راهنمای عملی آموزش به دانش آموزان مبتلا به اوتیسم

نظام آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی به سبب تعداد کم این دانش آموزان دچار کمبود است که با ارائه طرح تکمیلی اوتیسم ارتقا می یابد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هر روز که از کوچه و خیابان های شهر گذر می کنیم آدم های زیادی با ویژگی های منحصر به فرد را می بینیم که گاه برخی از آنها بیش از سایرین توجهمان را جلب می کند ؛ آدم هایی که نه به خاطر سرو صدا یشان بلکه به سبب سکوت و گوشه گیریشان متمایز شده اند.

آدم هایی که شاید در ظاهر ساکت و گوشه گیر باشند اما حرف ها و و توانایی های بسیاری در سکوتشان پنهان کرده اند که فقط گوشی شنوا آن را درک می کند.

"اوتیسم"  (در خود ماندگی) اختلالی است که زمینه ساز این تفاوت هاشده است ، اختلالی که منشا بروز آن هنوز قطعی نیست اما روش های درمانی و آموزشی برای بهبود این اختلال راهگشا خواهد بود.

درخودماندگی دانشگاه ها برای اوتیسمی ها
آموزش مساله ای است که هرطیفی از جامعه باید از آن بهره مند شود اما برخی افراد به دلیل شرایط ویژه ای که دارند برای بهره گیری از شرایط نیازمند فضا و امکاناتی متفاوت تر هستند؛ از جمله این افراد کودکان و دانش آموزان اوتیستیک می باشند که نسبت به سایر گروه های با شرایط ویژه ، به دلیل تعداد کم و عدم آگاهی کافی از شرایطشان مهجور واقع شده اند.

درخصوص تامین شرایط لازم برای آموزش این افراد و برنامه های آموزشی پیش رو ، مجید قدمی رییس سازمان آموزش استثنایی با اشاره به اینکه برنامه ریزی آموزشی و پرورشی و توانبخشی این طیف دانش آموزان را سازمان آموزش استثنایی انجام می دهد ، اظهار کرد: درحوزه تشخیص اختلال ، دانشگاه ها اقداماتی انجام می دهند اما در زمینه کارهایی عرصه کارهای عملی ضعیف ظاهر شده اند.

وی ادامه داد: ابزار تشخیص در دانشگاه ها وجود دارد ولی در زمینه تقویت نیروی انسانی اقدامات چشمگیری را شاهد نیستیم.

مسیرآموزش اوتیسم هموارتر می شود 
در حال حاضر و با توجه به سنجش های انجام شده 1600 دانش آموز  اوتیسمی در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند که این تعداد دانش آموز در  25 مدرسه دولتی و 15 مدرسه غیردولتی حضور دارند.

رییس سازمان آموزش استثنایی هم چنین از حضور 200 دانش آموز اوتیستیک با هوش بهر معمولی در مدارس عادی کشور خبر داد و تصریح کرد: تفاوت عمده ای که دانش آموزان اوتیسمی با سایر گروه ها دارند ،عمدتا  از نظروضعیت تحصیلی و مالی خانواده ها در شرایط بهتری نسبت به سایر گروه ها برخوردارند و به همین دلیل بیش از سایر گرو هها پیگیر مسایل آموزشی هستند.

قدمی در همین خصوص به ورود بسته آموزشی ، تشخیصی راهنمای معلم و دانش آموز اشاره داشت و گفت: این بسته آموزشی در آمریکا تولید شده است و اکنون آن را وارد کشور کردیم و اقدامات لازم برای ترجمه رهنمودها آن در دست اجراست.

وی ضمن اشاره به تامین اعتبار کافی که برای این طرح درنظر گرفته شده است ، افزود: سازمان استثنایی در تلاش است تا درحد امکان این محتوای آموزشی که زمینه ساز انقلابی عظیم درحوزه آموزش دانش آموزان مبتلا به اوتیسم است، در سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرایی شود.

تکمیل نظام آموزشی برای دانش آموزان اوتیسم
با توجه به اینکه اوتیسم یک اختلال محسوب می شود و معلولیت نیست اما باز هم به دلیل تعداد کم این دانش آموزان جز در مناطق شهری بزرگ ،مدارس ویژه ای برای آنان در نظر گرفته نشده است.

رئیس سازمان آموزش استثنایی در خصوص تکمیل دوره آموزشی برای این دانش آموزان افزود: تاکنون به دلیل حضور دانش آموزان اوتیسمی با سایر گروه های دانش آموزان استثنایی این امکان فراهم نبوده اما با ورود محتوای آموزشی جدید، این مساله هم در دستور کار قرار دارد تا دوره آموزشی  و مدارس ویژه تا پایان دوره متوسطه برای دانش آموزان اوتیسمی ایجاد شود .

وی ضمن تبیین این مساله که علاوه بر مدارس ویژه اوتیسم ، 300 کلاس درس جداگانه در مدارس برای دانش آموزان مبتلا به این اختلال در نظررفته شده است،تصریح کرد: حتی درصدد این هستیم که برای دختران مبتلا به اوتیسم نیز مدارس جداگانه ای داشته باشیم و از طریق  مدارس ویژه، بهره وری را کیفیت ببخشیم.

آموزش استثنایی از دانشگاه ها سبقت گرفته است
قدمی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی متخصص نیز  برای این طیف در دستور کار قرار دارد ، اظهار داشت: با اجرای این طرح ، نیروی متخصص برای دانش آموزان اوتیستیک ارتقا می یابد و همین عاملی است تا نظام آموزشی آن ها شرایط بهتری داشته باشد.

رئیس سازمان آموزش استثنایی در خصوص مسائل و موانع در راه آموزش دانش آموزان مبتلا اوتیسم گفت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اوتیسم اختلالی مربوط به مسائل عاطفی است و معلولیت محسوب نمی شود و باید با تربیت نیروی تخصصی به روند بهبود آموز ش ها کمک کرد.

وی افزود: در این مسیر دانشگاهها از سازمان آموزش استثنائی عقب مانده اند و در زمینه کارهای عملی و تربیت نیروی متخصص فعالیت چشمگیری نداشته اند.   

قدمی در پایان اشاره کرد : برنامه ریزی جامع برای دانش آموزان اوتیستیک جزسختترین برنامه ریزی های آموزشی است ازاین رو تامین اعتبارات بسیار ضروری است همچنین باید دستاوردهای پژوهشی قابل ارایه نیز در این حوزه بیش از پیش صورت بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار