همدان؛

همایش کشوری روز جهانی مالاریا در همدان

همایش روز جهانی مالاریا و هفتمین نشست کشوری برنامه حذف مالاریا در جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

همایش کشوری روز جهانی مالاریا در همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حذف مالاریا را یکی از اولویت‎های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و گفت: جهان عاری از مالاریا آرزوی همه مردم دنیاست و همه باید برای تحقق این موضوع تلاش کنند.

سیاری با بیان اینکه بیماری مالاریا در سه استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان به صورت آندومیک و در بقیه نقاط کشور به صورت محلی شیوع دارد، افزود: در 9 شهرستان، 178 مورد بیماری مالاریا در سال 94 گزارش شد که طبق ارزیابی‎های انجام شده در این مورد دستاوردهای خوبی داشتیم و باید نقاط قوت، تقویت و نقاط ضعف شناسایی شود.

وی افزود: مدیران و کارشناسان آگاه، با تجربه طولانی و حمایت مسئولان به عنوان همکاری‌های بین‌بخشی، حمایت‌های تکنیکال و مالی و بین‌المللی، سرمایه ارزشمندی در موضوع مالاریاست که این حمایت‌ها بخصوص در دوران تحریم بسیار راهگشا بود.

سیاری با تأکید بر لزوم افزایش کیفیت و هزینه تمام شده اقدامات، اضافه کرد: مدیران و کارشناسان باید مهارت خود را افزایش دهند، انگیزه آنان افزایش یابد و با تعامل، گفتگو و به اشتراک گذاشتن تجربیات برای بهبود شرایط تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت برای جلوگیری از بازگشت به شرایط پیشین در موضوع بیماری مالاریا در کشور، گفت: سل، مالاریا و ایدز باید دغدغه مسئولان باشد تا با حمایت سیاسی و همکاری مردم و اطلاع‌رسانی شایسته و برگزاری سمینارها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، زودتر از موعد در نظر گرفته شده به این هدف دست یابیم.

*بهداشت و سلامت ریشه در فرهنگ دینی و ملی دارد

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه بهداشت و سلامت ریشه در فرهنگ دینی و ملی ما دارد، اظهار کرد: در حوزه بهداشت و درمان، قدم‎های خوبی برداشته شده است و با پشت سر گذاشتن بسیاری مسائل، هم‌اکنون وضع مطلوبی وجود دارد.

محمدابراهیم الهی‌تبار با اشاره به اینکه نظام سلامت امید به زندگی را در جامعه افزایش داده است، گفت: نزدیک به هزار نفر در انتخابات اسفندماه گذشته با سن بالای 96 سال حضور داشتند و 4 هزار نفر نیز بین 86 تا 95 ساله بودند که نشاندهنده افزایش امید به زندگی است.
وی افزود: مطالعات در خصوص سرمایه اجتماعی مردم نشاندهنده این موضوع است که مردم در شاخص امنیت و سلامت بشدت امیدوار هستند.

 
* تجدید تمرکز و تعهد برای ریشه‌کنی مالاریا
نماینده دفتر توسعه سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران نیز با ارائه مطالبی در مورد مشارکت و حضور جمهوری اسلامی ایران در برنامه حذف مالاریا اظهار کرد: شعار جهانی امسال، پایان دادن به مالاریا برای همیشه است که این شعار، تأکیدی بر این واقعیت است که با تجدید تمرکز و تعهد می‎توانیم این بیماری کهن را برای ابد به تاریخ بسپاریم.

مولاری افزود: در ایران، مشارکت اعتمادآمیز و کارآمد میان مرکز کنترل بیماری‎های واگیردار، صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا، سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه‎های علوم پزشکی و برنامه توسعه ملل متحد وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز ما دستاوردهای کشور برای مبارزه با مالاریا را جشن می‌گیریم، افزود: مبارزه 60 ساله نظام سلامت ایران با این بیماری، پیروزی‌های بزرگی در بر داشته است.

نماینده دفتر توسعه سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از دیگر دستاوردهای مهم پروژه مشترک ما با ایران در مبارزه با مالاریا عبارت از تکمیل برنامه عملیاتی حذف مالاریا در 16 دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های هدف است که این برنامه‌ها بر اساس رویکرد مدیریت مبتنی بر نتیجه انجام می‌شود.

مولاری یادآور شد که بزرگترین چالش پیش روی ما در ایران، خطر بازگشت مالاریا در کانون‌های پاک به دنبال تبادل جمعیتی از مرزهای ایران با کشورهای آندمیک همسایه است که احتمالاً این رویداد‌ها ناشی از ورود کارگران مهاجر از کشورهای همسایه به ایران برای یافتن فرصت‌های کاری بهتر است.

*سرمایه‎گذاری در حذف مالاریا بهترین شکل هزینه کردن است
رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری‎های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیشترین حمایت از برنامه حذف مالاریا در دوران دکتر دستجردی انجام شد، گفت: سرمایه‎گذاری در حذف مالاریا بهترین شکل هزینه کردن است؛ زیرا کاهش آن، افزایش توسعه را به همراه دارد.

 احمد رئیسی تأکید کرد که اگر با تلاش‎های دولت، استان سیستان و بلوچستان را توسعه دهیم، تأثیر کشور پاکستان در این زمینه از بین می‌رود.

وی با اشاره به وضع نامساعد کشورهای افغانستان و پاکستان در خصوص بیماری مالاریا گفت: در دنیا تا سال 2020 شرایط بیش از 40 درصد از کشورهایی که مرگ و میر بالایی در اثر این بیماری دارند، بهبود پیدا می‌کند.

 رئیسی با بیان اینکه بسیاری از مناطق داخل کشور، ظرفیت انتقال بیماری مالاریا را دارند، گفت: در برخی مناطق، حمایت سیاسی کافی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطر‌نشان کرد : در کشور ما که جانبازان بالای 70 درصد بسیاری تقدیم انقلاب کرده است؛ حذف بیماری مالاریا را نیز بخوبی انجام می‌دهد.

 مدیر برنامه گلوبال فاوند نیز گفت: مرگ ناشی از بیماری مالاریا با وجود تمام پیشرفت‌های موجود مشاهده می‌شود و ما به دستاوردها افتخار می‌کنیم و امیدواریم با پایش و ارزیابی فرایند، برای رفع نواقص تلاش ‌شود.

 منصور رنجبر با بیان اینکه برنامه حذف مالاریا مربوط به سال 1397 است، گفت: سریعترین هدف این است که هیچ فردی در اثر بیماری مالاریا فوت نکند.

وی با طرح این سوال که در مواجهه با بیماری مالاریا در نخستین قدم چه باید کرد، گفت: در ابتدا، احتمال ابتلا به مالاریای شدید باید بررسی شود.

رنجبر با اشاره به مثال‎هایی در خصوص بی‎توجهی به هیستوری و سوابق بیمار مبتلا به مالاریا، گفت: شمارش انگلی در ابتدای درمان برای تمام بیماران اعم از ویواکس و فالسیپیام توصیه‌ می‌شود.

وی با اشاره به نشانه‌های مالاریای شدید و نتایج یک بررسی در منطقه آندمیک گفت: به منظور پیشگیری از مرگ ناشی از مالاریا، ضروری است که داروی موثر انتخاب شود و دوره درمان کامل طی شود.

قرائت پیام مقام عالی وزارت به مناسبت روز جهانی مالاریا توسط رئیس دانشگاه و قرائت پیام سازمان جهانی بهداشت توسط نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، نمایش ویدئوکلیپ در خصوص نقش فعالیت داوطلبان در برنامه حذف مالاریا توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ارائه دستاوردهای برنامه حذف مالاریا از دیگر بخش‎های این همایش بود، همچنین چالش‎های پیش رو در این خصوص توسط دکتر رئیسی عنوان شد.

 در پایان نخستین روز این همایش، از فعالان، پیشکسوتان و استادان طرح حذف بیماری مالاریا در ایران قدردانی شد.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.