دست دولت کوتاه شود تا بخش خصوصی پابگیرد

کارشناسان اقتصادی معتقدند بروکراسی های دست و پا گیر دولت در این سالها مانع پیشرفت بخش خصوصی شده است.

حسین محمودی اصل کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت باید به اصلاح ساختارها بپردازد و در خصوص مسایل مختلف اقتصادی خانه تکانی انجام دهد.

وی افزود: بسیاری از قوانین موجود برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان دست و پا گیر است و آنها را به پنهان کردن سرمایه شان ترغیب می کند و حتی دیده شده در بعض موارد برای تاسیس یک واحد جدید تولیدی باید از 13 اداره مختلف استعلام گرفته شود.

وی اظهار داشت: بروکراسی دست و پا گیر دولتی و دیوان سالاری مدیران دولتی در این سال ها مانع پیشرفت بخش خصوصی در کشور بوده است و مدیران دولتی ترجیح می دهند با حفظ شرایط موجود حیاط خلوت خود را حفظ کنند.

محمودی اصل با اشاره به ضرورت ایجاد اصلاحات جامع در ساختار دولت افزود: باید سعی شود تا قوانین جدیدی در زمینه های اقتصادی تصویب شود و همچنین دولت هر چه بیشتر کوچک شود تا بخش خصوصی قدرت گرفته و در توان رقابت با داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد پیشرفت چندانی در تغییر ساختارهای اصلی دولت نبوده ایم، افزود: هنوز تغییرات ساختار شکنانه ای را در کالبد دولت شاهد نبوده ایم و حتی گهگاه شاهد رویش شرکت های خصولتی (خصوصی منشعب شده از دولت) جدید در پیکره دولت هستیم.

****دست دولت کوتاه شود تا بخش خصوصی پابگیرد

در همین راستا علیرضا پورفرج کارشناس اقتصادی در گفت وگو با باشگاه خبرنکاران جوان گفت: دولت زمانی به صورت کارآمد عمل می کند که به بخش های اقتصادی کمتر ورود پیدا کند و اجازه دهد بخش خصوصی جایگاه خود را در اقتصاد بیابد.

وی در ادامه اذعان کرد: بخش دولتی به دلیل رانت هایی که در آن جریان دارد به صورت ناکارآمد عمل کرده که این امر موجب شده تا بر رشد بخش خصوصی سایه انداخته است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص عملکرد بخش خصوصی در دو دهه اخیر گفت:دولت یک مجموعه از فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کرده اما بخش خصوصی به دلیل انحصاری بودن و اقدامات سودجویانه موجب کاهش رفاه و نارضایتی مردم شده است.

وی با اشاره به نقش موثر بخش خصوصی درخصوص جذب سرمایه گذار خارجی اظهار داشت: بخش خصوصی می تواند از طریق ارتباطات با بخش های خصوصی کشورهای دیگر، تکنولوژی را وارد کشور نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار