شخصیت «استاد انقلاب» از زبان بازیگران «معمای شاه»

چه کسی در جامعه ما زندگی می‌کند که با انقلاب و تفکرات بنیادین آن آشناست ولی با نام استاد گرانقدر، شهید مرتضی مطهری آشنا نباشد؟!

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چه کسی در جامعه ما زندگی می‌کند که با انقلاب و تفکرات بنیادین آن آشناست ولی با نام استاد گرانقدر، شهید مرتضی مطهری  آشنا نباشد؟! «معلم انقلاب» وا‍‍ژه‌ای زیباست که فقط به نام شهید مطهری گره خورده است.
 
به مناسبت روز شهادت استاد مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم در این روز با رسول توکلی بازیگر سریال «معمای شاه» که ایفاگر نقش استاد مطهری بوده است، گفتگو کرده‌ایم. همچنین علی دهکردی در نقش آیت‌الله طالقانی و حمید منوچهری در نقش آیت‌الله کاشانی بازیگران دیگر «معمای شاه» بودند که در خصوص مقام والای استاد مطهری با ما به گفتگو نشستند.


خوشحالم این نقش با ارزش به من رسید
رسول توکلی بازیگر سینما و تلویزیون و ایفاگر نقش «شهید مطهری» در سریال «معمای شاه» در خصوص نقش خود در این سریال ابراز داشت: من در دو مقطع نقش این شهید بزرگوار را بازی کردم. زمانی در سال 42 و مقطعی در زمان شهادت استاد مطهری. به دلیل شباهت‌های ظاهری که با استاد مطهری داشتم، یک روز توسط محمدرضا ورزی کارگردان سریال که از قبل با هم آشنایی داشتیم، برای تست گریم و چهره‌پردازی دعوت شدم. خوشبختانه تست گریم من جواب داد و این نقش با ارزش به من سپرده شد.

وی ادامه داد: بازی در نقش شهید مطهری نقطه عطفی در کار هنری من بود. در گذشته از شهید مطهری شناختی سطحی داشتم؛ اما این سریال و درگیر بودن با این نقش بزرگ باعث شد که در مورد استاد مطهری تحقیق کنم و به زندگی این شهید فکر کنم. استاد مرتضی مطهری ابعاد ناشناخته فراوانی دارد که هرچه بیشتر در خصوص وی می‌خوانیم عظمت شخصیتش بیشتر آشکار می‌شود. شهید مطهری یک معلم با صلابت بودند، در بخش‌هایی از سریال «معمای شاه» این صلابت در حد توان نشان داده می‌شود. زمانی که استاد را دستگیر می‌کنند و به کمیته مشترک می‌برند، ابهت رفتار شهید مطهری بر روی مامور ساواک تاثیر می‌گذارد. معلم انقلاب جایگاه رفیعی در میان متفکران داشت. 

توکلی ابراز داشت: پیامی که از استاد مطهری دریافت کردم، این است که وی همواره می‌گوید همه چیز در علم خلاصه می‌شود و انسان باید در هر زمینه‌ای علم آن را کسب کند؛ اما برای این که این علم به قهقرا نرود، برای آن یک دیوار با نام ایمان متصور شده است. 

نهادهای آموزشی و فرهنگی در مورد شهید مطهری کم گذاشته‌اند
علی دهکردی در خصوص شهید مطهری ابراز داشت: دلیل اینکه سوالاتی از این دست در ذهن جوانان کشور در خصوص شهدای بزرگواری همچون استاد مطهری به وجود می‌آید، کم کاری نهاد‌های فرهنگی و آموزشی کشور است که نتوانسته این بزرگواران را به جامعه بشناساند و حقی که آنها برگردن ما دارند، ادا کنند. چرا در کشور نتوانسته‌ایم یک فیلم در خصوص زندگی شهید مطهری بسازیم یا شهدای دیگر مثل شهید بهشتی یا شهید مفتح؟ واقعیت این است که افرادی همچون شهید مطهری جریان دهنده تفکر انقلاب بودند و موتور پردازشگر نسلی بودند که انقلاب را به وجود آوردند و یک جنگ تمام عیار فکری را پشت سر گذاشتند.

دهکردی ادامه داد: هرچند که معتقدم در خصوص این شهیدان کوتاهی شده است، ولی امیدوارم در آینده شرایط برای آشنایی مردم کشورم با قهرمانان واقعی ایران مهیا شود.


باید جملات شهید مطهری الگوی زندگی ما شود
حمید منوچهری ایفاگر نقش مرحوم آیت الله کاشانی در مورد نقش خود در سریال «معمای شاه» ابراز داشت: وقتی برای این نقش انتخاب شدم، چهره‌پردازی فوق‌العاده شهرام خلج باعث شد که از لحاظ ظاهری به مرحوم کاشانی نزدک شوم. امیدوارم که مردم نیز نقش من را بپسندند.

منوچهری همچنین به مناسبت روز شهادت شهید مطهری و بزرگداشت مقام معلم، ابراز داشت: آثار به جا مانده از استاد مطهری نشان دهنده مقام بلند اوست. باید با جملات این شهید زندگی کرد و رهنمون های این معلم انقلاب همواره برای ما راهگشا خواهد بود.     




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار