واکنش رهبران و مردم به تصمیم حکومت در مورد تغییر لاین برق توتاپ

رهبران مردمی، احزاب سیاسی، برخی مقام های حکومت و شهروندان کشور نسبت به تصمیم رییس جمهور درباره تغییر مسیر برق توتاپ واکنش نشان دادند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رهبران مردمی با نشر اعلامیه‌های از این تصمیم رییس جمهورغنی به شدت انتقاد کرده و آن را خلاف ماسترپلان انتقال پروژه لین برق و جفا به باشندگان مناطق مرکزی کشور می دانند.

بر اساس اعلام یک شرکت آلمانی که مسوولیت انتقال لین برق ترکمنستان از طریق افغانستان به آسیای جنوبی را دارد، بامیان بهترین مسیر برای عبور لین برق توتاپ است.

در همین حال دفتر مطبوعاتی محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت با نشر اعلامیهء گفته است: با تأسف هیولای تبعیض و دوگانه نگری ها گاهی مردم را در آستانه نا امیدی و بد بینی و بی اعتمادی به آینده شان می کشانند.

گفته شده که انکشاف متوازن و برابری همه اتباع افغانستان از اصول درخشان قانون اساسی و حقوق شهروندی همه اقوام است.

در اعلامیه آمده است: یکی از نمونه های بارز وآشکار اعمال تبعیض ، تغییر مسیر انتقال لین ۵۰۰ کیلوولت ( توتاپ ) از مسیر بامیان و میدان وردک به مسیر سالنگ است این درحالی است که قبلاً شرکت آلمانی فشنر که متصدی مطالعه مسیر انتقال لین مذکور بوده بعد از مطالعه هر دو مسیر بامیان و سالنگ به دلایل تخنیکی ، اقتصادی و امنیتی مسیر انتقال لین یاد شده را از بامیان توصیه و انتخاب کرده بود.

گفته شده که در سال ۲۰۱۳ در دوره حکومت قبلی برخلاف مصالح ملی ودور ازچشمان ملت هیئتی از طرف ریاست برشنا به شهر اشتوت گارد آلمان سفر کرده و بر شرکت آلمانی فشنر اعمال فشار کردند که باید مسیر سالنگ را انتخاب کنند.

در اعلامیه آمده است که بر خلاف انتظار و خیلی عجولانه ، با تحکم و بطور زور گویانه بدون اهمیت قایل شدن به حرف های دو معاون رییس جمهور و رییس اجراییه، مسیر سالنگ برای عبور لین برق توتاپ از سوی رییس جمهور تصویب و اعلام شد.

معاون دوم ریاست اجرایی تاکید کرده که حکومت باید در این مورد تجدید نظر کند و نگذارد این تصمیم موجب دوری مردم از حکومت شود.
 
هشدار دانش به حکومت

در همین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نسبت به این تصمیم ریاست جمهوری واکنش نشان داده و هشدار داده که از حکومت جدا خواهد شد.

آقای دانش گفته است که رییس جمهورغنی و کابینه اش از خط سرخ ما عبور کرده است، حکومت باید تجدید نظر کند و در غیر آن در مقابل حکومت خواهند ایستاد.

دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست جمهوری، با نشر خبرنامه ای گفته است که: دیدگاه معاونت دوم ریاست جمهوری از همان روزی که بحث پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت (توتاپ) مطرح شده است تاکنون تغییر نکرده است و هم چنان دلایل کافی برای انتقال برق ترکمنستان از مسیر بامیان در اختیار دارد و دلایلی را که وزارت انرژی و شرکت برشنا مطرح می کنند، هم چنان، قناعت بخش نمی داند.

آقای دانش گفته است که رییس جمهورغنی و کابینه اش از خط سرخ ما عبور کرده است، حکومت باید تجدید نظر کند و در غیر آن در مقابل حکومت خواهند ایستاد

واکنش کریم خلیلی

کریم خلیلی، معاون دوم حکومت پیشین و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نسبت به تصمیم ریاست جمهوری واکنش نشان داده و گفته: حکومت در واپسین فیصله کابینه، برخلاف روحیه ملی و ارزش های قانون اساسی، یکی از مهمترین خواست عادلانه مردم را مبنی بر انتقال خط برق توتاپ از مسیر بامیان و میدان وردک، نادیده گرفته است.
آقای خلیلی گفته است که این تصمیم ریاست جمهوری را یک تبعیض آشکار، خلاف روحیه برادری و همدلی و غیر قابل توجیه، می داند.
آقای خلیلی از رهبری حکومت وحدت ملی خواسته که در این فیصله، تجدید نظر کرده و خط انرژی را از همان مسیر بامیان که قبلا طی یک سروی علمی- تخنیکی تثبیت شده بود، انتقال دهد، در غیر این صورت، مراجع تصمیم ‌گیری، به خاطر عدم رعایت عدالت، در برابر مردم پاسخگو خواهند بود.

واکنش عطا محمد نور

عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ در واکنش به تصمیم ریاست جمهوری گفته : تعادل در هر امرى، پسنديده است، انتقال پروژه لین برق توتاپ از باميان نه تنها تعادل در انكشاف را در بر مي گيرد كه وحدت و همدلى ميان اقوام با هم برادر كشور را نيز بيشتر از پيش تقويت مي بخشد.
آقای نور از ریاست جمهوری خواسته تا در تصمیم خود تجدید نظر کرده و لین برق توتاپ را از مسیر بامیان عبور دهد.

در همین حال شماری از نمایندگان مجلس، رهبران اقوام، فعالان مدنی، جوانان و کاربران شبکه های اجتماعی نیز از تصمیم ریاست جمهوری برای تغییر مسیر عبور لین برق توتاپ به شدت انتقاد کرده اند.
روز گذشته شماری از فعالان مدنی و نمایندگان احزاب سیاسی گردهم آمده و در مورد راه اندازی تظاهرات میلیونی مسالمت آمیز نسبت به تصمیم حکومت صحبت کردند.
انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، رهبران ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار