کرمان؛

خاموشی موتور پمپ ها درانار 10میلیون متر مکعب آب را نجات داد

رئيس اداره آبياري شهرستان انار گفت: 10 ميليون متر مكعب آب با خاموشي موتور پمپ هاي كشاورزي در اين شهرستان صرفه جويي شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علي كاردوست افزود: 230 حلقه چاه آب كشاورزي در انار وجود دارد كه پارسال يك ماه خاموش بودند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بيش از 200 ميليون متر مكعب آب از سفره هاي زيرزميني در اين شهرستان برداشت مي شود خاطرنشان کرد: بهره برداران بايد به صرفه جويي در استفاده از منابع آب توجه لازم را داشته باشند.

کاردوست با بیان اینکه كشاورزان با مديريت آبياري در باغ خود مي توانند به صرفه جويي در آب كمك بزرگي كنند گفت: اگر کشاورزان جوي هاي خاكي را به لوله مجهز كنند در طول فرايند آبياري، آب به خاك نفوذ نمي كند و علف هاي هرز نيز توليد نمي شود.

وي افزود: در اين روش از هدر رفت آب در انتقال از محل چاه كشاورزي تا زمين در جوي هاي خاكي جلوگيري مي شود و در اين صورت 20 درصد آب هدر نمي رود بلكه صرفه جويي نيز مي شود.

کاردوست يكي ديگر از راه هاي صرفه جويي در مصرف آب كشاورزي را اجراي طرح هاي آبياري زير سطحي برشمرد و خاطرنشان کرد: در اين روش لوله ها كنار ريشه و زير زمين قرار مي گيرند و 30 درصد آب صرفه جويي مي شود.

وي همچنين رعايت فاصله استاندارد بين هر دو درخت را دو متر عنوان و گفت: اگر فاصله بين درختان پسته بيشتر از اين باشد آب بيشتري بايد به زمين برسد در اين حال آب بيشتر به زمين نفوذ كرده و هدر مي رود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار