زنجان؛

بازسازی و راه اندازی رصدخانه مرکز علوم و نجوم زنجان

با حضور مدیرکل و مسوولان کانون پرورش فکری استان زنجان رصدخانه مرکز فرهنگی و هنری علوم و نجوم بعد از هفت سال راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان گفت:آغاز سال 1395 برای مرکز علوم و نجوم کانون زنجان همراه با شروع به کار رصدخانه مرکز پس از مرمت و بازسازی گنبد رصدخانه بود.

محمدنقی صالحی افزود: در طی چند سال گذشته به دلیل مشکل بوجود آمده در گنبد رصدخانه امکان استفاده از این مجموعه وجود نداشت و خوشبختانه با انجام بازسازی و رفع مشکلات فنی پس از 7 سال، این امکان فراهم گردیده است تا از امکانات منحصر بفرد آن استفاده شود.

وی ادامه داد:رصدخانه مرکز علوم و نجوم کانون زنجان در راستای فراهم آوردن امکانی برای مشاهده شگفتی های آسمان شب برای عموم شهروندان، دارای امکانات قابل توجهی می باشد؛ از امکانات اصلی این رصدخانه یک تلسکوپ 14 اینچی اشمیت کاسگرین SCT است؛ این تلسکوپ بزرگترین اپتیک سلسترون در این رده است.

گفتنی است از ویژگی های این تلسکوپ بسیار بزرگ، امکان تنظیم برای یافتن هزاران جرم آسمانی است و چنانچه ساکن و ثابت باشد، می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که بدون نیاز به یافتن ستاره‌های نشانه، درحالت تنظیم مانده و حتی پیش از غروب خورشید و تاریک شدن هوا، آماده‌ی کار باشد.

هزاران NGC و کهکشان فهرست Abel، شکاف کاسینی در حلقه‌ی زحل، جزییات هیجان‌انگیز سطح مشتری و عوارض سطح مریخ برخی از دیدنی‌هایی است که این تلسکوپ به ارمغان می‌آورد.

استحکام بسیار زیاد پایه‌ی این تلسکوپ، قطبی شدن با دقت بسیار بالا و امکان حرکت آسان در تمامی جهت‌ها به خاطر نوع اتصال لوله‌ی اپتیکی به پایه، این ترکیب اپتیکی را به ابزاری توانمند برای رصدگران و پژوهشگران جدی آسمان، رصدخانه ها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تبدیل کرده است.

اطلاعات بیشتر را می‌توانید در سایت اختصاصی مرکز فرهنگی، هنری و علمی علوم و نجوم به آدرس http://www.markaznojum.blogfa.com دریافت نمایید.


انتهای پیام/ن

برچسب ها: بازسازی ، علوم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.