کار عملی پروژه کاسا یک هزار تا ۱۸ روز دیگر آغاز می شود

وزارت امور خارجه کشور اعلام کرده که بر اساس توافق که میان وزرای انرژی و برق افغانستان، تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان صورت گرفته، کار عملی طرح انتقال برق کشورهای قرغیزستان و تاجیکستان ( کاسا یک هزار) تا ۱۸ روز دیگر آغاز می شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،گفته می شود این طرح به تاریخ ۱۲ ماه می سال جاری میلادی اجرایی و کار عملی آن به گونه رسمی آغاز می شود.
در خبرنامه وزارت امور خارجه آمده است که در مراسم اجرایی شدن این طرح که در تاجیکستان برگزار خواهد شد، نمایندگان عالی رتبه از کشور های عضو، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی حضور خواهند داشت.
بر اساس پروژه کاسا یک هزار، برق دو کشور قرغیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان منتقل می شود و با تکمیل این طرح، سالانه حدود ۴۵ میلیون دالر از ترانزیت برق از خاک کشور به پاکستان، مفاد به دست خواهد آمد.
کاسا یک هزار برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ در کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) معرفی شد.
براساس این طرح، برق کشورهای قرغیزستان و تاجیکستان از طریق خطوط انتقال انرژی با طول ۱۲۵۰ کیلومتر، با ولتاژ بلند به افغانستان و بعد به پاکستان منتقل می‌ شود.
در خبرنامه گفته شده که این طرح دارای دو استیشن تبدیل برق مستقیم به جریان برق متناوب خواهد بود که در منطقه سنگتوده تاجیکستان به ظرفیت ۱۳۰۰ میگاوات تبدیل و تا نوشیره پیشاور این برق منتقل خواهد شد.
یک دستگاه تبدیل ولتاژ بلند نیز در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان در شمال کشور ایجاد خواهد شد، این ایستگاه برق مورد نیاز افغانستان را که بالغ بر ۳۰۰ میگاوات می ‌شود، تامین و بقیه به پاکستان منتقل می ‌شود.
گفته شده که برای اجرایی این طرح حدود ۱.۱۷ میلیارد دالر امریکایی در نظر گرفته شده است.
قرار است عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در مراسم آغاز این پروژه در کشور تاجیکستان شرکت کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.