با موافقت رئيس قوه قضایيه صورت گرفت؛

تخصيص رديف بودجه مستقل برای ديوان عالی و دادستانی كل كشور

دادستان کل کشور از موافقت رئيس قوه قضایيه در مورد استقلال رديف بودجه ای مستقل برای ديوان عالی كشور و دادستانی كل كشور و اجرای عملی آن در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اداره روابط عمومی و تشريفات ديوان عالی كشور نخستین جلسه هيئت عمومی ديوان عالی كشور در سال 1395 به رياست حجت الاسلام و المسلمين كريمی رئيس ديوان عالی كشور و با حضور حجت الاسلام و المسلمين منتظری دادستان كل كشور و قضات عالی رتبه و معاونان ديوان عالی كشور برگزار شد. 

رئيس هيئت عمومی ديوان عالی كشور انتصاب حجت الاسلام و المسلمين منتظری را به سمت دادستان كل كشور تبريك گفت و تقارن حضور وی و برگزاری نخستین جلسه در ماه رجب را  به فال نيك گرفت و اضافه كرد: وی سوابق 30 ساله خود را در دستگاه  قضايی با مسئوليت های مختلف با موفقيت پشت سر گذاشته و دارای تجربيات فراوانی است كه ما برای دادستان كل  و تمامی همكارانشان در مسند جديد آروزی موفقت  مي كنيم و زحمات و خدمات صادقانه و خالصانه حجت الاسلام و المسملين جناب آقای رئيسی دادستان سابق كل كشور را ارج نهاده و اميدواريم در خدمت به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و آستان قدس رضوی و زائران آن حضرت موفق بوده و دعاگوی همه ما كنار آن مضجع شريف و نورانی باشند . 

رئيس ديوان عالی كشور در ادامه  بر لزوم مستقل بودن ديوان عالی كشور و دادستانی كل كشور از لحاظ تخصيص رديف بودجه كه در 30 سال گذشته جامه عمل  به خود نپوشيده، تصريح كرد : به لحاظ اينكه ديوان عالی كشور بودجه خاصی در اختيار ندارد  در بسياری از موارد نمی تواند خدماتی در شأن و جايگاه  قضات عالی رتبه نظام  انجام دهد و از زحمات اين عزيزان قدردانی نمايد .

وی افزود : بنده با تمام وجود تمام قضات ديوان عالی كشور را  پاك ترين و شريف ترين انسان ها می دانم و در حد توان در جهت رفاه حال آنها كوتاهی نخواهم كرد و از دادستان كل كشور  نيز كه دغدغه خدمت به اين قضات شريف را دارند درخواست می كنم نخستین مأموريت  خود را همين مطلب قرار دهند . 

حجت الاسلام و المسلمين منتظری دادستان كل كشور در اين جلسه بيان داشت: خداوند را شاكرم كه توفيق عنايت فرمود به عنوان خدمتگزاری كوچك در دستگاه قضايی  در اين بخش از قوه قضایيه  به انجام وظيفه مشغول گردم و افتخار می كنم در جمع عزيزان ، افاضل و پيشگامان و مقامات عالی دستگاه  قضايی هستم و تا آنجايی كه توان داشته باشم  در خدمت نظام و مردم شريف ايران اسلامی خواهم بود .

دادستان كل كشور در ادامه ضمن قرائت حديثي از امير مومنان علی (عليه السلام) بيان داشت: حضرت امير «سلام الله عليه» تحقق عدالت را مبتنی بر سه امر دانسته اند : اول "عزم و اراده جدی توأم بالين (نرمي ) "دوم "اقدام و پيگيری و جديت در آن "سوم "فضل و بخشندگی" و اميدواريم كه اين سه اصل  مهم در تمام زندگی و كارها سرمشق ما باشد .

وی در بخش ديگری بيان داشت : همانطوريكه رياست محترم قوه قضایيه در جلسه معارفه بيان كرد ، دادستان كل كشور پس از مشاوره با قضات ديوان و دادسرای ديوان عالی انتخاب می شود لذا  از تمام عزيزانی كه نسبت به بنده نظر مساعد داشتند تشكر می كنم و از قضاتی هم كه نظر موافق نداشتند نيز  تشكر می كنم و ازهمه بزرگواران تقاضاي همراهی برای انجام اين وظيفه خطير دارم و از آنجائيكه قبلاً معاون اول دادستان كل كشور بودم از مسائل و مشكلات و جايگاه دادستانی و ديوان عالی اطلاع كافی دارم و قانون جديد آئين دادرسی كيفری نيز بطور شفاف جايگاه و مسئوليت های دادستانی كل را مشخص كرده البته از اين ظرفيت ها به خوبی استفاده نشده و بنده تلاش خواهم كرد از تجارب چندين ساله خود در اين راه استفاده كنم ، بنده در سال 59 توسط استاد بزرگوار و عارف مرحوم آيت الله گيلانی (ره) وارد دستگاه قضا شده و هر آنچه كه از كنار اين بزرگواران تجربه كردم به خدمت خواهم گرفت و آن را در طبق اخلاص خواهم گذاشت از سوي مقام عظماي ولايت دو بار مسئوليت بازرسي و نظارت  به حقير محول شده ولي با اين حال براي مديريت بهتر همراهي و هم فكري عزيزان را لازم دارم كه اميدوارم از بنده دريغ نفرمايند .

وی نظارت بر دادسراها را يكي از وظايف مهم دادستان كل كشوردانست گفت : آن گونه كه بايد انجام نشده همين طور اقتصاد مقاومتي كه مد نظر مقام معظم رهبري است در بخش مربوط به دستگاه قضايي بايد انجام شود .

مبارزه با مفاسد و دفاع از حقوق عامه نيز وظيفه مهم زمين مانده است كه بايد مورد توجه قرار گيرد البته بايد مشخص شود حقوق عامه اي  كه دادستان كل موظف به دفاع از آن است چيست ؟ وطريقه دفاع از حقوق عامه چگونه بايد باشد؟ در اين خصوص نيز بايد از فكر و دانش بزرگواران و انديشمندان دستگاه  قضايي استفاده شود و اميداورم كه پاسخ مثبت بگيريم .

دادستان كل كشور  با تاكيد بر لزوم تدوين برنامه ای جامع برای شيوه اجرای وظايف دادستانی كل كشور اضافه كرد بنده برای برنامه هايی كه در نظردارم  از شما درخواست ياری می كنم و در نظارت بر حدود 370 دادسرا در سراسر كشور كه از وظایف دادستانی كل شمرده شده بايد حداكثر تلاش و كوشش خود را به كار گيريم و در اجرای منويات مقام معظم رهبري كوشا باشيم .

حجت الاسلام و المسلمين منتظری در مورد استقلال رديف بودجه ای مستقل برای ديوان عالی كشور و دادستانی كل كشور نيز  بيان كرد: اتفاقاً اين مهم اخيراً با رياست محترم قوه قضائيه درميان گذاشته شده كه ايشان موافقت فرمودند و دستور اجرايی شدن آن را به معاون محترم راهبردی قوه قضایيه داده اند كه ان شاءالله همين امسال عملی خواهد شد و مشكلات مد نظر رئيس ديوان عالي كشور و دغدغه هاي موجود به حداقل  خواهد رسيد ،‌ در پايان قضات عالي رتبه ديوان عالي كشور نيز از اقدام و دستور آيت الله لاريجانی رياست محترم قوه قضایيه تقدير و تشكر نمودند .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار