قزوین؛

کاخ چهلستون

عمارت چهل ستون قزوین، معروف به عمارت کلاه فرنگی در دوره صفویه بنا شده است.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛عمارت کلاه فرنگی به همراه سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ صفوی است .
کاخ چهلستون قزوین

این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه تهماسب است، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی ( سبزه میدان ) قرار دارد .

این مجموعه از ۲۳ کاخ و ۷ سر در ورودی تشکیل شده بود. .

طبقه اول بنا دارای سالن وسیعی است که در چهار طرف آن چهار اتاق با هندسه متفاوت از یکدیگر وجود دارد.

بنا دارای چهار ایوان است که در گذشته باز بوده وجریان هوای مطبوعی از آن عبور می کرده ولی امروزه برای محصور کردن و حفظ تزیینات با پنجره بسته شده است .

این بنا از نظر معماری طوری ساخته شده است که در تابستان هوای مطبوعی در داخل آن جریان داشته است. شیب درب ورودی آن باعث می شود که جریان هوا به مرکز هدایت شود.

رواقی با ستونهای آجری و قوسهای نیم دایره گرداگرد این طبقه را در بر گرفته. تقریباً تمامی بنا از نقاشی پوشیده شده است که متعلق به دوران صفویه و قاجار است.

نقاشیهای موجود در روی دیوارها و مقرنسهای سقف در دوران پهلوی آسیب فراوان دید. به دلیل این که ای بنا به فرمانداری تبدیل شده بود و روی نقاشی ها را با گچ سفید کردند و این کار آسیب زیادی به تزئینات بنا وارد کرد.

کاخ چهلستون قزوین

ساختمان طبقه دوم تالار بزرگ مرتضی است که از هر سمت ارسی های پهن پنج چشمه بلندی در وسط داشته و در کنار آن در کار گذارده بودند.

پلان آن مربع شکل است و در چهار طرف آن چهار گوشواره قرار دارد که در دوره قاجار به بنا اضافه شده است .

کاخ چهلستون قزوین

امروزه کاخ چهلستون تبدیل به موزه خوشنویس استان شده است .

انتهای پیام/

برچسب ها: کاخ ، چهلستون ، معروف ، صفویه ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار