آبادان؛

آرامگاه بابا حزقيل ( حزقيل نبي)

حزقیل نبی یکی از انبیاء بنی اسراییل است که مدفن وی در شهر دزفول قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛از چهار راه شریعتی دزفول که به سمت چهار راه آفرینش می روید حدود 100 پایین تر وارد کوچه ای شوید. بیست متر که وارد کوچه شدید در سمت راست خود جنب مسجد سيد نورالله ، آرامگاه پیامبری از انبیاء بنی اسراییل را ملاحظه می کنید که در گوشه ای از این کوچه عزلت گزیده است و این پیامبر کسی نیست جز حزقیل نبی"."

بقعه حزقيل نبي را مدفن يا قدمگاه حضرت حزقيل از پيامبران بني اسرائيل مي‌دانند كه پدر بزگوار دانيال نبي بوده است. در قرآن از او به نام ذوالكفل ذكري به ميان آمده است. او سومين پيامبر بعد از موسى بود. حزقيل پيامبرى بود با خردى تابناك و صبرى شگرف و در رديف ادريس و اسماعيل.

يكي از پيامبران كتاب مقدس كه در روايات اسلامي توصيف مي‌شود حزقيل است. نام حزقيل در قرآن به كار نرفته اما متون تفسيري مدّعي اشاره قرآن به او در آيه 243 سوره بقره‌اند.

در روايات اسلامي گونه‌هاي بسياري از املاي صحيح نام كامل حزقيل موجود است. با اين همه، اكثر منابع او را حزقيل بن بوزي بوذي بوري مي‌خوانند. برخي منابع اضافه مي‌كنند كه او ابن العجوز يعني «پسر پير زن» هم ناميده شده و علّت اين نامگذاري را به شيوه‌هاي گوناگوني توجيه مي‌كنند

حزقیال (به زبان عبری به‌معنی خداوند نیرومندی می‌بخشد)، کاهنی از خانواده صادوق و از پیامبران بنی‌اسرائیل بود

حزقیال در سال ۶۲۷ قبل از میلاد ولادت یافت، و در سن سی‌سالگی، کاهن اورشلیم شد. حزقیال ازدواج کرد و در تل‌ابیب در نزدیکی نیپور بابل و در منزل شخصی خودش زندگی می‌کرد، و مشایخ یهود با او مشورت می‌کردند. زن حزقیال در زمان کاهنی وی به طور ناگهانی مُرد ولی خدا حزقیال را از عزاداری منع کرد. او به سال ۵۹۲ قبل از میلاد، به پیغمبری بنی‌اسرائیل رسید، و بیست و دو سال بنی‌اسرائیل را از بت‌پرستی بازداشته و به سوی خدا دعوت می‌کرد. در ابتدا بنی‌اسرائیل تحت‌تأثیر او قرار نمی‌گرفتند تا این که سرانجام با شکسته شدن بت‌ها به خدای یگانه روی آوردند. او ابیهود (عبری:אבא של יהודים به معنی پدر یهود)، پسر انسان (عبری:ילד של איש) و تسلی‌دهنده اسرائیل (عبری:עמת) نامیده شده‌است

بخت النصر یا همان نبوکد نصر پادشاه بابل بعد از محاصره اورشلیم در سال 598 قبل از ميلاد / حزقیل نبی را به اسارت برد . او پیامبری بود که داوری بر هفت قوم آمون، موآب، فلسطین، صور، صیدون و مصر را اعلام کرد. کتاب نبوت حزقیل شعرگونه‌است، و در آن وزن و آهنگ وجود دارد. این کتاب شامل چهار رویا و پنج پیغام اصلی کتاب به شکل مثل ارائه شده‌است.

او به مدت 22 سال يعني از سال 595 تا 573 قبل از ميلاد، پيغمبري كرد. ايشان در ميان يهود، ساحب مقامي رفيع بود و تمام مشايخ بزرگ از او فرمانبرداري مي كردند، ايشان سواي مقام و مرتبت علمي و پيامبري ، در كار بنايي مهارت تام داشت.

طبق نوشته متون الاخبار، حزقيل پدر دانيال پيغمبر است، منتهي نه آن دانيال پيغمبر که معروف به دانيال اكبر است. مرقد حزقيل نبي در مركز شهر دزفول و معروف به بابا حرقیل است .

بقعه این نبی الهی بنايي ساده و آجري شامل حياطي كوچك و ايواني با طاق ساده نو ساز تير ‌آهني ميباشد. بر فراز بنا گنبدي از نوع شش ترك مشاهده ميشود كه كاملا نوساز و بتوني مي باشد.

چند سال پیش بقعه حزقیل نبی مرمت شد مدیر وقت میراث فرهنگی دزفول در این زمینه گفت :محوطه اطراف بقعه حزقیل نبی توسعه می یابد.

و بودجه و اعتبار مرمت آرامگاه حضرت حزقيل (ع) توسط سازمان اوقاف و هيات امناي شهرستان تامين شده و پيشرفت رضايت‌بخشي هم داشته است.

مدفن حزقیل نبی در شهر دزفول است و جا دارد که هم مسولان و هم گردشگران توجه بیشتری به این پیامبر الهی داشته باشند.

برچسب ها: آبادان ، آرامگاه ، دزفول ، حزقیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.