اراک ؛

برگزاری مراسم بیل گردانی در شهر نیم ور محلات

مراسم دو هزار ساله جشن شكرانه آب و باروري طبيعت يا آيين بيل گرداني با حضور مدیران استانی ، محلی و مردم منطقه در شهر تاريخي نيم ور از توابع شهرستان محلات برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در این آیین کهن ، کشاورزان با اجرای مراسم بیل گردانی خود را برای لایروبی رود قمرود و آغاز فعالیت های کشاورزی و کشت بهاره  آماده می کنند.  

جشن بيل گرداني نمادي از تشكر الهه آب بوده و ريشه در فرهنگ آب و آبياري مردم اين خطه حاصلخيز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نيم‌ور اين آيين، به بركت و زيادي آب در فصل بهار كمك مي‌كند. 

مردم شهر تاريخي نيم ور براي حفظ اين رسم معنوي هر سال در مواقعي كه مسير جوي‌هاي آب توسط گل و لاي و يا رشد گياهان و علفهاي هرز در ماه اسفند و اوايل فصل بهار مسدود مي‌شده و آبرساني به مزارع اين شهر به كندي انجام مي‌گرفته، با اعلام بزرگان شهر، با مشاركت و ياري يكديگر به پاكسازي حريم جوي مي‌پردازند. 

پس ازلايروبي جويهاي آب، بيل گردانان شامل ورزشكاران منطقه به نوبت، هفت بيل مخصوص كه به تعبيري براي اسبار باغ هاي انگور به كار مي رفته است را در دو دسته چهار و سه تايي به يكديگر بسته و بيل گردانان اين بيل ها را با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدري بالاي سر مي‌چرخانند. 

ورزشكاران يا بيل گردانان بايد دو دسته بيل به وزن 32 كيلو گرم را بين پنج تا 30 بار بالاي سر خود مي چرخانند و در اين هنگام با دعا و نيت به حركت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهي قدرتمندي خود را براي مردم اين منطقه به نمايش مي‌گذارند. 

اين جشن چندين روز طول مي‌كشد، و قبل از شروع مراسم بيل گرداني، لايروبان همراه با بيل‌هاي خود مراسم رژه را تا محل برگزاري جشن كه بر روي سكويي مخصوصي در مركز شهر نيم ور است، انجام مي دهند. 

مدير كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان مركزي در حاشيه اين مراسم گفت : آيين بيل گرداني شهر نيم ور محلات آييني منحصر به فرد است كه بيش از دو هزار سال قدمت دارد. 

حسيني افزود: بيل‌گرداني جشني است مربوط به آب و آبياري كه منشاء آن جنگ ديرينه‌اي است كه بر سر آب بين انسان و طبيعت وجود داشته و بدليل اهميت آبياري در اين شهر اجرا مي شود.

وي اظهاركرد: مردم شهر نيم ور محلات با برگزاري اين مراسم سنتي براي حفظ رسم معنوي، تعاون،كار گروهي، آب و ورزش پهلواني تلاش مي كنند . 

شهر باستاني و تاريخي نيم ور در بخش مركزي شهرستان محلات از توابع استان مركزي در 25 كيلومتري محلات و در حد فاصل راه ارتباطي شهرهاي دليجان و محلات قرار گرفته است. 

انتهای پیام /س
برچسب ها: بیل گردانی ، محلات ، جشن ، آب ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.