در سفر "زوما" به تهران چه گذشت؟

در این گزارش حواشی سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به ایران را بخوانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رفت و آمدهای هیات‌های عالی‌رتبه خارجی در فضای پسابرجام همچنان ادامه دارد و این هفته هم پاستور میزبان "جاکوب زوما" رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بود.

روابط تهران_ پورتریا در طول سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. در زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به فرمان امام خمینی(ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید و همکاری‌های اقتصادی ایران با این رژیم، قطع شد و پس از آن که فعالیت‌های پساآپارتاید در آفریقای جنوبی آغاز و کنگره ملی آفریقا قدرت را در این کشور در دست گرفت، جمهوری اسلامی ایران روابط صمیمی و نزدیکی با این کشور برقرار کرد.

در دوران تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان هم آفریقای جنوبی علی‌رغم محدودیت‌های بوجود آمده به همکاری های خود با تهران ادامه داد، چنانچه روحانی رئیس‌جمهور در این زمینه می‌گوید: اگر چه امروز و بعد از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها علیه ایران، رقابت شدیدی بین کشورهای آسیایی و اروپایی برای انعقاد قرارداد همکاری با ایران وجود دارد، اما ما هیچ‌گاه دوستان صمیمی خود در دوران تحریم را از یاد نمی‌بریم. 

حجم معاملات تجاری تهران-پورتریا هم طبق گفته‌ی رئيس سازمان توسعه تجارت ايران تا آبان‌ماه سال 94، حدود 50 ميليون دلار بوده كه پس از لغو تحريم‌ها به 10 برابر رقم كنونی می‌رسد. از سوی دیگر آفريقای جنوبی به دليل ايفای نقش در مجامع و سازمان‌های بين‌المللی چون گروه 77 و گروه 20 می‌تواند دروازه ورود ايران به بازار بزرگ آفريقا در مناطق تجارت آزاد «جامعه توسعه آفريقای جنوبی» (سادك) با جمعيتي بيش از 350 ميليون نفر و «بازار مشترك كشورهای شرق و جنوب آفريقا» (كومسا) با جمعيت بيش از 300 ميليون نفر باشد.

بهرحال سفر زوما به تهران می‌تواند سرآغاز فصل نوینی در روابط دو کشور باشد. وی که بامداد روز یکشنبه همراه با هیاتی 180 نفره از فعالان اقتصادی آفریقای جنویی وارد تهران شد در بدو ورود مورد استقبال امیرعبدالهیان معاون عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه قرار گرفت.
 

در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید

در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


استقبال رسمی از زوما نیز صبح روز یکشنبه توسط دکتر روحانی رئیس‌جمهور در مجموعه فرهنگی_تاریخی سعدآباد صورت گرفت. در این مراسم روسای جمهور ایران و آفریقای جنوبی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و سپس وارد گفتگوهای دوجانبه شدند.


در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


دکتر روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه تهران-پورتریا سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران را آغازی برای سرعت بخشیدن در روابط دوجانبه در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و بین‌المللی دانست و گفت: آفریقای جنوبی به خاطر مقاومت و مبارزه مردم این منطقه در برابر آپارتاید و نظام استکباری، جایگاه خاصی نزد ملت ایران دارد.

وی روابط خوب دو ملت و همکاری‌های دیرینه ایران و کنگره ملی آفریقا در دوران مبارزه با آپارتاید را پایه و اساسی مناسب برای گسترش روابط دو کشور دانست و یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید به لحاظ اهمیت فوق‌العاده‌ای که برای این مبارزه حق‌طلبانه قایل بود، حتی از منافع مادی خود گذشت و در کنار آنها قرار داشت. وی ضمن تقدیر از حمایت‌ آفریقای جنوبی از حقوق هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی و بویژه در دورانی که ریاست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عهده‌دار بود، متذکر شد: توسعه مناسبات میان ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه حساس خاورمیانه و آفریقای جنوبی به عنوان کشوری حائز اهمیت در قاره آفریقا می‌تواند آثار مثبت منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.


در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


جاکوب زوما رییس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این نشست ضمن تشکر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم از هیأت آفریقای جنوبی در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت و روابط دیرینه‌ای که با آفریقای جنوبی داشته، برای ما حائز اهمیت است. وی با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات مردم این کشور علیه آپارتاید، خواستار تحکیم روابط و مناسبات همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد. وی همچنین امضای توافق‌نامه‌ها و اسناد همکاری را موجب تقویت دوستی‌ها و روابط میان دو کشور و دو ملت دانست و افزود: آفریقای جنوبی به‌طور کامل به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه واقف است و موفقیت این کشور در مذاکرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، موفقیتی برای همه کشورهای مستقل است و این پیروزی منعکس کننده سیاست‌های خردمندانه دولت ایران است.

در ادامه این نشست اسناد و یادداشت تفاهم‌های همکاری بین تهران و پرتوریا توسط مقامات ارشد دو کشور و در حضور روحانی و زوما در زمینه‌های تجارت و صنعت، کشاورزی، مدیریت منابع آب، بیمه‌، تبادل اطلاعات مالی مربوط به پولشویی و سندی بین پژوهشگاه صنعت نفت و پتروسا و برنامه همکاری در زمینه فرهنگ و هنر بین دو کشور برای شتاب بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه، به امضا رسید.


در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


 روحانی پس از امضای اسناد و در نشست مشترک خبری با همتای آفریقای جنوبی خود، ایران و آفریقای جنوبی را دو کشور مهم در منطقه حساس خاورمیانه و قاره آفریقا دانست و گفت: در جریان مذاکرات، راههای استحکام و تعمیق روابط دو کشور بررسی و بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ایران و آفریقای جنوبی در عرصه روابط اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید شد. وی با اشاره به اینکه توسعه روابط بین بانکی دو کشور می‌تواند به گسترش روابط تهران – پرتوریا شتاب دهد، اظهار داشت: در راستای گسترش روابط دو کشور همکاری در زمینه صنعتی، معدن و انرژی نیز حائز اهمیت است، همچنین شرکت‌های ایران و آفریقای جنوبی می‌توانند متقابلاً در کشورهای همدیگر فعالیت‌های فنی و مهندسی داشته باشند.


در سفر زوما به تهران چه گذشت؟/نقش ایران دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید


رئیس‌جمهور حمل و نقل را از دیگر موضوعات مورد بررسی در جریان مذاکرات خود دانست و گفت: آفریقای جنوبی با توجه به جایگاهی که از آن برخوردار است می‌تواند مرکز اتصال ایران به بخش بزرگی از قاره آفریقا باشد و در مقابل بنادر جنوبی ایران از طریق کریدور جنوب به شمال می‌تواند این کشور را به منطقه آسیای میانه، قفقاز و اروپای شرقی متصل کند.

زوما رییس‌ جمهور آفریقای جنوبی نیز در این نشست مشترک خبری، مذاکرات خود با دکتر روحانی را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: ویژگی اصلی مباحث ما در مذاکرات این بود که دوستی و تبادل نظر صریحی در آن حکمفرما بود و با پیگیری اهداف مشترک به دنبال تبدیل روابط دو جانبه خود به یک شراکت راهبردی هستیم.

وی ادامه داد: ایران جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مبارزات مردم آفریقای جنوبی دارد و در خط مقدم مقابله با آپارتاید قرار داشت و از همان ابتدا همبستگی خود را با مردم این کشور اعلام نموده و روابط خود را با این رژیم قطع کرد.

زوما در ادامه نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را به دولت و مردم ایران تبریک گفت و اظهار داشت: مجدداً این موضوع را از سوی جنبش عدم تعهد مورد تأکید قرار می‌دهیم که ایران حق دارد از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در جریان سفرش به ایران عصر روز  یکشنبه به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. رهبر انقلاب در این دیدار با تأکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های متنوع اقتصادی و سیاسی خاطرنشان کردند: کشورهای مستقل باید هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند و همکاری‌های خود را به‌رغم اخلالگری‌های بعضی از قدرت‌های استکباری افزایش دهند.

ایشان با یادآوری نقش برجسته‌ی نلسون ماندلا در ساقط کردن رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و سابقه‌ی روابط دیرین و صمیمی او با جمهوری اسلامی، افزودند: با استمرار مبارزات ماندلا و مردم آفریقای جنوبی، آن رژیم ظالم و ضد بشری از بین رفت و ماندلا با این کار، در واقع روح تازه‌ای به صحنه‌ی مبارزاتی کل آفریقا دمید.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبیبا بیان اینکه ما همواره مخالف تحریم‌های غرب علیه ایران بوده‌ایم، گفت: زمینه‌های فراوان و بِکری برای افزایش همکاری‌های دو کشور وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم آغازی دوباره در روابط اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درخصوص ضرورت همکاری کشورهای مستقل، افزود: برخی قدرت‌ها با بهانه‌های غیرموجه، مانع شکل‌گیری روابط کشورهای مستقل هستند ولی ما با اتحاد و هم‌صدایی در مسائل جهانی، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

به هرحال دیدارهای مقامات سیاسی از ایران و بررسی زمینه‌های توسعه مناسبات اقتصادی_تجاری ادامه دارد و امید می‌رود با نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات و ورود کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی  مردم ایران پس از گذر از دوران تحریم و پساتحریم شاهد روزهای شکوفایی اقتصاد خود باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار