همدان؛

خطر تب برفکی حیات وحش در استان همدان

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان همدان گفت: خطر بیماری تب برفکی حیات‌وحش استان همدان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خطر تب برفکی حیات وحش در استان همدانگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد رضا محمدی در کارگروه مخاطرات محیط زیست با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون، قرنطینه وجلوگیری از ورود زود هنگام عشایر به استان همدان از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز تب برفکی است افزود: برای جلوگیری از بیماری تب برفکی در بین دام های و جلوگیری ار انتقال بیماری به زیست گاه های حیات وحش استان ،دستگاه های اجرایی مربوطه و مدیریت بحران استان به هم افزایی رسیده اند.


 وی ادامه داد: پارسال بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها ازجمله مرکزی و زنجان منجر به تلفات وحوش شد و این بیماری با منشا عربستان وارد عراق و سپس شرق ترکیه و از آنجا در مهر ماه وارد کشورشد.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان همدان با بیان اینکه تاکنون این بیماری در همدان تلفاتی نداشته است خاطرنشان کرد: فاز سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان با واکسینه کردن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک انجام شده است.

مدیرکل بحران استان همدان هم با اشاره به اینکه  دستگاه های مربوطه  در اطلاع رسانی  و رفع مشکلات این  موضوع به دامداران و عشایر و شناسایی و مدیریت مناطق حساس به بیماری فعالیت می کنند بیان کرد: شیوع تب برفکی در ایران می تواند از اقدامات بیوتروریسم تلقی شودکه  این موضوع باید در شورای تامین استان مطرح  وبررسی شود.

علی مردان طالبی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان همدان باید تا ۱۵ اردیبهشت دام های سکونت گاه های پیرامون و حاشیه مناطق حفاظت شده استان را نسبت به بیماری تب برفکی واکسینه و کانون های آلوده به بیماری را به اداره کل محیط زیست استان اعلام کند.

وی در پایان دفن بهداشتی لاشه های حیوانات تلف شده و مراقبت از ورود دام های غیر مجاز به مراتع مناطق حفاظت شده وضد عفونی کردن آبشخورها  توسط حفاظت محیط زیست استان  را امری لازم و ضروری دانست.

انتهای پیام/


برچسب ها: همدان ، تب برفکی ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.