کرمان؛

حذف وجابجایی نخلها برای مبارزه با آفت زنجره در بم

برای مبارزه با آفت زنجره خرما ؛ نخلهای زائد و غیر مثمر در نخلستانهای بم حذف یا جابجا می شوند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رضا قهری مدیر جهادکشاورزی بم گفت :کاهش تعداد نخل در واحد سطح در کاهش خسارات زنجره موثر است و لذا در باغهایی که تعداد نخلهای آنها بیش از حد مجاز باشد ، با همکاری باغداران و به صورت رایگان طرح حذف و جابجایی نخلهای زائد و غیرمثمر اجرا میشود .

وی با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر بم در بخشی از روداب شرقی از توابع شهرستان نرماشیر هم اجرا می شود گفت: از کشاورزان می خواهیم برای اجرای این طرح در باغهایشان ، به مدیریت جهاد کشاورزی بم مراجعه کنند. قهری همچنین از همکاری 4 کلینیک گیاهپزشکی در اجرای این طرح خبر داد.
محمد رضا پورخاتون معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز آفت زنجره را دغدغه چندین ساله کشاورزان و کارشناسان کشاورزی بم دانست و گفت: کاهش تعداد درختها و رعایت فواصل بین آنها علاوه بر کاهش آفات ، افزایش کیفی تولید محصول خرما را در پی دارد.

وی افزود: براساس بررسیهای علمی؛ حداقل فاصله استاندارد بین دو نخل 7 و حداکثر آن 8 متر است و در برخی باغهای بم این فواصل رعایت نشده است.
آفت زنجره از اواخر دهه 70 ، به نخلستانهای بم راه پیدا کرد و هر ساله به محصول نخل داران این شهرستان خسارت وارد میکند .

برغم طرحهایی که برای کاهش آثار مخرب زنجره اجرا می شود، اما این آفت همچنان درحال پیشروی است به طوریکه از حدود سه سال قبل بخشهایی از شهرستانهای همجوار بم نیز به این آفت گرفتار شده اند.
سطح زیرکشت نخلستانهای شهرستان بم بیش از 10 هزار و 500 هکتار است و سالانه بیش از 80 هزارتن رطب از نوع مضافتی از این نخلستانها ، برداشت می شود.
انتهای پیام/ی
برچسب ها: نخلستان ، زنجره ، بم ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار