بجنورد؛

معرفی غار های خراسان شمالی

غارهای خراسان شمالی پذیرای گردشگران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنوردغارهای هنامه که در 18 کیلومتری روستای هنامه شهرستان شیروان از مجموعه فضاهاي دستکند تشکیل شده كه براي ايجاد يك روستا با موقعيت تدافعي ويژه در دل كوه كنده شده است.

اين مجموعه معماري دستكند شامل فضاهاي متعدد مسكوني، انبار، آغل و...است كه با اختلاف سطح و در سه طبقه ساخته شده اند.

طبقه اول باره بند یا محل نگهداری احشام و طبقات دوم و سوم محل انبار آذوقه و اسكان مردم بوده است.

به استناد مطالعۀ سفالینه های به دست آمده در اطراف این مجموعه و نیز مطالعات تطبیقی، غارهای هنامه در قرون 5-4 هجری ساخته شده و در دوره های بعد و به ویژه در زمان آشوب ها و نا امنی مورد استفاده قرار می گرفته است.

این غارها به شماره 22214 در فهرست آثار ملي ثبت شده است .

غار پوستین دوز شیروان

این غار در شش كیلومتری شمال شرق شهرستان شیروان در دامنه كوهی موسوم به امام حاضر قرار دارد كه ارتفاع آن از سطح دریا هزار و 200 متر است.

وجه تسمیه آن نیز از روستای متروكه 'پوستین دوز' در سه كیلومتری شرق غار گرفته شده است.

این غار با دهانه های تقریبا بزرگ و گنبدی شكل به عرض چهار و ارتفاع سه متر به دروازه ای شبیه است كه رو به قبله (جنوب غربی)باز می شود و نوع و جنس آن آهكی است كه تولد قندیل های نوظهور از جوان بودن غار حكایت می كند.

درون غار مرطوب و خاك آن زرد است به نحوی كه غارنوردان پس ازخارج شدن از غار كاملاً زرد زعفرانی جلوه می كنند.

ساختمان غار در ابتدا شبیه تونل تقریبا بزرگی به ابعاد تقریبی 10متر و ارتفاع شش متر است كه پس از آن به سه ورودی اصلی تقسیم می شود كه درست در مقابل در ورودی غار قرار دارند.

عبور از غار پوستین دوز شیروان با وجود انشعاب های فراوان و حفره های به هم پیوسته و پیچ در پیچ، غارنورد را دچار سردرگمی می كند و برای افراد ناوارد و غیرفنی بازدید از این غار بدون راهنما و نخ كشی دشوار و خطرناك است.

طول مفید این غار حدود 120 متر است كه بازدید از آن دست كم دو ساعت به طول می انجامد.

غار بيدك

اين غار با طول 80 متر و عمق 20 متر، در 12 كيلومتري جنوب بجنورد واقع شده است

. دهانه غار سنگي است و به شكل چاهي با عمق اوليه 6 و نیم متر مي‌باشد. غار بيدك انشعابات فراوان دارد و زماني داراي استالا گميت‌ها و استالا گتيت‌هاي بسيار بوده كه بخش زيادي از آنها به دست افراد ناآگاه تخريب شده است.

غار خزينه راهه

در دو كيلومتري شمال غربي روستاي اسفيدان، در محلي موسوم به (هنه ور)‌، كوهي به نام (خزينه) وجود دارد. در ارتفاع 50 متري اين كوه بلند دهانه كوچك غاري نمايان است كه (خزينه راهه) معروف است.

مي‌توان از دو راه به غار وارد شد. با عبور از دالان شيب‌‌داري كه به صورت پلكان به پايين مي‌رود ، در فاصله 200 متري، محوطه‌اي نمايان مي‌شود. در اين فاصله به حالت ايستاده ميسر نبوده و بيشتر به شكل نشسته يا خميده و سينه خيز ‌بايد انجام گيرد.

در داخل محوطه، حوضي ساخته شده از سنگ و ساروج وجود دارد. بر سطح ديواره غار محلي براي گذاشتن چراغ تعبيه شده است و در انتهاي غار چاهي وجود دارد.

سرتا سر كف غار پوشيده از نوعي خاك قهوه اي رنگ براق مي‌باشد كه با گذاردن پا بر روي آن مانند پنبه فرو مي‌رود. از اين خاك پودر مانند جهت مصارف كشاورزي استفاده مي‌شود. غار داراي روزنه‌اي است و به گفته سالخوردگان اسفيداني، اين غار دست ساز در گذشته به عنوان پناهگاه استفاده مي‌شده است.

غار شاه نشين

در كوه سنگي به نام (شاه نشين) واقع در روستاي رئين، غار بزرگي به همين نام وجود دارد. ديوار غار پوشيده از نوشته هاي ياد بود است كه اكثراً جديد مي‌باشند.

افسانه‌هايي حاكي از وجود گنج و طلسم درباره اين غار بر سر زبانهاست.

در ارتفاعات بالاي كوه ، منفذي ديده مي‌شود كه به غار كوچكتري به نام (غار فاطمه) راه مي‌يابد

غار كنه گرم

در جنوب شرقي روستاي حسن‌سو، غاري موسوم به كنه گرم (حفره گرم) وجود دارد كه يكي از پديده‌هاي شگرف طبيعت متعلق به دوران سوم زمين‌شناسي است.

دهانه ورودي غار در منطقه‌اي به نام مرزخان محمد، به صورت چاهي در دامنه ارتفاعات آلاداغ واقع گرديده و با شيب 45 درجه به اولين چاه به ژرفاي 10 متر مي‌رسد.

طول غار كنه گرم تا محل‌هاي شناسايي شده 250 متر و عمق آن تا 70 متر مي‌رسد. تالاري از آبشارهاي يخي با سقفي به ارتفاع 15 متر با يخشاري از چكيده‌ها و چكنده‌ها كانون توجه و مركز زيبايي اين غار تاريخي مي‌باشد.

اين غار در خرداد ماه سال 70 به سرپرستي غلامرضا عابدي (مسئول تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد)، با همكاري آقايان نقي عسلي، علي قافله باشيان‌، احمد آدينه زاده، كاظم معمارياني و با همكاري آقاي مكرمي، مسئول شوراي روستاي حسن سو و همياري اهالي روستاي شيرآباد كشف گرديد.

معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی


معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی

معرفی غار های خراسان شمالی


انتهای پیام/آ

برچسب ها: بجنورد ، معرفی ، غار ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.