اتفاق غیرمنتظره جشنواره جهانی فیلم فجر و صمدیان برای سینمادوستان

مدیر نمایش‌ها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر، از برگزاری یک نمایشگاه عکس خاص در اکران ویژه «گاو» و «باد صبا» خبر داد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف الله صمدیان مدیر بخش نمایش‌ها و رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر درباره دلیل همکاری‌اش با جشنواره جهانی فیلم فجر به ستاد خبری گفت: من بدون تعارف‌های مرسوم ما ایرانی‌ها می‌گویم دلیل اصلی حضورم در این جمع، فیلمساز هنرمند و تجربه‌گرایی به نام رضا میرکریمی است. کلیت ماجرا و نمایش‌های ویژه‌ای که قرار است در کنار برنامه‌های این دوره داشته باشیم برایم توضیح داده شد و احساس کردم می‌توانم مطابق معیارهایم با این جشنواره همکاری داشته باشم و این بخش را با کمک دیگر دوستان، به شکل حرفه‌ای و درست‌تری اجرا کنیم.

او ادامه داد: آنچه در ذهن دبیر جشنواره بود، با آنچه من در طی سال‌ها و در رویدادهای فرهنگی و هنری متعدد تجربه کرده‌ و به ویژه در جشن تصویر سال پیاده کرده‌ام، همخوانی و نزدیکی داشت. حس کردم می‌توانم رویاهای قابل اجرایم را در این جشنواره گسترش بدهم. ترکیب ذهنیت و ایده‌هایی که برای این نمایش‌ها داشتیم عملی و اجرایی به نظر می‌رسید و این نشانه خوبی برای شکل گرفتن این همکاری بود.

دبیر جشنواره فیلم تصویر گفت: امسال از گنجینه فیلمخانه‌ای سینمای ایران دو فیلم و یک مستند تاریخی از آرشیو موزه‌ای اتحاد جماهیر شوروی سابق و یکی از آخرین ساخته‌های کارگردان برجسته روسیه اکساندر سوکوروف در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود. 

صمدیان گفت: امتیاز بسیار ویژه نمایش‌های دو فیلم از گنجینه فیلمخانه ایران، یعنی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی و «باد صبا» این است که همراه با نمایش نسخه‌های بازسازی شده که با کیفیت بسیار حرفه‌ای و استانداردهای جهانی با مدیریت فیلمخانه ملی ایران در استودیوهای سینمایی ایران مرمت شده‌اند، نمایشگاه عکس از صحنه‌های این دو فیلم ماندگار برگزار می‌شود.

مدیر بخش نمایش‌ها و رویدادهای ویژه گفت: این عکس‌ها با حساسیتی عکاسانه از میان ده‌ها هزار فریم از فیلم «گاو» و «باد صبا» انتخاب شده است. این شیوه نمایش فیلم های بازسازی شده برای نخستین بار انجام می‌شود و امیدوارم در سال‌های بعدی جشنواره نیز فیلم‌های ماندگار سینمای ایران همراه با نمایش عکس‌های شاخص عکاسی نشده، ولی منتخبی از فریم‌های عکاسانه مدیران فیلمبرداری آثار مورد نظر به نمایش گذاشته شود. 

صمدیان در ادامه گفت: به این صورت علاوه بر دوستداران سینما که با این شکل ارائه جدید یک فیلم مواجه می‌شوند، این برنامه برای عوامل فیلم به ویژه کارگردان یک اتفاق غیرمنتظره خواهد بود. البته طبیعی است که به خاطر درگذشت تلخ آلبر لاموریس کارگردان «باد صبا» بخش مهمی از این رویداد جذاب و غیرمنتظره، تجربه این جهانی پیدا  نخواهد کرد. 

او در بخش دیگری از این گفت و گو توضیح داد: مستند خارق‌العاده‌ای ساخته ولادیمیر اروفیف درباره ایران که بسیار جذاب است و ساختمان بصری پالوده‌ای دارد در این بخش روی پرده می‌رود. این فیلم ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که آن را به سندی درخشان در تاریخ سینمایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران تبدیل کرده است. در این مستند، تصاویر 90 سال پیش ایران شامل شرایط زیست هنرمندان و صنعتگران با جزئیاتی دقیق از بافت جمعیتی، نوع پوشش و معماری ایران آن دوره همراه شده که بیانگر شیوه فیلمسازی خاص دوران اتحاد جماهیر شوروی است. 

مدیر بخش نمایش‌ها و  رویدادهای ویژه گفت: این فیلم را سه سال پیش آقای میرکریمی در جشنواره فیلم تاجیکستان دیده و منتظر فرصتی بوده تا در ایران نمایش داده شود. تماشای این فیلم و نسخه بازسازی شده «باد صبا» ساخته آبر لاموریس که حدود نیم قرن زندگی و تصاویر اعجاب انگیزی از ایران را به تصویر می‌کشد به سینمادوستان و دانشجویان توصیه می‌کنم.

صمدیان در پایان صحبت‌هایش گفت: فیلمی از الکساندر سوکوروف با نام «فرانکو فونیا» درباره موزه لوور در این دوره از جشنواره روی پرده می‌رود. این مستند ویژگی‌های بصری خاصی دارد و با طنز همیشگی سوکوروف اشاره‌هایی به دوره‌های مختلف تاریخ از جمله جنگ جهانی دوم دارد. تماشای این فیلم برای دانشجویان و هنرمندان با سابقه هنرهای تجسمی ایران و نیز مدیران موزه‌ها، دانشجویان سینما و همه دوستداران هنر توصیه می‌شود. چرا که در یکی از متن‌های فیلم با این جمله مواجه می‌شویم که «فرانسه را بدون موزه لوور نمی‌توان پذیرفت و باور کرد، همچنان که روسیه را بدون ارمیتاژ.»

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن به نشانی www.fajriff.com   مراجعه کنید.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار