ان پی ار: بازتاب گسترده درز اطلاعات پول‌شویی پاناما در سراسر جهان

انتشار 11.5 میلیون پرونده از یک شرکت حقوقی در پاناما، عنوان بزرگ‌ترین درز اطلاعاتی جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت رادیو ملی آمریکا در گزارشی نوشت: به مدت بیش از یک سال، تیم های بزرگی از خبرنگاران تحقیقی اطلاعات درز کرده از موسسه پانامایی "موساک فونسکا" را بررسی کردند. در نهایت، روز یکشنبه روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" و اعضای "کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی" اطلاعات بسیاری از ارتباط سران سیاسی و اقتصادی جهان، از جمله ارتباط 12 مقام ارشد دولت های سابق و فعلی، با حساب های مخفیانه شرکت های زیر مجموعه موساک فونسکا منتشر کردند.

از بسیاری از اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه حقوقی فونسکا در پاناما نشانی از اقدامات غیرقانونی ندارد؛ اما حساب های خارجی می تواند در زمینه هایی از جمله پول شویی و یا سرپوش گذاشتن بر ارتباطات غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرد. تیم خبرنگاران بررسی کننده این اطلاعات اظهار کرده است ماه آینده اطلاعات تکمیلی از افراد و شرکت های درگیر منتشر خواهد کرد.

انتشار این اطلاعات باعث به وجود آمدن واکنش های گسترده ای در تعدادی از کشورهای جهان شده است. در عین حال این اطلاعات در کشورهای دیگری واکنش چندانی به وجود نیاورده است.

ایسلند

یکی از شدیدترین واکنش های مردمی در کشور ایسلند رخ داد. چند روز پیش هزاران نفر از مردم این کشور به اعتراض در پایتخت این کشور تجمع کردند و خواستار استعفای نخست وزیر شدند. مدت کوتاهی پس از این اعتراضات خبر استعفای نخست وزیر ایسلند در رسانه ها منتشر شد.
با این حال روز بعد خبر استعفای او رد و اعلام شد که نخست وزیر به طور موقت جایگاه خود را ترک کرده و در واقع استعفا نداده است.

آسوشیتد پرس در گزارشی نوشت که نخست وزیر ایسلند اظهار کرده او هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده و تمام مالیات های خود را به کلی پرداخت کرده است.

روسیه 

در حالی که نام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به صورت مستقیم در اطلاعات منتشر شده وجود ندارد، بسیاری از افراد نزدیک به او در این اطلاعات حضور دارند. 
سخنگوی پوتین با اشاره این موضوع  که این اطلاعات دروغی بیش نیست، اظهار کرده انتشار اطلاعات پاناما برنامه ای برای بی ثبات کردن روسیه در آستانه انتخابات است.

آمریکا

بیشتر رسانه های آمریکایی در این بررسی ها نقشی نداشتند؛ اما چند نشریه "میامی هرالد"، "شارلوت آبزرور" و "فیوژن" در این تحقیقات شرکت کردند.
در حال حاضر تنها نام نزدیک به 200 نفر آمریکایی در اطلاعات منتشر شده وجود دارد. نشریه فیوژن در مصاحبه با متخصصان نوشت که یکی از دلایل اصلی کمرنگ بودن حضور اشخاص آمریکایی در این اطلاعات، می تواند امکان ایجاد شرکت های خارجی از داخل آمریکا باشد. 

وزارت دادگستری آمریکا اظهار کرده است این اطلاعات را با دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و تمامی اتهامات معتبر فساد موجود در آن را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد.
اوباما روز سه شنبه با اظهار این که "بسیاری از این اقدامات قانونی بوده، اما این خود مشکل بزرگی است" وجود راه گریزهای قانونی برای فرار از مالیات را مورد انتقاد قرار داد.

شیلی

رییس دفتر "شفافیت بین المللی" در شیلی نیز پس از مشخص شدن ارتباطش با شرکت های خارجی استعفا داد.

آسوشیتد پرس در این باره نوشت: "خوزه اوگاز، مدیرعامل این سازمان آلمانی اظهار کرد که به دلیل افشاگری های ارتباط "گونزالو دلاوئو" با پنج شرکت واقع در باهاماس آشفته شده است. او در ادامه افزود که دلاوئو هیچ اقدام غیرقانونی انجام نداده است؛ اما اقدامات او با اهداف سازمان شفافیت بین المللی مغایرت دارد."

فرانسه

پس از این افشاگری ها، دولت فرانسه اعلام کرده این شرکت پانامایی بار دیگر در لیست سیاه شرکت های خارجی قرار خواهد گرفت. فرانسه چند سال پیش شرکت موساک فونسکا را از فهرست سیاه خارج کرده بود؛ اما با انتشار اطلاعات اخیر، اقدامات غیر قانونی آن دوباره مشخص شد.

آرژانتین

مائوریسیو ماکری رئیس جمهور فعلی آرژانتین، لیونل مسی ستاره فوتبال آرژانتینی و رییس جمهور سابق این کشور نیز در فهرست افراد نام برده قرار دارند.
ماکری با قرار گرفتن نامش در این فهرست با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، چرا که بخش عظیمی از تبلیغات انتخاباتی او بر اساس مبارزه با فساد بنا شده بود.

برزیل

اطلاعات منتشر شده از ارتباط صدها نفر با شرکت های خارجی نامشخص خبر داده است؛ اما با توجه به وضع نامناسب داخلی برزیل و بحران سیاسی این کشور، این گزارش تاثیر چندانی بر این کشور نداشته است. 

انگلیس

در حالی که نخست وزیر انگلیس، دیوید کامرون، در این فهرست قرار ندارد، پدر او در میان اشخاص نامبرده حضور دارد.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است پدر دیوید کامرون با استخدام افرادی در باهاماس برای امضای کاغذبازی های اداری، از پرداخت مالیات در انگلیس اجتناب کرده است.

پاکستان

با توجه به وضع نامناسب سیاسی پاکستان، واکنش ها در این کشور نیز چندان شدید نبوده است. در حال حاضر خانواده نواز شریف در این اطلاعات نام برده شده اند.

اسپانیا

در میان نام های اسپانیایی این اطلاعات، افراد معروفی همانند کارگردان ها، اعضای خانواده شاه اسپانیا و بازیکن تیم فوتبال بارسلونا، مسی، قرار دارند؛ اما همانند پاکستان مردم این کشور نیز واکنش شدیدی نسبت به انتشار اطلاعات فساد مالی نشان نداده اند.

چین

در اطلاعات منتشر شده نام افراد چینی بسیاری مشاهده می شود، از جمله افرادی مرتبط با رئیس جمهور این کشور. دولت چین این اطلاعات را "بی اساس" خوانده و آن ها را به کلی رد کرده است. 

بر اساس گزارش منتشر شده از آسوشیتد پرس، جست و جو در خصوص اطلاعات پاناما در چین نتایجی درباره ارتباط مسئولان چینی نمایش نمی دهد. بلکه کاربران در نتایج جست و جوی خود با نام افرادی همانند "لیونل مسی" مواجه می شوند.

پاناما

در حالی که اطلاعات درز کرده هر روز ارتباط افراد جدیدی را مشخص می کند، پاناما در تلاش است تا شهرت خود را به عنوان پناهگاهی امن برای فرار از مالیات و پول شویی حفظ کند.
پاناما در سال های گذشته به عنوان کشوری شناخته شد که افراد بسیاری می توانستند به راحتی درآمدهای غیرقانونی خود را در آنجا پس انداز کنند و بدون پرداخت مالیات از آن ها بهره ببرند.

"وایر" در این باره نوشته است: "مردم پاناما همیشه این حقیقت را که کشورشان محلی امن برای قاچاقچیان، فراریان مالیاتی و پادشاهان فاسد است بی اهمیت خوانده اند و اظهار کرده اند این روش ها را از کشورهای ثروتمند جهان آموخته اند."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار