تحول درعرصه کشاورزی خراسان رضوی با تبدیل کشت سنتی به مدرن

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ایجاد تحول در عرصه کشاورزی و تبدیل کشت سنتی به مدرن و شیوه های نوین مهمترین هدف و گرایش برنامه ریزی ها در این استان است.

تحول درعرصه کشاورزی خراسان رضوی با تبدیل کشت سنتی به مدرنبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، مجتبی مزروعی افزود: همچنین اصلاح الگوی کشت مهمترین سیاست در راستای افزایش بهره وری، حفظ منابع و افزایش درآمد بخش کشاورزی این استان است.
وی اظهار داشت: بر این اساس توسعه محصولاتی که نیاز کمتر به آب دارند مانند پسته، زعفران، انار، انگور در مناطق بحرانی، اجرای شیوه های آبیاری نوین و توسعه کشت های گلخانه ای در استان با جدیت پیگیری و اجرا می شود.

مزروعی با اشاره به تولید نشا و نهال پیوندی در راستای افزایش بهره وری از آب گفت: در حوزه کشاورزی باید از تمام ظرفیت ها بهره مند شویم در غیر این صورت فعالیت در حوزه کشاورزی و دامپروری مقرون به صرفه و سودآور نخواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بااشاره به مزایای کشت گلخانه ای اظهار کرد: هم اکنون 17 هزار هکتار در این استان زیر کشت گوجه فرنگی است که کل محصول برداشتی از این سطح در 2400 هکتار گلخانه قابل برداشت است و این به معنای صرفه جویی عظیم در مصرف آب می باشد.

وی ادامه داد: نگاه مسئولان به بخش کشاورزی باید نگاهی پایه ای و بستر ساز باشد تا بتوان از این بخش که مهمترین بخش اقتصادی در کشور و مایه استقلال و توانمندی کشور است حمایت کرد.

مزروعی گفت: حمایت از کشت گلخانه ای و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی از مهمترین برنامه ها و اهداف مورد پیگیری است.

وی افزود: جمعیت روستایی خراسان رضوی در سال 1365 حدود یک میلیون و 895 هزار نفر بود که در سال 1390 به یک میلیون و 380 هزار نفر کاهش یافت در حالی که جمعیت شهری این استان از دو میلیون و 192 هزار نفر در سال 1365 به چهار میلیون و 311 هزار نفر در سال 1390 رسید.

وی اظهار کرد: اغلب مهاجرین به مشهد از مناطقی بوده اند که الگوی کشت نداشته و کشاورزی در آنجا از رونق و آبادانی لازم برخوردار نبود.
سالانه 7،11 درصد تولیدات بخش کشاورزی ایران در این استان تولید می شود که از این نظر خراسان رضوی رتبه سوم کشور را دارد.
انتهای پیام //


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار