کرمان؛

مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم و جو درشهرستان ارزوئیه

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ارزوئيه گفت: سطح زیرکشت مزارع گندم وجو این شهرستان 24 هزار هكتار بوده كه 300 هكتار از مزارع تا كنون به بيماري زنگ زرد آلوده شده است.

مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم و جو درشهرستان ارزوئیهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان وبنا به اعلام روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان، مجیدحبيبي با بيان اينكه در سطح 280 هکتار مبارزه و کانون کوبی صورت گرفته افزود: در این منطقه ارقام گندم آتیلا- چمران و78-11S و جو به این بیماری حساس بوده و آلوده گشته اند.

وي افزود: جهت کنترل این بیماری اقدامات گسترده اي صورت گرفته و با بازدیدهای مکرر میدانی توسط کارشناسان حفظ نباتات و شبکه مراقبت جهت پیش آگاهی و بررسی وضعیت زنگ زرد در مزارع گندم و جو به مديريت گزارش شده است.

حبيبي افزود: در ادامه بازديد ها جهت كنترل اين آفت كارشناسان حفظ نباتات كشاورزان را در استفاده از سم مناسب راهنمايي و پس از عمليات سمپاشي از مزارع بازديد نموده اند.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان ارزوئيه اطلاع رساني و افزايش آگاهي مردم را بزرگترين عامل در جهت كنترل اين آفت دانست و افزود: با نصب پارچه، ارسال پیامک به کشاورزان، هماهنگی با بخشداری ها و دهیاری ها، هماهنگی با امام جمعه محترم شهرستان جهت اعلام از تریبون نماز جمعه اطلاع رساني به كشاورزان انجام گرديد

وي با بيان اينكه 400 لیتر سم بین کشاورزان توزیع و با فروشگاههای سم جهت تامین سموم مورد نیاز کشاورزان شهرستان جهت مبارزه با بیماری زنگ هماهنگی لازم به عمل آمد، افزود: با برگزاری کلاس آموزشی در مراکز جهاد کشاورزی وروستاهای مختلف كشاورزان با اين آفت آشنا و راههای مبارزه با این بیماری به کشاورزان آموزش داده شد.

وي با اشاره به اينكه در صورت بروز اين آفت در مزارع این بیماری ظرف مدت 3-2 روز کاملا اپیدمی می شود گفت: بهترین راه جهت کنترل این بیماری استفاده از ارقام مقاوم ، با استفاده اصولی و متعادل از کودهای شیمیایی، جلوگیری از کشت متراکم، از بین بردن علفهای هرز خانواده گندمیان بعنوان میزبان، می باشد .


انتهای پیام/ح
برچسب ها: گندم ، زنگ زرد ، ارزوئیه ، آفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار