سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد؛

مقابله با دیابت؛ شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2016

سازمان بهداشت جهانی خواستار اقدام جهانی برای توقف افزایش شمار بیماران دیابتی و بهبود مراقبت از افراد مبتلا به دیابت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سازمان بهداشت جهانی سالانه روز جهانی بهداشت ،7 آوریل مصادف با  19 فروردین را از سال 1948 با شعارهای مختلفی برگزار می کند. شعار سازمان بهداشت جهانی امسال مقابله با بیماری دیابت است. در اولین گزارش در این روز لزوم رشد گام به گام در پیشگیری و پس از آن درمان این بیماری مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 422 میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت در سراسر جهان و بخصوص در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

سازمان بهداشت جهانی در روز بهداشت جهانی اعلام کرد:  تعداد افراد مبتلا به دیابت تقریبا از سال 1980 تاکنون 422 میلیون بزرگسال است . اضافه وزن و چاقی عواملی هستند که موجب افزایش چشمگیرشمار میتلایان به این بیماری شده اند.

این سازمان با در خواست اقداماتی از سوی کشورها اظهار داشت: کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت، مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ناسالم امری حیاتی است . همچنین هر کشور با استفاده از ظرفیت های خود به بیماران دیابتی کمک کند تا درمان و روشهای مراقبتی بهتری را دریافت کنند.

دکتر مارگارت چان، مدیر کل  سازمان بهداشت جهانی در اعلامیه روز جهانی بهداشت گفت: اگر بخواهیم در توقف افزایش شمار بیماران دیابتی پیشرفت کنیم ما نیازمند تغییر عادت زندگی روزمره خود از جمله خوردن غذای سالم، فعالیت بدنی و جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد هستیم.

وی ادامه داد: حتی در فقیرترین دولت ها باید اطمینان حاصل شود که مردم می توانند سلامتی را انتخاب کنند و سیستم های بهداشتی قادر به تشخیص و درمان افراد مبتلا به دیابت  است.

گفتنی است، دیابت یک بیماری مزمن و پیشرونده غیر واگیر است که با افزایش میزان قند خون  قابل تشخیص است.زمانی که لوزالمعده به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نکند یا بدن به طور موثر نتواند از انسولین استفاده کند  بیماری دیابت در بدن رخ می نماید.

در سال 2014، 422 میلیون بزرگسال (یا 8.5 درصد از جمعیت جهان) مبتلا به دیابت بودند. اپیدمی دیابت بر سلامتی یک جامعه تاثیرهای منفی بزرگی می گذاردعلاوه بر آن ضربه های شدید اقتصادی  نیز به جامعه وارد می شود .در سال  2014ازهر3 نفر1 نفر  از بزرگسالان بالای 18 سال اضافه وزن داشتند و از هر 10 نفر بیش از یک نفر چاق بودند.

دیابت می تواند منجر به حمله قلبی، سکته، کوری، نارسایی کلیه و قطع عضو اندام تحتانی شود. به عنوان مثال، نرخ قطع عضو اندام تحتانی برای افراد مبتلا به دیابت 10 تا 20 برابر بیشتر از افراد دیگر است. دیابت عامل 1.5 میلیون مرگ و میر در سال 2012 بود. بسیاری از این مرگ ومیر ها در حدود 43 درصد قبل از سن 70 سال رخ داده است.

دکتر اولگ چستنو، معاون مدیر کل سازمان بهداشت جها نی اظهار داشت: ازجمله تعهدات سازمان جهانی بهداشت پرداختن به دیابت است. دربسیاری از موارد دیابت قابل پیشگیری است همچنین اقدام‌های زیادی برای ردیابی و کنترل این بیماری وجود دارد که با بهبود آنها  شانس بیماران دیابتی برای زندگی طولانی و سالم افزایش می یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار