ادعای ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا: توافق هسته ای ایران ناقص است

"جیمز ماتیس" با ناقص خواندن توافق هسته ای، مدعی شد این معاهده دست کم می تواند فعالیت های هسته ای ایران را به تأخیر بیندازد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست، "جیمز ماتیس،" ژنرال بازنشسته ارتش تفنگداران دریایی آمریکا که به دلیل لحن تند و بی پرده اش شناخته شده است، روز گذشته به شدت از توافق هسته ای ایران انتقاد کرد. وی در یک سخنرانی در "مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک" در واشینگتن دی سی، توافق هسته ای تهران و واشینگتن را ناقص خواند و مدعی شد این توافق ناقص اگرچه نمی تواند تلاش های ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای را متوقف کند؛ اما می تواند این اقدام ایران را به تأخیر بیندازد.

وی در ادامه اظهارات بی اساس و مضحک خود مدعی شد: "این یک معاهده دوستانه نبود؛ بلکه توافقی ناقص برای کنترل سلاح است. اگر شروط توافق هسته ای را مطالعه کنید، متوجه می شوید که ایران تقلب خواهد کرد. ایران یک ملت متحد نیست، بلکه یک ملت انقلابی با هدف ایجاد خشونت است."

ژنرال ماتیس همچنین از کنگره خواست یک کمیته نظارتی متشکل از نیروهای مسلح، اطلاعاتی و امور خارجه تشکیل دهد تا پایبندی ایران را به توافق هسته ای اثبات کند. وی همچنین پیشنهاد کرد که واشینگتن روابط خود را با سازمانهای اطلاعاتی منطقه ای از جمله بخشهای حاضر در اردن، مصر و عربستان سعودی تقویت کند تا به طور کامل از فعالیت های هسته ای ایران آگاه باشد.

با وجود اینکه مشخص نیست آیا کاخ سفید به توصیه های این ژنرال بازنشسته توجه میکند، جیمز ماتیس اعلام کرد به هیچ وجه دلش نمی خواهد خودش این تصمیم را اتخاذ کند.

روز گذشته شایعاتی در خصوص احتمال نامزدی ژنرال جیمز ماتیس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در رسانه ها منتشر شد؛ اما وی گفت تاکنون به این مسئله فکر نکرده است.

توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ماه ژوئیه حاصل شد. بر اساس این توافق، تهران متعهد شد فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو تحریم های آمریکا و متحدانش محدود کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار