شیراز؛

مهار دیابت با آموزش و آگاهی مردم

با آموزش افراد سیر بیماری دیابت برعکس می شود و می توانیم بیماری را مهار کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ یک متخصص تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دیابت یک بیماری مزمن است و روز به روز در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه، گسترش می یابد.
دکتر سیدجلیل معصومی افزود: طبق آمارهای گزارش شده، بیش از 400 میلیون فرد بزرگسال مبتلا به دیابت، در جهان وجود دارد.
او با بیان اینکه این موضوع در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، بیشتر شیوع دارد، ادامه داد: این موضوع، نگرانی جامعه سلامت و سیاستمداران را به همراه داشته، زیرا بیماری دیابت، ناتوانی ها و مشکلاتی برای اعضای مختلف بدن، مانند قلب، چشم، اعصاب و کلیه، ایجاد می کند و یک بیماری پرهزینه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه با هشدار نسبت به اینکه بسیاری از مبتلایان به دیابت، از بیماری خود اطلاعی ندارند، به ویژه افراد بالای 50 سال، باید بررسی و غربالگری قندخون و دیابت انجام بدهند تا خطر ابتلا به این بیماری را، مهار کنند.
او تغییر شیوه زندگی، فعالیت فیزیکی، پیاده روی، دوچرخه سواری، تغییر نوع تغذیه، مصرف غذای سالم و متعادل را موجب پیشگیری از اضافه وزن و راهکاری برای پیشگیری از دیابت عنوان کرد.
این متخصص تغذیه، افزود: با تغییر شیوه زندگی، فعالیت فیزیکی مناسب، مصرف متعادل مواد غذایی، مصرف روزانه میوه، سبزیجات، نان سبوس دار و برنج سبوس دار، کاهش مصرف فست فودها مانند سوسیس و کالباس، کاهش مصرف روغن های نباتی؛ می توانیم از بسیاری از موارد ابتلا به دیابت، پیشگیری کنیم.
دکتر معصومی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، برای افزایش آگاهی مردم، این روز را با شعار "غلبه بر دیابت"، انتخاب کرده است که جهان برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم، گام بردارد؛ تا حدی که این بیماری مزمن در جهان سیر نزولی پیدا کند.  
انتهای پیام/ن
برچسب ها: مهار ، دیابت ، آموزش ، مردم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار