ادعای واشینگتن پست: ایران باید هزینه آزمایش‌های موشک‌های بالستیک را بپردازد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی مضحک مدعی شد ایران باید هزینه آزمایش‌های موشک‌های بالستیک را بپردازد.

ادعای واشینگتن پست: ایران باید هزینه آزمایش‌های موشک‌های بالستیک را بپردازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود و در ادعایی عجیب و مضحک نوشت: ایران به مفاد اصلی توافق هسته‌ای تابستان گذشته پایبند بوده است با این‌حال، بیشتر زیرساخت‌هایی که می‌تواند برای ساخت سلاح و انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از این کشور به‌کار رود، دست‌نخورده باقی مانده است. تهران همچنین با سوء‌استفاده از ابهامات و کاستی‌های این توافق‌نامه، به ساخت سلا‌های جدید نیز اقدام کرده است. 

در ادامه گزارش آمده است: مهم‌تر از همه، ایران بارها موشک‌های بالستیک خود را که می‌تواند برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرد، مورد آزمایش قرار داده است. این در حالی است که در قطعنامه «شورای امنیت سازمان ملل متحد» که پس از حصول توافق هسته‌ای صادر شد، از ایران خواسته شده چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.

نگارنده گزارش در ادامه مدعی می‌شود: رفتار تهران برای بسیاری از ناظران سیاسی که پیش‌بینی کرده بودند توافق هسته‌ای در کاهش خصومت ایران نسبت به غرب و سرپیچی از قوانین بین‌المللی تأثیری نخواهد داشت، مایه تعجب نیست. متأسفانه، واکنش کاخ‌سفید به اینگونه اقدامات ایران نیز همان عکس‌العملی است که منتقدان پیش‌بینی کرده بودند: دولت اوباما نهایت تلاش خود را می‌کند تا نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران، را کم اهمیت جلوه دهد. کاخ‌سفید برای جلوگیری از بروز هرگونه تنشی و از بیم آنکه مبادا ایران با خروج از این توافق مهم‌ترین دستاورد و میراث دولت اوباما را بر باد دهد، از اقدامات این کشور چشم‌پوشی می‌کند. 

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: آزمایش‌های موشکی ایران مثال بارزی از ناتوانی کاخ‌سفید در اتخاذ اقدامی مناسب در برابر ایران است. دولت اوباما از یک سو، چنین آزمایش‌هایی را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواند و در حرکتی نمادین تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه‌های موشکی اعمال می‌کند؛ و از سوی دیگر، در برابر استدلال روسیه مبنی بر آنکه اقدام ایران نقض قطعنامه مذبور نیست، پاسخی ندارد. مسکو می‌گوید قطعنامه 2231 ایران را ملزم به توقف برنامه‌های موشکی نمی‌کند و تنها از این کشور «درخواست» می‌کند چنین برنامه‌هایی را متوقف کند. 

در نامه مشترکی که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان چند روز گذشته به شورای امنیت ارائه دادند، از آزمایش‌های موشکی ایران به عنوان اقدامی «در تضاد» با قطعنامه این شورا و نه نقض آن، نام برده شده است، که این شورا را به اتخاذ اقدامات تنبیهی در قبال تهران ملزم نمی‌کند.

در ادامه گزارش آمده است: تلاش دولت اوباما برای صدور مجوزهای لازم به نهادهای مالی خارج از آمریکا به‌منظور اجرای نظام تسویه حساب با استفاده از دلار در تراکنش های مالی با ایران، مثالی دیگر از چشم‌پوشی کاخ‌سفید از نقض قوانین بین‌المللی از سوی تهران است. تحریم‌هایی که واشینگتن در رابطه با اقدامات تروریستی و نقض حقوق‌بشر علیه ایران اعمال کرده است، شامل ممنوعیت دسترسی تهران به نظام مالی آمریکا و استفاده از دلار در تراکنش های تجاریش می‌شود. ایران می‌گوید این تحریم‌ها باعث شده است این کشور نتواند دارایی‌های آزاد‌شده خود را از بانک‌ها بیرون بکشد؛ زیرا تحریم‌های آمریکا این بانک‌ها را از انجام معاملات تجاری با ایران بوسیله دلار منع کرده است. 

دو سناتور جمهوری خواه آمریکا که با موافقت‌نامه هسته‌ای ایران مخالف هستند، روز چهارشنبه لایحه‌ای را پیشنهاد کردند که بر اساس آن، دسترسی غیر مستقیم ایران به نظام مالی آمریکا یا استفاده این کشور از دلار در تراکنش های تجاری، ممنوع خواهد شد.   




انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار