گندم هایی که زنگ زدند

معاون سازمان حفظ نباتات گفت:تاکنون در 11 استان کشور بیماری زنگ زرد گندم مشاهده شده است و هشدارهای لازم به کشاورزان داده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گندم به عنوان یك محصول غذایی استراتژیك از ابتدای كاشت تا زمان برداشت، مورد حمله عوامل بیماریزای قارچی، ویروسی، باكتریایی و .. قرار می گیرد؛كنترل این عوامل و به حداقل رساندن خسارتهای آن می تواند نقش بسزایی در افزایش تولید گندم داشته باشد.

در این بین زنگ زرد یكی از خطرناكترین بیماریهای غلات در کشوراست که در حال حاضر در بسیاری از نقاط كشور شیوع دارد و اپیدمیهای آن هر 4 تا 5 سال یكبار خسارتهای شدیدی ایجاد می كند.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت خطر مزارع گندم اظهار داشت: در سال جاری به سبب مدیریت مزارع و بارندگی های مناسب پیش بینی می شود که میزان برداشت گندم به مرز 9.5 میلیون تن برسد.

وی در ادامه افزود: شرایط آب و هوایی نگرانی هایی درخصوص آلودگی مزارع به بیماری زنگ زرد را ایجاد کرده است.

ابطالی با بیان اینکه بیماری زنگ زرد از بهمن ماه سال گذشته در برخی مزارع مشاهده شد، تصریح کرد:تاکنون در 12 استان کشور این بیماری مشاهد شده و هشدارهای لازم به استان های شمالی، خراسان ، فارس، خوزستان و ایلام داده شده تا آمادگی کافی برای مدیریت و مبارزه با این بیماری داشته باشند.

وی گفت: تاکنون 3 هزار و 500 هکتار زمین تحت کشت در 12 استان سم پاشی شده و این اقدام از آلودگی 100 هزار هکتار مزارعه جلوگیری کرده است.

ابطالی با اشاره به اینکه مدیریت اورژانسی و لحظه ای در مزارع برای برخورد با این آفت باید صورت گیرد،تصریح کرد:کانون کوبی اولین راه مدیریت بیماری زنگ زرد در مزارع است.

معاون سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه این بیماری در کیفیت و کمیت محصول تاثیر بسزایی دارد، بیان داشت: سموم مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری تدارک و تهیه شده و هیچ جای نگرانی نیست.

ابطالی گفت: کشاورزان با حضور در مزارع و مشاهده رنگ زرد برجسته بر روی گیاه بلافاصله کارشناسان را در جریان بگذارند و با سم پاشی به موقع از طغیانی شدن بیماری جلوگیری کنند.

وی در پایان  درخصوص سن زدگی مزارع گندم نیز گفت:  در دوسال گذشته توانستیم آفت سن زدگی گندم در مزارع را از 5 درصد به نیم درصد کاهش دهیم و از طرفی برای ارتقای کیفیت محصول پیش بینی کرده ایم تا 2 میلیون و 500 هکتاز تحت مراقبت قرار گیرد تا بتوانیم خسارت آفت زدگی در مزارع را به حداقل برسانیم.

با توجه به شرایط آب و هوایی کشور خطر آلودگی مزارع به بیماری زنگ زرد هشدار داده شده اما امیدواریم کشاورزان با هوشیاری و مدیریت در مزارع و اقدامات پیش گیرانه از شیوع این بیماری که می تواند خسارات زیادی از لحاظ کیفیت و کمیت متحمل این محصول تولیدی با ارزش کند، جلوگیری نمایند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار