رییس سازمان امور دانشجویان خبر داد

اعطای سالانه 500 بورس به دانشجویان افغان

رییس سازمان امور دانشجویان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه ایران سالانه 500 بورسیه به دانشجویان افغانستانی اعطاء می‌کند.

اعطای سالانه 500 بورس به دانشجویان افغان
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ایران با اشاره به امضای تفاهم نامه با کمیته مشترک علمی – آموزشی- فناوری و پژوهشی وزارت علوم ایران و وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه این کمیته ایران سالانه 500 بورسیه به دانشجویان افغانستانی اعطاء می‌کند.

«مجتبی صدیقی» در دومین نشست کمیته مشترک علمی – آموزشی، فناوری و پژوهشی وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران و وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان گفت: نخستین نشست این کمیته در کشور افغانستان برگزار شد و بر اساس تفاهم‌نامه این کمیته به صورت متناوب در 2 کشور ایران و افغانستان برگزار می‌شود و در هر نشست مواد تفاهم‌نامه پیگیری شده و مشکلات اجرایی آن رفع می‌شود.

وی با اشاره به حضور معاون وزارت تحصیلات عالی افغانستان و سفیر این کشور در ایران در دومین کمیته اظهار کرد: این جلسه با حضور نمایندگان وزارت امورخارجه دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سازمان سنجش آموزش ایران برگزار شد.

رییس سازمان امور دانشجویان ایران از تعهد این کشور برای اعطای پول به دانشجویان افغانستان خبر داد و گفت: در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده که ایران سالانه 500 بورسیه به جوانان مستعد افغانستانی در مقاطع مختلف تحصیلی اعطا کند.

صدیقی در مورد نحوه انتخاب داوطلبان برای اعطای بورس توضیح داد: برای انتخاب افرادی که بورسیه می‌شوند یک آزمون با همکاری سازمان سنجش آموزش ایران در افغانستان برگزار شده و داوطلبان واجد شرایط برای مقطع کارشناسی انتخاب می‌شوند. در مقطع تحصیلات تکمیلی علاوه بر برگزاری آزمون داوطلبان به دانشگاه‌ها جهت مصاحبه و گزینش نهایی معرفی می‌شود. البته در مقطع دکتری چند برابر ظرفیت از طریق فراخوان اعلام شده و به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند.

وی در ادامه از برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های افغانستان خبر داد و گفت:‌ علاوه بر اعطای بورس به دانشجویان افغانستانی واجد شرایط دوره‌های کوتاه مدت برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های این کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های ایران برگزار می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان از تلاش افغانستان برای معرفی دانشگاه‌های ایران در این کشور خبر داد و گفت: در نشست‌ با مقامات آموزش عالی افغانستانی بر این موضوع تاکید شد که کشور افغانستان دانشگاه‌های ایران را معرفی کند تا این دانشجویان با هزینه شخصی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران شوند.

همچنین بر مساله جذب دانش آموختگان افغاستانی در فرصت‌های شغلی کشورشان تاکید شد؛ به این منظور که دانشجویان افغانستانی که از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل می‌شوند قادر باشند در کشور افغانستان شغل مناسب پیدا کنند. برای این منظور لیست دانش آموختگان افغانستانی که از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند در اختیار کشور افغانستان قرار گرفت.

صدیقی تجهیز کتابخانه‌ دانشگاه‌های افغانستان را از دیگر تعهدات ایران برشمرد و گفت: تاکید کتابخانه‌ دانشگاه‌های برتر افغانستان جزو دیگر تعهدات ایران محسوب می‌شود. همچنین سازمان سنجش آموزش ایران متعهد شد تا تجربیات خود را در زمینه برگزاری آزمون‌های سراسری در اختیار افغانستان قرار دهد. این اقدامات با هدف توسعه همکاری‌های بین 2 کشور و افزایش کیفیت دانشگاه‌های افغانستان صورت می‌گیرد.

وی از ارائه تسهیلات برای صدور ویزا خبر داد وگفت: تلاش‌هایی مبنی بر تسهیلات صدور ویزا برای دانشگاهیانی که بین 2 کشور نیازمند تردد هستند نیز صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان امور دانشجویان ایران در ادامه با بیان این که دانشجویان افغانستانی می‌توانند در همه دانشگاه‌های ایران که دانشجو خارجی پذیرش می‌کنند مشغول به تحصیل شوند، گفت: البته دانشگاه‌های مرزی مانند دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه زابل، دانشگاه بیرجند و دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه‌های خوبی برای پذیرش دانشجویان افغانستانی هستند.

صدیقی در مورد زمان انعقاد تفاهم‌نامه بین ایران و افغانستان توضیح داد: تفاهم‌نامه بین 2 کشور در سال 91 بین وزیر علوم وقت ایران و وزیر تحصیلات عالی افغانستان نوشته شد و ما وظیفه پیگیری اجرای این تفاهم‌نامه را بر عهده داریم.

وی در ادامه در مورد آمار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان افغانستانی در ایران گفت: دانشجویان افغانستانی از 2 طریق وارد دانشگاه‌های کشور می‌شوند. روش نخست داوطلبانی هستند که مقیم ایران بوده و از طریق کنکوری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود وارد دانشگاه‌های ایران می‌شوند. در حال حاضر حدود 14 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند و روش دوم اعطای بورس به دانشجویان افغانستان است که در حال حاضر حدود 2000 دانشجوی بورسیه افغانستانی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

ایسنا نوشت: رییس سازمان امور دانشجویان در مورد آمار فارغ‌التحصیلان افغانستانی در 10 سال اخیر گفت: حدود 9700 نفر در 10 سال اخیر از دانشگاه‌های کشور ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی در پایان گفت: ایران تعهد دارد سالانه 500 بورسیه به دانشجویان افغان اعطا کند این امر تا کنون محقق نشده است و سعی می‌شود امسال صورت بگیرد. لازم به ذکر است پذیرش دانشجویان بورسیه در همه گروه‌های آزمایشی صورت می‌گیرد اما ممکن است پذیرش در رشته‌های محدودتری تحقق یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار