عربستان سعودی، سرگردان در دو راهی ترامپ و کلینتون/ شمارش معکوس برای خلاصی از شر اوباما!

به نوشته الخلیج الجدید، سعودی‌ها برای پایان زمامداری اوباما لحظه‌شماری می‌کنند.

عربستان سعودی، سرگردان در دو راهی ترامپ و کلینتون/ شمارش معکوس برای خلاصی از شر اوباما!به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت «الخلیج الجدید» در گزارشی نوشت: "باراک اوباما" -- رئیس جمهور آمریکا -- در ماه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. این سفر در حالی انجام می شود که موضع اوباما و همچنین نامزدهای انتخابات این کشور در قبال عربستان سعودی به شدت زیر ذره بین قرار دارد.

اوباما چندی پیش از سیاست های داخلی و خارجی رژیم آل سعود انتقاد کرد و روابط دوستانه دو کشور را مورد تردید قرار داد. اظهارات اوباما، بازتابی بسیار منفی در عربستان سعودی داشت و خشم مردم این کشور را برانگیخت.

اوباما در اظهارات خود به طور ضمنی به این نکته اشاره کرد که اقدامات عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم کافی نیست و رژیم آل سعود با حمایت مالی از مؤسسه های دینی و آموزشی "وهابیت"، عرصه را برای ظهور گروه های تندرو فراهم آورده است.

نادیده انگاشتن عربستان به وسیله کشورهای غربی و به خصوص آمریکا موجب دلسردی و ناامیدی سران این کشور شد؛ آنها که به زعم خود تلاش بسیاری را برای مبارزه با تروریسم انجام داده اند و صدها نفر از طرفداران داعش را در عربستان بازداشت کردند. رژیم آل سعود همچنین مؤسسه های دینی این کشور را از انتشار افکار افراطی  منع کرد.

در این میان با نزدیک شدن پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، رژیم آل سعود امیدوار است بتواند روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد. بیشتر مقامات و سیاستمداران عربستان سعودی معتقدند در مقایسه با دموکرات ها، جمهوری خواهان همکاری و نزدیکی بیشتری با این کشور دارند.

اما گرایش رژیم آل سعود به حزب جمهوری خواه آمریکا شامل "دونالد ترامپ" نمی شود. اظهارات ترامپ درباره مسلمانان مورد پسند سعودی ها نیست. موضع این نامزد جنجالی انتخابات در قبال مسلمانان و اظهاراتش مبنی بر تحریم مسلمانان مهاجر، نگرانی عرب ها را برانگیخت. رسانه های جمعی عربستان ترامپ را یک شخصیت جنجالی که هدفش ایجاد ترس  و سوء ظن است، معرفی کردند.

 در حالی که بسیاری از سیاستمداران سعودی معتقدند ترامپ برای کسب موفقیت در انتخابات ناچار است نظریاتش را درباره مسلمانان اصلاح کنند، برخی دیگر اعتقاد دارند اظهارات اسلام هراسانه  ترامپ ممکن است موجب واکنش تند گروه های تندرو شود.

این در حالی است که چندی پیش ترامپ در حساب توییتر خود از عربستان سعودی انتقاد کرد. گفته میشود اختلاف نظر ترامپ با "ولید بن طلال" -- شاهزاده میلیاردر سعودی —علت اصلی خشم وی از عربستان است.

از کامنت ها و اظهار نظرهای مردم عربستان اینگونه بر می آید که موفقیت ترامپ در انتخابات چندان خوشایند آنها نیست. این بدین معنی نیست که عرب ها به ریاست جمهوری نامزد حزب دموکرات "هیلاری کلینتون" خوشامد می گویند. ولی اقلیت کوچکی از سعودی ها خواستار موفقیت وی در انتخابات هستند. چرا که کلینتون پیشتر اعلام کرده بود از ادامه روابط کلاسیک با کشورهای خاورمیانه حمایت می کند. این روابط کلاسیک شامل ارتباط قوی آمریکا با عربستان نیز می شود.

بسیاری از سیاستمداران سعودی معتقدند باراک اوباما بدترین رئیس جمهور آمریکا است و روی کار آمدن هر یک از این دو نامزد مورد بحث برای این کشور به مراتب بهتر از اوباما است.
اوباما در سخنرانی های خود در ماه های گذشته در خصوص توافق هسته ای ایران اعلام کرده بود بازگشت ایران به جامعه جهانی کلید ایجاد صلح در خاورمیانه است. این اظهارات اوباما بیشتر مقامات و سران عربستان سعودی را حیرت زده کرد.


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
آقای اوباما دین مسیحی دین کاتولیک دین اسلام هیچ قدرتی در آمریکا ندارد،وتمام قدرت به دست حزب پلیدی وزشتی بدی ها می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
خدا کنه ترامپ رای بیاره تا دیگه آمریکا از عربستان حمایت نکنه و اونوقتکه ما میدونیمو آال سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
جان
درود
اوباما
تحریمها چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
سگ زرد برادر شغاله باید یاد بگیریم بدون اونا زندگی کنیم
Germany
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
سلام سیاستهای آمریکا دارای برنامه چندین ساله است . اینگونه نیست که اگر رئیس جمهور عوض شد همه امور دگرگون وسلیقه ای شود وحتی آبدار چی ادارات هم عوش شوند چون رئیس جمهور عوض شده ! آنها دارای برنامه راهبردی طولانی مدت هستند ورئسای جمهور هم پیرو آن برنامه هستند که در اتاقهای فکر با مدیریت صهیونیسم جهانی برنامه ریزی شده مطابق با صلاح ومصلحت کشور خودشان وبا هدف استعمار وچپاول هرچه بیشتر کشورها . رئیس جمهور مهره ای است دردست شطرنجبازان سیاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
برا سعودیا دیگه فرقی نداره کی رییس جمهور آمریکا بشه چون تاریخ مصرفشون تموم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
اوباماواقعن نسبت به رئیس جمهورهای دیگه امویمت خیلی بهتربوددرودبه اوباما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
عربستان یکی از ایالات امریکا در خلیج فارس میباشد //مثل اسراییل در مدیترانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
خدا کنه جمهوری خواهان درنیان.مخصوصا تد کروز و ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
خیلی با هم فرق ندارند ، دموکرات ها با پنبه سر می برند . بیشترین تحریم ها و مشکلات کشور در زمان همین دموکرات ها بوده
آخرین اخبار