت مستقیم مادر موضوع و عامل امنیت کودک محسوب می‌شود پس حالت روانی مادر در هنگام شیردهی در درجه‌ی بالایی از اهمیت قرار دارد که همواره باید به این موضوع مهم و اساسی توجه کرد. پس به هیج عنوان در شرایط عصبانیت، ناراحتی، گریه، اضطراب، شلوغی‌های بیش از حد به کودک شیر ندهید و هم چنین در شرایط ناآرامی خود کودک؛ همیشه سعی داشته باشید این موقعیت آرامش‌بخش را که هم برای مادر و هم برای کودک باید با لذت و عشق همراه باشد را با لحظه‌های تنش‌زا همراه نکنید.

اگر کودکی به رفتار‌های خشونت‌آمیز هنگام شیر خوردن عادت کرده باشد چه باید کرد؟

در صورتی که مادری از این روش‌ها اطلاع نداشته و این رفتار‌ها و کنش‌های آزار‌دهنده برای کودکش به عادت تبدیل شده یک راهکار ساده پیش روی شما قرار دارد و آن هم این است که در هنگام بروز این رفتارها مادر تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کند. ممکن است بارها شاهد این صحنه بوده باشید که مادری در هنگام شیردهی به خاطر بی قراری‌ها و رفتار‌های غیر عادی کودکش عصبانی شده و رفتاری مشابه با رفتار کودک را با او داشته است، این برخورد به طور قطع اشتباه‌ترین کار است و وضعیت را بدتر می‌کند. در این پروسه این مادر است که متحمل عذاب بیشتری می‌شود و حالت عصبی او به صورت مستقیم روی کودک اثر می‌گذارد.

برای آرام کردن کودکی که در حین شیر خوردن بی قراری می‌کند باید چه کاری انجام شود؟

در هنگام بروز رفتار‌های عصبی و بی قراری از جانب کودک مادر باید دست کودک را به آرامی بگیرد و حرکتی لذت‌بخش را جایگزین رفتار آزار‌دهنده کند، به طور مثال دست کودک را نوازش کند، ببوسد و به حالت نوازش به روی صورت و بدن خود بکشد؛ تکرار این حرکت و برقرای ارتباط فیزیکی آرام بخش بین مادر و کودک تا حد زیادی می‌تواند مانع این رفتارها شود.  
منبع: نی نی سایت
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فایزه
۱۶:۴۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
یکی دیگ از دلایل این رفتارها، ریفلاکس نوزادیه ک اگر پنهان باشه، مادر متوجه نمیشه علت این رفتارها چیه ولی باید حتما بره دکتر تا برا نوزاد دارو تجویز بشه و خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۵۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
یه کودک 2سال و2ماهه دارم... مدام منو از وقتی شیرخواربوده تاالان که شیرگاو میخوره نیشکون از دست وبازوم میگیره... هی تکرارمیکنه... کلافه وعصبی میشم... بااینکه هی دستشوناز میکنم.. بوسش میکنم... حتی کارخودشوبراش انجام میدم نیشکونش میگیرم که بفهمه. اصلا فایده نداره... 20ثانیه ول میکنه دوباره شروع میکنه چکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
من نوزادم یک ماهش که بوده ترش بادنجان مرتب می خوردم حالا دیگه درست شیر نمیخوره گریه میکنه یعنی داخل شکمش مشکلی به وجود امده که من نمی دانم
Turkey
محمد
۲۰:۰۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام . مصرف مواد غذایی توسط مادر تاثیراتی بر مزه و بو و حتی ترکیبات شیر دارد . مثلا به هیچ وجه مصرف زیاد زرد چوبه ، دارچین و... به مادران عزیز پیشنهاد نمیشود . احتمال میدهم مزه شیر شما تغییر کرده باشد. بعد مدتی با رژیم غذایی ملایم شما شیر به حالت نرمال برمیگردد ، اشتباها مادران همراه شیر خود شیر خشک به نوزاد میدهند که به علت شیرینی شیر خشک و طعم خوشایند ان کودک از شیر مادر سر باز میزند . بهتر است با متخصص و پزشک مراجعه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
سرور
۱۲:۲۱ ۱۱ تير ۱۳۹۷
بچه ام دوماهشه موقعه شیر خوردن گریه میکنه علتش نمیدونم ازاین رفتارش داغونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۷
چرانوزادهنگام شيرخوردن صورتش ميلرزد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۲۰ ۰۵ تير ۱۳۹۷
پسری دارم موقع شیرخوردن گریه میکنه وبه خودش می پیچه کسی اطلاعاتی داره دلیلش بگه کلافه شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام .نوزاد 6 ماهه دارم هر بار شیر میخورد یا مدام گوش خودشو می کشه یا موهاشو میکنه لطفا بفرمایید علت چیه .تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
بچم ۱۰ ماهشه و موقع شیر خوردن و غذا خوردن خیلی گریه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۲ آبان ۱۳۹۵
چرانوزاد هنگام شیرخوردن خودش رامیزند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
ممکنه به علت درد شکمی یا گوش درد و تحریک لثه باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
بچم فقد موقع شیر خوردن خیلی گریه میکنه ‌‌‌‌‌‌‌‌تورا به خدا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
بچم فقد موقع شیر خوردن خیلی گریه میکنه ‌‌‌‌‌‌‌‌تورا به خدا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
آیا ژنتیک هم در نوع رفتار کودک نقش دارد ؟
آخرین اخبار