پرونده بلند مرتبه سازی‌ها همچنان در بلاتکلیفی/ وقتی باد محل اختلاف می‌شود

کمُ و کِیف وزش باد به اختلافی جدی در حوزه بلند مرتبه سازی های شهر تهران مبدل شده،موضوعی که مدت ها است ضوابط این عرصه را با بلاتکلیفی همراه ساخته است.

پرونده بلند مرتبه سازی ها همچنان در بلاتکلیفی/وقتی باد محل اختلاف می شود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،موضوع باد،مدت هاست به محل اختلاف نظر میان مسئولان و کارشناسان شهری تبدیل شده است و این اختلاف و بلاتکلیفی،صدور پروانه بلند مرتبه سازی در پایتخت را با ابهامات بسیاری مواجه ساخته است.

موضوع مورد بحث به نقش بلند مرتبه سازی ها در جریان باد یا همان کریدورهای هوایی باز می گردد،امری که عده ای معتقدند نقش بلند مرتبه سازی در جریان های بادی اثر گذار است و برخی دیگر با ارجاع مخالفان به وجود ساختمان های بسیار بلند در کلانشهری های کشورهای توسعه یافته دنیا،آن را تاثیرگذار نمی دانند.

مهدی چمران،رئیس شورای اسلامی شهر تهران،اذعان می کند که مباحث و نظریات کارشناسی و تخصصی بسیاری تا کنون در این خصوص مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شده که البته نمی توان مبنا و پایه علمی قوی را برای آن متصور شد.

وجود ابهامات و اختلاف نظرهای بسیار باعث شده تا شورای عالی شهرسازی نیز به نوعی درگیر این موضوع شود و مجموعه مذکور همچنان مشغول بررسی ضوابط طرح مورد اشاره است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که احداث ساختمان های 12 طبقه تاثیری بر جریان باد نخواهد داشت و توصیه می کند از ارائه نظریات غیر کارشناسی در این خصوص اجتناب شود.

آنچنان که پیش از این در لابه لای صفحات جراید و خبرگزاری ها مطرح شده بود،مقرر بود ضوابط بلند مرتبه سازی تا پایان سال 94 اعلام شود.

آنچه که مبرهن است وجود اختلافات جدی در خصوص بلند مرتبه سازی ها است،برخی اعتقاد دارند باید مسیر و جهت وزش باد در شهر تهران مشخص شود و با توجه به مسیر های احراز شده،از ساخت ساختمان ها و بلند مرتبه سازی ها در مسیر باد،پرهیز شود.

اما برخی دیگر معتقدند،میدان باد در کلانشهری همچون پایتخت بسیاری قوی است و این گروه اذعان می کنند حتی وزش نسیم ملایم با سرعت 2 متر بر ثانیه در وسعتی به پهنای 760 کیلومتری تهران انرژی بسیار قابل توجهی به شمار می رود که عملا بلند مرتبه سازی ها قادر به ایجاد سد،مانع و یا اختلالی در آن نخواهد بود.

به هر ترتیب،ضوابط بلند مرتبه سازی ها با ابهامات جدی مواجه است و در شرایطی که از دانشگاه های بزرگ کشور نیز در این خصوص استعلام گرفته شده،همچنان پاسخ روشنی از مراکز علمی همچون دانشگاه ها نیز در این خصوص ارائه نشده،وآنطور که چمران عنوان کرده پایه و مبنای اصلی اختلاف به مبانی وزش باد معطوف می شود.

**تعیین تکلیف بلند مرتبه سازی ها نیازمند اتفاق نظر بر یک مبنای علمی است

آنچنان که اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رسانه ها منعکس شده،عمده تمرکز مباحث در این خصوص به تجربیات سنوات گذشته متکی است که نمی توان بر دقت آن نیز اطمینان خاطر داشت.

وی اتخاذ یک مبنای علمی را راهگشای بن بست فعلی می داند و معتقد است زمان ابلاغ ضوابط این عرصه،بسیار دیر شده و تعلل و استمرار وقفه در این خصوص مطلوب نیست.

به نظر می رسد یکی از دلایل افزایش حساسیت ها به این حوزه،به احداث ساختمانهای بلند در منطقه 22 شهر تهران باز می گردد.

این حساسیت ها در شرایطی بر انگیخته شده که عده ای از کارشناسان اینچنین عنوان کرده اند که انبوه سازی در یک محدوده خاص نمی تواند شهری همچون تهران را با این وسعت عظیم تحت تاثیر قرار دهد از سوی دیگر سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده،بلند مرتبه سازی ها تاثیر چندانی بر جریان وزش باد ندارد.

**زمان بر شدن ابلاغ ضوابط بلند مرتبه سازی به صلاح نیست

فارغ از هر گونه قضاوت و اظهار نظری در خصوص تاثیر بلند مرتبه سازی ها بر وزش باد در شهر تهران،می طلبد مسئولان و کارشناسان ذیربط با سعی مضاعف،تلاش خود را بر مبنای یک اتفاق نظر لحاظ کنند تا ابهامات و بلا تکلیفی کنونی رفع شود.

در خواست های بسیاری برای اخذ مجوز بلند مرتبه سازی ها ارائه شده است و باید با اتخاذ راهکار و ساز و کاری منطقی و اجماع نظر در خصوص موارد اختلافی این امر در اسرع وقت تعیین تکلیف شود تا از بروز هر گونه خسارت احتمالی جلو گیری شود.

طبق اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر تهران،آسیب های این بلا تکلیفی حتی در گردشگری نیز قابل تاثیر خواهد بود،زیرا می تواند ساخت و احداث هتلی را در یک زمین چند هزار متری با بلاتکلیفی مواجه سازد و این تاخیرها در توسعه گردشگری بی تاثیر نخواهد بود.

امید آن می رود با بررسی تمامی ملاحظات و دغدغه های موجود،اجماع نظری قطعی در این خصوص حاصل شود،البته یقینا وجود اختلاف نظر امری طبیعی است و قرار نیست همه از فکر،دیدگاه و نظری واحد برخوردار باشند، اما ادامه دار شدن چنین اختلاف نظرهایی شهر را متضرر می کند و باید در راستای رسیدن به راهکار و نظری مشترک،تدبیری سازنده اندیشیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار