صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد ایران برخلاف همه محدودیت ها در سال 94، 10 میلیارد دلار صادرات داشته و از این رو جزو 20 اقتصاد اول دنیا است.

صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی/اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد اول دنیابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دهمین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد اظهار داشت: بیکاری، رفاه مردم، توسعه ایران و به عبارتی اقتدار اقتصادی ایران مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد است.

وی با بیان این که ایران کانون ثبات منطقه است، افزود: در ایران جاذبه های طبیعی هم چون نفت، گاز نیروی انسانی وجود دارند که بر این اساس قادر است با چنین موقعیت استراتژیکی  چالش های پیش روی خود را پشت سر بگذراند و به کانون توسعه دنیا تبدیل شود و اقتصاد دنیا را تحرک بخشد به گونه ای که اقتصاد دنیا از شرایط ایران برای کارهای مهم و سرمایه گذاری های اساسی استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینكه در مقاطعی بر سر اولویت‌های كشور بحث و جدال زیادی وجود داشت یادآور شد: خیلی زحمت می‌برد تا جا بیاندازیم كه اقتصاد اولویت اصلی كشور است اما به حمدالله امروز هم بین سیاست‌گذاران نظام از صدر تا ذیل، هم در جامعه مدنی و میان عامه مردم پذیرفته شده است كه اولویت اول ایران اقتصاد است. 

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود و هم‌چنین در دیدار با اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرمودند كه بحث‌های امنیتی هم می‌تواند پایه اقتصادی داشته باشد، لذا اقتصاد اولویت اول كشور است. 

وی با اشاره به این که در مقطع کنونی دارای راهبرد مشترک در اقتصاد هستیم، بیان داشت: در حال حاضر به راهبرد مشترک اقتصاد مقاومتی رسیده ایم و امروزه هیچ کس در کشور نیست که بندهای 24 گانه سیاست اقتصاد مقاومتی را قبول نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: اکنون برخی از دستگاه های مختلف با سیاست اقتصاد مقاومتی همراه هستند  اما نباید فراموش کرد که یکی از مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی اتکای به ظرفیت داخل کشور همانند نیروی انسانی، ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که می بایست برای توسعه اقتصاد و صنعت پتروشیمی از آنها غفلت نکرد چرا که توانسته ایم در خارج از کشور بازارهای خوبی را به دست آوریم.

وی با اشاره به این که اقتصاد کشور باید برون گرا باشد، گفت:  در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور بایستی با اقتصاد جهانی در تعامل باشد و هر چند که در این میان برخی افراد معتقدند که دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و اقداماتی در این راستا انجام نداده، اما باید گفت که این افراد چیزی از اقتصاد مقاومتی نمی دانند.

**اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد اول دنیاست

جهانگیری در ادامه گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد سنتی و روستایی نیست بلکه جزو 20 اقتصاد اول دنیاست به طوری بر خلاف همه محدودیت ها در سال 94 توانسته حدود 10 میلیارد دلار صادرات داشته باشد هر چند که قطعا این رقم در سال های بعدی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به رویکردهای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است و همواره بایستی 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی هم چون درون زا، برون گرا، مردمی، دانش بنیان و عدالت بنیان را در این صنعت رعایت کنیم و از سرمایه گذران دعوت کنیم که سرمایه خود در بخش بالا دستی و پایین دستی وارد کنند.

جهانگیری با بیان این که حمایت از صنعت پتروشیمی بایستی به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت صنعت و وزارت نفت قرار گیرد، عنوان کرد: امیدواریم در برنامه ششم حجم قابل توجهی از منابع را به سمت این صنعت بیاوریم گفتنی است که حدود 75 میلیارد دلار طرح در دستور کار این صنعت است که می بایست اجرا شود تا بتوانیم در آینده همانند اکنون که رتبه اول در صنعت پتروشیمی داریم این رتبه را حفظ کنیم چرا که بعد از نفت صنعت پتروشیمی اولین صنعتی است که رتبه اول تولید را داراست.

انتهای پیام/
برچسب ها: پتروشیمی ، ایران ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار