نفت برای امنیت؛

آیا عربستان می‌تواند سنگ بنای استراتژی آمریکا در خاورمیانه باقی بماند؟

به باور کارشناسان، توافق نفت در برابر امنیت ریاض- واشینگتن به روزهای زوال خود نزدیک می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت "دابلیو بی یو آر" در مطلبی نوشت: باراک اوباما -رئیس‌جمهور آمریکا- هفته گذشته به‌منظور تقویت همکاری‌ها با عربستان سعودی، به دیدار ملک سلمان -پادشاه عربستان- رفت. اوباما در حالی با پادشاه سعودی ملاقات کرد که رویه سختی برای تحکیم روابط و تجارت پیش رو دارد.

عربستان همواره سنگ بنای استراتژی آمریکا در خاورمیانه بوده است. در دهه 90 میلادی، این کشور سد مورد نیاز آمریکا برای مقابله با کمونیسم و بلوک شرق بود. نیاز آمریکا به عربستان باعث شد، تا از روند وحشتناک حقوق بشر در داخل عربستان و حمایت آن از گروه‌های تروریستی در خارج از این کشور، چشم‌پوشی کند.

در ادامه این مطلب آمده است: به‌تازگی در برنامه 60 دقیقه از سندی محرمانه موسوم به "28 صفحه" نام برده شده است که به دخالت عربستان در حادثه 11 سپتامبر باز می‌گردد. باب گراهام -سناتور سابق آمریکایی- با گرفتن انگشت اتهام به‌سوی عربستان مدعی شده است سرمایه اصلی حمله به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی، مستقیماً از سوی عربستان تأمین شده است. با افشای این سند فشارهای عمومی بر دولت اوباما مبنی بر رونمایی از این سند شدت گرفته است. درنهایت روز یکشنبه، اوباما از رئیس اطلاعات ملی آمریکا خواست تا بررسی‌های لازم برای علنی شدن پرونده را انجام دهد. طرح دخالت سعودی‌ها در حادثه 11 سپتامبر بدون شک تشدید تنش‌های ریاض-واشینگتن را به دنبال خواهد داشت.

در همین راستا، سنای آمریکا در حال بررسی لایحه‌ای است تا طرح شکایت از دولت عربستان را برای بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر فراهم کند. در این صورت دولت آمریکا قادر به مسدود کردن 750 میلیارد دلار از دارایی‌های عربستان به نفع بازماندگان حادثه خواهد بود. این تصمیم سنای آمریکا با واکنش تند مقامات سعودی و تهدید برای خارج کردن دارایی‌های خود از آمریکا، همراه بود.

بنابر آنچه در این مطلب آمده است: نفت یکی از نیازهای استراتژیک آمریکا به عربستان بود. توافق نفت در برابر امنیت که 70 سال پیش بین عربستان و آمریکا منعقد شد، فرسایش یافته و به‌ روزهای زوال خود نزدیک می‌شود. رشد صنعت نفت شیل آمریکا، وابستگی این کشور به نفت عربستان را تقلیل داده است. با گسترش صنعت نفت شیل، آمریکا به جذب بازارهای جدید نفتی روی آورده است و با تأثیرگذاری بر بهای آن، عرصه را بر عربستان که زمانی عنوان امپراتوری نفت را یدک می‌کشید، تنگ کرده است.

توافق هسته‌ای ایران و باز شدن درهای اقتصاد جهانی به‌سوی این کشور، از مهم‌ترین مسائلی است که مقامات سعودی را نگران کرده است. آن‌ها نگران از دست دادن جایگاه خود در منطقه هستند و این موضوع به اتخاذ تصمیم‌های عجولانه و اشتباه در حوزه اقتصادی و امنیتی منجر شده است.

در انتهای این مطلب آمده است: کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه طرح اصلاحات اقتصادی گسترده‌ای را به نام "چشم‌انداز عربستان 2030" تصویب کرد. هدف این طرح کاهش وابستگی عربستان به درآمدهای نفتی است.

کابینه عربستان در جلسه‌ای که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شد ضمن موافقت با طرح چشم‌انداز عربستان 2030، شورای امور اقتصادی و توسعه به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان را مأمور تدوین ساز و کارها و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای این طرح کرد. حال باید منتظر ماند که آیا طرح بلندپروازانه عربستان برای رهایی از وابستگی به نفت و ایجاد اصلاحات اقتصادی می‌تواند این کشور را در مهار کسری بودجه یاری کند؟!

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
آمریکا 750 ملیارد دلار عربستانو بلوکه میکنه یعنی مثل 2 میلیارد ما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان باید منتظر عذاب الهی باشد
Germany
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
چرا حوادث 11 سبتامبر افشا نمی کنن؟
عربستان خیلی شاخ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
«توافق هسته‌ای ایران و باز شدن درهای اقتصاد جهانی به‌سوی این کشور ...» کدام درها؟ رفتار دشمن را ببینید. دشمن دشمن است. تقلب می کند. نیرنگ می کند. عهد می بندد، در عمل بازی در می آورد و با یک تقلب پایبند به عهدش نمی ماند.
آخرین اخبار