رأی‌الیوم: چرا به کشته‌شدن نظامیان آمریکایی تا این حد توجه می‌شود؟

روز گذشته وزیر دفاع آمریکا تأیید کرد یک نظامی آمریکایی در عملیاتی جنگی در عراق کشته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای الیوم با انتقاد از سکوت غرب درباره آمار کشته‌شدگان در جنگ‌های عراق، لیبی و سوریه نوشت:  ممکن است در حملات داعش در عراق و سوریه، شمار زیادی از نظامیان آمریکایی کشته شوند و این مساله مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله خود با عنوان «آغاز شمارش برای کشتار نظامیان آمریکایی» نوشت کشته شدن یک نظامی آمریکا در حمله داعش به یکی از مواضع نیروهای پیشمرگه کرد در شمال موصل در عراق، شاید برای بسیاری در کشورهای عربی به سبب عادت کردن به شنیدن خبرهای این چنینی مهم نباشد، اما اگر آنرا از این منظر نگاه کنیم که همزمان با آمادگی ارتش عراق و مشاوران نظامی آمریکایی برای عملیات آزادسازی موصل همزمان شده، بسیار مهم است. 

این روزنامه در ادامه نوشت: "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا البته تایید کرد که این نظامی آمریکایی در یک عملیات جنگی کشته شده است اما آنچه به آن اشاره نکرد این است که این نظامی آمریکایی بر اثر حمله گسترده عناصر داعش به خط دفاعی نیروهای پیشمرگ با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده و یگانی از عناصر انتحاری داعش، کشته شده است، حمله ای که مقابله با آن نیازمند کمک گرفتن از جنگنده های آمریکایی است. شاید این نخستین بار است که عناصر داعش مستقر در موصل، به جای دفاع، به حمله روی آورده اند که این پیام را به همراه دارد که آزادسازی موصل چندان ساده نیست زیرا خطوط دفاعی داعش قوی است و رویارویی با آن، با تلفات زیاد همراه خواهد بود.

آمریکا این بار از راه آموزش دادن نیروهای عراقی وارد این کشور شده است و چهار هزار نیروی نظامی که بیشتر آنان از افسران بلند پایه هستند را به عراق فرستاده است، همانگونه که حدود دویست و پنجاه نیروی ویژه را برای جنگ با عناصر داعش به سوریه فرستاده است، اقدامی که با اعتراض دولت سوریه مواجه شده و آنرا نقض حاکمیت این کشور دانسته است. نیروهای پیشمرگ کرد، نیروی محوری در هر حمله ای به شهر موصل خواهند بود زیرا دولت آمریکا به این نیروها، به عنوان همپیمانی نیرومند و مطمئن نگاه می کند. این در حالی است که دولت آمریکا، جنگنده های خود را به عراق نفرستاد مگر پس از آنکه عناصر داعش به سی کیلومتری اربیل رسیدند و این در حالی است که دولت آمریکا هنگامی که نیروهای داعش موصل و الرقه و پس از آن الرمادی در عراق و تدمر در سوریه را تصرف کردند، اقدامی نکرد. 

رای الیوم در پایان تاکید کرد: این سومین نظامی آمریکایی است که در عراق کشته می شود که نشان می دهد آمار کشته شدگان آمریکایی به طور دقیق محاسبه می شود و در صورتی که حملات دیگری به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق صورت گیرد، چه رو در رو و چه در عملیات انتحاری، شمار آنان بیشتر خواهد شد. آنچه بسیار دردآور است این است که ما از شمار کشته شدگان آمریکایی به طور دقیق آگاهی داریم زیرا آنان، نمایندگان کشور غربی بزرگی هستند و شهروندان درجه یک محسوب می شوند اما نمی دانیم و نخواهیم دانست چه تعداد انسان در لیبی یا عراق کشته شده اند یا کشته می شوند زیرا هیچ آماری از شمار آنان نیست هر چند به هیچ وجه آماری در این باره در این کشورها وجود ندارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار