روزنامه آمریکایی واشینگتن پست خبر داد:

کارها در کشورهای عربی با پرداخت رشوه پیش می‌رود

بررسی‌ها نشان می‌دهد، 50 میلیون نفر در جهان عرب برای بهره‌مندی از خدمات عمومی مجبور به پرداخت رشوه هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در مطلبی نوشت: حین کاربرد کلمه "فساد" دو مفهوم اصلی آن در ذهن منعکس می‌شود: فردی که در موضع قدرت قرار دارد و بانفوذ خود به حیف‌ومیل اموال عمومی می‌پردازد و یا رشوه که در بطن مفهوم فساد خوابیده است. بیشتر ملت‌ها با این مفهوم اشنا هستند؛ بااین‌حال، شهروندان کشورهای عربی و شمال آفریقا نه‌تنها با مفهوم فساد غریبه نیستند بلکه آن را کاملاً لمس می‌کنند. خستگی از فساد گسترده در این کشورها، زمینه‌ساز جنبش‌های مردمی در کشورهای مسلمان شده است.

حکومت‌های خودکامه پیشین در عراق و لیبی، که در حال حاضر تنها نامی از سران آنها باقی‌مانده، بارزترین مفاهیم فساد دولت‌ها بودند. این در حالی است که نام آن‌ها با سرنگونی حکومت‌های دیکتاتوری از فهرست فساد مالی سازمان شفافیت بین‌الملل حذف شده است.

در گزارش جدید سازمان شفافیت بین‌الملل، فساد کشورهای عربی و آفریقای شمالی با استفاده از شاخص‌هایی نظیر فساد، اختلاس، رشوه‌گیری، خریدوفروش پست‌های دولتی، رشوه پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاستمداران و مقام‌های دولتی و عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر تعیین‌شده است.

در بخشی از این گزارش از پاسخ‌های بیش از 11 هزار شهروند در 9 کشور الجزایر، مصر، اردن، لبنان، مراکش، فلسطین اشغالی، سودان، تونس و یمن درباره گسترش فساد در دستگاه‌های دولتی استفاده‌شده است. بر این اساس، از هر سه شخص بالغ که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند یک نفر درازای دریافت خدمات اجتماعی مجبور به پرداخت رشوه شده است. از هر سه نفر یک نفر در دادگاه رشوه داده است. از هر 4 نفر یک نفر به پلیس راهنمایی رشوه می‌دهد و از هر 5 نفر یک نفر سعی می‌کند رشوه کلانی به یکی از مقامات ارشد دولتی بدهد تا مشکل خود را حل کند. به‌این‌ترتیب 30 درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی که به‌گونه‌ای مجبور به پرداخت رشوه شده‌اند، درمجموع بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را تشکیل می‌دهند.

نمودار زیر میزان احساس سرخوردگی پاسخ‌دهندگان درباره پرداخت رشوه را نشان می‌دهد.

وقتی کارها در کشورهای عربی با پرداخت رشوه پیش می‌رود

از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌کنندگان با ابراز انزجار از دولت‌های خود، آن‌ها را در رتبه‌های "نسبتاً بد" یا "بسیار بد" قرار داده‌اند. 61 درصد آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند که فساد در کشورشان نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وقتی کارها در کشورهای عربی با پرداخت رشوه پیش می‌رود

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه خود نسبت به ثابت ماندن سطح فساد در برخی از این کشورها و رشد دو برابری رشوه پرداخت کردن، هشدار داده است. چراکه فساد در این کشورها پیش‌ازاین در سطح بالایی قرار داشته و اینک به افزایش دو برابری رشوه منجر شده است. بااین‌وجود، بسیاری از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی در یک سال گذشته دست‌کم یک‌بار رشوه پرداخت کرده‌اند.

در گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل، مقامات مالیاتی، اعضای مجلس، مقامات دولتی، کارمندان دادگاه، افسران پلیس در گروه فاسدترین قشر دولتی قرارگرفته‌اند و بیشترین میزان رشوه را در این کشورها دریافت کرده‌اند. مبلغان مذهبی با 19 درصد کمترین فساد را انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار