روند صدور حکم بورس خارج درسال 94 کاهش یافته است

رییس سازمان امور دانشجویان از روند کاهشی صدور حکم بورس داخل و خارج درسال 94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد درباره بورس دانشجویان گفت: باوجود فارغ التحصیلان قابل توجه اما در این مورد روند کاهشی را داشتیم ونیاز کمتر شده است وماهم در چهارچوب نیازهای حداقلی دانشگاه ها این بحث را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: درسال 94 حدود 452 حکم بورس داخل را داشتیم که ازاین تعداد 314 مورد دانشجویان دکتری داخل و بورسیه های قدیمی و مابقی (138 مورد) مربیان دانشگاها هستند که از این امکان برای ادامه تحصیل خود استفاده کردند.جایابی و صدور احکام متوقف نشده است و متناسب با اعلام نیازهای دانشگاه ها این احکام صادر شده است.

گفتنی است؛ درسال 94 حدود14 حکم بورس خارج داشتیم به این دلیل که افرادی که از طریق برگزاری آزمون پذیرفته شده بودند در اعلام نیاز دانشگاه ها موفق عمل نکردند ازاین رو در برنامه های سال 95 روند بورس را تغییر دادیم.

دکتر صدیقی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 333 بورسیه در خارج از کشور داریم که کماکان از ارز و هزینه تحصیلی استفاده می کنند و فارغ‌التحصیل نشده‌اند.

در سال 93 این بورسیه‌ها 595 نفر و در سال 94 حدود 333 نفر هستند. از این رو در این مسئله یک روند کاهشی داشته‌ایم همچنین در خصوص بازگشت بورسیه‌ها باید گفت که 101 بورسیه خارج به کشور برگشته‌اند و به دانشگاه‌های محل خدمت خود معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویی با بیان اینکه دوره‌های فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترای داخل در سال 94 نسبت به سال 93 68 درصد رشد داشته است اعلام کرد: در واقع تعداد به 1348 نفر رسیده است که برای دوره‌های کوتاه‌مدت 1110 نفر از این تعداد به خارج از کشور و مابقی (238 نفر) در دانشگاه‌های داخل فرصت مطالعاتی خود را سپری کرده‌اند. شایان ذکر است در این خصوص فرصت مطالعاتی داخلی هم داریم.

وی با اشاره به دلایل رشد این فرصت تصریح کرد: استقبال زیاد دانشجویان دکتری که می توانند بخشی از پروژه‌های خود را در خارج بگذرانند و رشد اعتماد به نفس این دانشجویان باعث شده است که افزایش فرصت مطالعاتی را داشته باشیم. هم‌چنان که بعد از دوره پسابرجام نیز مشکلات این دانشجویان برای گرفتن ویزا تا حدودی برطرف شده است.

از جمله کشورهایی که دانشجویان برای فرصت تحقیقاتی انتخاب کرده و رفته‌اند می توان به آمریکا، ایتالیا، آلمان، کانادا، اسپانیا، هلند و فرانسه اشاره کرد.

وی بیان کرد: در سال 94 حدود 21 هزار دانشجوی خارجی از تسهیلات و ارز دانشجویی استفاده کردند که نسبت به سال 93 تعدادشان کاهش یافته است.

صدیقی در خصوص مؤسسات اعزام دانشجو اظهار داشت: مؤسسات اعزام دانشجو را در سال 93 به طور جد پیگیری کردیم 100 مورد بازرسی داشتیم 11 جلسه کارگروه تشکیل شد 227 گزارش عملکرد مؤسسات بررسی شد که 200 مورد تمدید و 27 مورد هم به دلیل شکایات و عدم رعایت قوانین لغو مجوز شدند. البته گفتنی است تقاضا برای ایجاد مؤسسات جدید در سال 94 داشته‌ایم. اما به هیچ تقاضایی پاسخ داده نشده است.

وی در خصوص تغییر سیاست بورس خارج که به دانشگاه‌ها اعلام شده است تصریح کرد: سیاست بورس در سال 95 تفویض اختیار به دانشگاه‌ها است و به دانشگاه‌ها اعلام کردیم تغذیه ‌مورد نیاز را در رشته‌های جدید و اولویت‌های نقشه علمی کشور اعلام کند.

پیش بینی 192 سهمیه در آزمون دکتری برای خارج
وی افزود: در چارچوب سیاست‌ها 192 سهمیه در آزمون دکتری  برای خارج پیشبینی شد که  سهمیه‌ها برای هر دانشگاه مشخص است لذا متقاضیان علاوه بر رشته‌‌های داخل می‌توانند در این سهمیه‌ها شرکت کنند و بعد از مصاحبه و تأیید پذیرفته شوند. در واقع این کارها به عهده دانشگاه است مثل گرفتن پذیرش و سپردن وثیقه و کنترل پیشرفت تحصیلی و در نهایت خدمت در دانشگاه بعد از بازگشت به کشور. امیدواریم کمیت این سیاست هدفمند شود و در چارچوب نیازها بیشتر گردد.

کاهش 10 درصدی ارزشیابی مدارک تحصیلی
رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: 3 هزار و 177 مدرک خارج از کشور دانشجویانی که آمده‌اند ارزشیابی شده است که نسبت به سال 93 حدود 10 درصد کاهش یافته است این کاهش به این دلیل است که دانشجویان با توجه به سیاست‌های ابلاغی عمدتاً ‌به کشور‌هایی که با کیفیت آنها مشکل داریم مراجعه نمی‌کنند. 5 کشور اولی که مدارک فارغ‌التحصیلی از آنها به ما ارائه شده و ارزشیابی صورت گرفته است مالزی، هندوستان، کانادا، انگلستان و آمریکا هستند.

وی بیان کرد: راه‌اندازی پاسخگویی سیستم غیرحضوری و واگذاری اختیار صدور دانشنامه‌های داخلی به دانشگاه‌های دولتی از دیگر برنامه‌های سال 95 است. بنا داریم مدارک مراجعه‌شده را به دانشگاه های بزرگ برای کنترل ارجاع دهیم.

وی در خصوص شورای انتقال در سال 94 بیان کرد: 277 دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل از خارج به داخل منتقل شدند که در ایران تحصیل می کنند و این تعداد نسبت به سال 93 با رشد 2.5 برابری روبه‌رو بوده است.

جذب بیش از 2 هزار دانشجو غیر ایرانی
صدیقی اظهار داشت: 2 هزار و 602 دانشجوی جدید از خارج (غیرایرانی) توانستیم جذب کنیم که از این تعداد هزار و 115 نفر بورسیه و هزار و 487 نفر غیربورس شدند در واقع دانشجویان به ترتیب از کشورهای افغانستان عراق سوریه لبنان و تاجیکستان و ... بوده‌اند.

وی افزود: در این حوزه در سال 94 تلاش کردیم با همکاری دستگاه های ذیربط در همه مناطق کشور دانشجو بگیریم و امور کنسولی را در دانشگاه‌های بزرگ محل تحصیل آنها انجام دهیم.

وی افزود: در سال 94 دانشجویان شاغل به تحصیل به 50 هزار نفر رسیدند که از خدمات استفاده می‌کنند.

صدیقی در خصوص دفتر مشاوره که مهم‌ترین طرح اجرایی بوده است گفت: این طرح در سال 95 گسترش پیدا می‌کند. آیین‌نامه کانون دانشجویی همیاران سلامت روان را  نیز در سال گذشته ابلاغ کردیم و اجرای آن در دانشگاه های شروع شده است. هم‌چنین بحث کارنامه سلامت دانشجویان را برای ورودی‌های جدید دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه طبق تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت برنامه پیشگیری از ایدز را در 8 منطقه در قالب کارگاه های آموزشی اجرا کردند گفت: علاوه بر این موضوع انطباق مسیر شغلی و تحصیلی دانشجویان که برای شغل آینده راهنمایی بیشتری شوند در 20 دانشگاه اجرا شد که در سال 95 رشد می‌یابد.

وی افزود: در واقع براساس رشته تحصیلی با مراجعه به مراکز مشاوره از حال آشنا می‌شوند و به تدریج به برقراری ارتباط می‌پردازند و در صورت عدم تمایل از رضایت تحصیلی تلاش می‌شود که آنها در همان ابتدا با این موارد آشنا شوند و اگر نارضایتی وجود دارد دیگر در این رشته نمانند این طرح عمدتاً برای کارشناسی‌ها مطرح است.

رشد بیمه جامع حوادث در سال 95
رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: با کمک صندوق رفاه بیمه جامع حوادث و مصدومین دانشگاه را پیش بینی کردیم که در سال 95 توسعه می‌یابد.

وی در خصوص دیگر اقدامات عنوان کرد: کسب مقام نهم در مسابقات جهانی دانشجویان در بین 140 کشور که در کره جنوبی برگزار شد باعث تک‌رقمی شدن اولین بار رتبه ایران در دنیا شد در حالی که تعداد شرکت‌کنندگان ما کم بودند. در خصوص شطرنج دانشجویان هم گفتنی است این مسابقات در امارات در حال برگزاری است.

صدیقی اظهار داشت: تیم ملی فوتسال در اردیبهشت ماه به قزاقزستان می‌رود و برای سال 95 برنامه داریم که تیم‌های خود را برای حضور در مسابقات جهانی 2017(سال 96) آماده کنیم تا بتوانیم رتبه کشور را بالاتر ببریم.

پرداخت 371 میلیارد تومان وام در سال 94
صدیقی اظهار داشت: در سال 94 علی رغم کمبود اعتبارات موجود و تخصیص‌هایی که به طور کامل محقق نشد اما با تلاش صندوق رفاه توانستیم در جهت پوشش خدمات رفاهی سال خوبی را داشته باشیم و هر چند که هنوز با ایده‌آل خود فاصله داریم. در سال94  در مجموع 371 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت شد در حالی که در سال 93 پرداختی‌ها 251 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: از این رو هر چقدر وام تحصیلی درخواست شده بود توانستیم پاسخگو باشیم. هم‌چنین در تلاش هستیم که علاوه بر رشد وام ویژه دانشجویان دکتری در سال 94 این رقم را در سال 95 افزایش دهیم که به زودی در دو سه ماه آینده مبلغ این وام را در سال جاری اعلام می‌کنیم.

صدیقی در خصوص وام شهریه دانشجویان تصریح کرد: متأسفانه  در سال 93 تخصیص وام شهریه توسط سازمان مدیریت صفر بوده و در سال 94 هم تنها 40 درصد اعتبار را دادند اما در از محل منابع و درآمد صندوق رفاه توانستیم 205 میلیارد تومان وام شهریه پرداخت کنیم که 70 میلیارد تومان آن برای کمبودهای سال 93 بوده است که در سال 94 به همراه 135 میلیارد تومان سال 94 پرداخت شده است.

وی با بیا این که درآمد صندوق رفاه در سال 94 320 میلیارد تومان بوده است گفت: در پیش بینی‌های خود بنا داشتیم 200 میلیارد تومان تحقق دهیم اما خوشبختانه این رقم به 320 میلیارد تومان افزایش یافت.

انجام رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی
صدیقی در خصوص یک کار مناسب در سال 94 عنوان کرد: رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی در 5 رده(خوب تا ضعیف) انجام شده است که متناسب با این رتبه‌بندی دانشجویان می‌توانند هزینه مناسب را پرداخت کنند. جزئیات بیشتر از رتبه‌بندی خوابگاه‌ها در هفته خوابگاه‌ها که اواخر اردیبهشت ماه است اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی امید از اقدامات مؤثر صندوق رفاه بوده است، برای برقراری وام ازدواج، اشتغال و ودیعه مسکن که قبول کردند در کنار وام‌های ارائه شده از سوی صندوق آنها نیز حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار