تلگراف: ترکیه سزاوار پاداش ویزای بزرگ نیست/ راه تروریستها برای سفر به اروپا باز شد

روزنامه تلگراف در مطلبی به بررسی پاداش بزرگ اتحادیه اروپا به ترکیه و خودکشی جوان افغان به خاطر دریافت نکردن پناهندگی در انگلیس پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت تلگراف در مطلبی نوشت: حالا که 75 میلیون شهروند ترکیه آماده دریافت حق سفر بدون ویزا به اروپا هستند، نباید خودکشی جوان افغان را فراموش کنیم. "نانجی الله داودزی،" یک مترجم افغان بود که به دلیل مخالفت اتحادیه اروپا با اعطای پناهندگی وی در انگلیس، دست به خودکشی زد. وی یکی از 3000 نیروی افغانی بود که از سال 2001 تا 2014 به عنوان مترجم در ارتش انگلیس خدمت کرد. این جوانان افغان بارها جان خود را برای کمک به سربازان انگلیسی در عملیات جنگی در استان هلمند به خطر انداخته اند.

اما زمانی که دولت انگلیس به همراه دیگر متحدان ناتو تصمیم گرفت به مأموریت نیروهای افغان پایان دهد و آنها را در پایان سال 2014 از کشور بیرون کند، تنها تعداد انگشت شماری از آنها موفق به اخذ پناهندگی شدند. تعدادی از این مترجمان افغان در مبارزه با گروه تروریستی طالبان کشته یا مجروح شده اند. برخی از آنها نیز به کشورهای دیگر گریخته اند. ناجی الله داودزی راهی طولانی و دشوار را برای رسیدن به انگلیس طی کرد و امیدوار بود به دلیل خدمت به نیروهای انگلیسی در افغانستان با درخواست پناهندگی وی موافقت شود، اما در نهایت با مخالفت انگلیس، دست به خودکشی زد.

به نوشته تلگراف، بسیاری معتقدند رفتار اتحادیه اروپا  با این جوانِ شایسته و در مقابل برخورد غیرمنطقی این اتحادیه با ترکیه تعجب برانگیز است. در یک سال گذشته هیچ کشوری به اندازه ترکیه عامل اصلی بحران مهاجرانی که به سمت اروپا گریخته اند، نبوده است. آنکارا با نقض آشکار مسئولیت خود برای محافظت از مرزهایش، باعث هجوم صدها هزار پناهجو از کشورهای خاورمیانه -- از جمله افغانستان -- به اروپا شد. 

اما اتحادیه اروپا به جای اینکه از ترکیه بخواهد به خاطر این مسئله حساب پس دهد، قصد دارد به آنها پاداش سفر بدون ویزا به اروپا را بدهد. این تنها یکی از پاداش های ترکیه است. همچنین به ترکها اعطای 4 میلیارد پوند برای حفظ امنیت مرزهای ترکیه وعده داده شده است.

نباید فراموش کنیم لغو ممنوعیت سفر شهروندان ترکیه چه تأثیری در اروپا خواهد داشت. در وهله اول، رفتار بی منطق ترکیه برای کنترل بحران مهاجران بود که منجر به هجوم 6000 تروریست آموزش دیده به اروپا شد. بسیاری از ترکها از این فرصت استفاده و برای اهداف کاری، آموزشی و حتی گردشگری به اروپا سفر می کنند. اما مقامات امنیتی می دانند که داعش و گروه های تروریستی وابسته به آن از کشور ترکیه – که حالا شهروندان آن بدون ویزا به اروپا می روند -- استفاده می کنند تا بتوانند بدون دردسر تروریستهای خود را به اروپا بفرستند.

"احمد داود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه از اتحادیه اروپا خواسته بود در چارچوب توافق با این اتحادیه در خصوص پناهجویان، سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه به کشورهای عضو این اتحادیه را به اجرا بگذارد. قرار است کمیسیون اروپا در نشست امروز موافقت مشروط خود را با تردد شهروندان ترکیه به منطقه شنگن، بدون نیاز به اخذ ویزا اعلام کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
خودت کردی که لعنت بر خودت باد!!!
-
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
فاتحه اروپا خوندست! خداحافظ اروپای امن!
آخرین اخبار