تقویم روزانه فوتبال

پرواز ابدی تماشاگران پرسپولیس از ساری

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی ۱۶ اردیبهشت ( ۵ می) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور میکنیم.




*سقوط ورزشگاه در حین بازی پرسپولیس و کشته و زخمی شدن تماشاگران


۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۰ مسابقه دو تيم شموشك و پرسپوليس در استاديوم متقي ساري با ريزش قسمتي از سقف ايرانيتي ورزشگاه و کشته و مجروح شدند چندین تن از تماشاگران ناتمام ماند. بازي دو تيم در جام حذفي به خاطر تعميرات ورزشگاه شهداي نوشهر به ساري منتقل شد تا ورزشگاه كوچك شهيد متقي كه گنجايش كمتر از پنج هزار تماشاگر را داشت ميزبان بيش از ده هزار علاقه‌مند به فوتبال، خصوصا پرسپوليسي‌هاي مازندران شود. این اتفاق باعث شده بود تا بسیاری از تماشاگران روی سقف و حتی نورافکن ورزشگاه بنشینند.
انتقال ميزباني اين بازي به ورزشگاه متقي آن هم در حالي كه مازندران صاحب ورزشگاهي با دو برابر گنجايش متقي در قائمشهر بود و دو سال پيش از اين حادثه هم به خوبي از بازي نساجي و استقلال ميزباني كرده بود، از آن تصمیمات عجیب در فوتبال ماست که هنوز هم رخ می دهد . اين تصميم اشتباه در كنار كنترل ضعيف بر روي ورود تماشاگران به زمين كه بخشي از آن هم به قابل نفوذ بودن ساختمان ورزشگاه مربوط‌ مي‌شد و از همه مهتر اتفاق عجيبي كه در ساعت 14:45 افتاد باعث شد دو برابر ظرفيت ورزشگاه، تماشاگر وارد استاديوم شود.
در اين لحظه فشار تماشاگراني كه بيرون در مانده بودند باعث باز شدن در ورودي و هجوم هواداران مشتاق فوتبال به ورزشگاه شد. در ابتداي نيمه دوم، ده دقيقه بعد از پنالتي‌اي كه براي پرسپوليس گرفته شد، جنب و جوش تماشاگراني كه روي سقف ايرانيتي جايگاه شمالي ورزشگاه نشسته بودند، باعث فرو ريختن آن بر روي هواداران پرسپوليس كه زير آن سقف نشسته بودند، شد و بسیاری از تماشاگران کشته و زخمی شدند. البته تعداد قربانيان آن حادثه مبهم ماند چرا كه آن‌چه رسما اعلام شده بود با روايت مردم كوچه و بازار و شاهدان عيني داستان زمين تا آسمان اختلاف داشت.
از اين حادثه ناگوار و آن روز شوم تنها سهراب انتظاري دست‌پر بيرون آمد و با دو گلي كه پيش از آن حادثه وارد دروازه قرمزها كرده بود، چشم پروين را گرفت و سال بعد به پرسپولیس پيوست. البته ساري هم هشت سال بعد از اين اتفاق صاحب يک ورزشگاه زيبا و بين‌المللي 15 هزار نفري شد. 



* قهرمانی یوونتوس در ایتالیا در یک رقابت فشرده

۵ می ۲۰۰۲، یوونتوس در یکی از فشرده ترین رقابتهای سری آ ، قهرمان شد. آنها در رقابت نزدیک با اینتر و با شکست این تیم فاتح سری آ شد.
تیم اینتر از ۲۴ مارس به صدر جدول رفته بود و در ۳۰ مارس فاصله امتیازش با یوونتوس که در رتبه سوم بود ، شش امتیاز بود. بین یووه و اینتر هم تیم رم در رتبه دوم قرار داشت. 
سپس یووه تا هفته آخر رقابتها همه مسابقاتش را پیروز شد و جای رم را در رتبه دوم گرفت و دو امتیاز با اینتر صدرنشین اختلاف داشت.
در روز آخر لیگ ، اینتر برابر لاتزیو ، یوونتوس برابر اودینزه و رم در برابر تورینو قرار گرفتند. فابیو کاپلو سرمربی رم پیش بینی کرد که هر سه تیم بازیشان را میبرند و جدول بدون تغییر باقی میماند. اما فقط دو تا از پیش بینی ها درست درآمد . یوونتوس و رم حریفانشان را شکست دادند ولی اینتر از لاتزیو شکست خورد . اینتر در نیمه اول دو بر یک از لاتزیو عقب افتاد اما سپس بازی را به تساوی کشاند ولی لاتزیو دو گل دیگر زد بازی را چهار بر دو برد.
با این نتایج یوونتوس قهرمان ، رم دوم و اینتر نیز سوم شد.



*سقوط ورزشگاه در فرانسه و لغو مسابقات جام حذفی


۵ می ۱۹۹۲، قبل از شروع نیمه نهایی جام حذفی فرانسه در ورزشگاه فوریانی جزیره کورسیکا ، قسمتی از ورزشگاه فروریخت و ۱۸ نفر از تماشاگران جان باختند.
تیم محلی باستیا موفق شده بود به نیمه نهایی جام حذفی فرانسه راه یابد و باید در مقابل مارسی قرار میگرفت تا برنده این دیدار در فینال به مصاف موناکو برود. 
مدیران باستیا تصمیم گرفتند که برای این مسابقه ، ظرفیت ورزشگاه را افزایش دهند و با اضافه کردن یک تراس موقت ، ظرفیت را ۱۰ هزار نفر بیشتر کردند. اما قبل از شروع مسابقه ، این تراس فروریخت و ۱۸ نفر کشته و بیش از ۲۳۰۰ نفر زخمی شدند.
پس از این اتفاق دو تیم تصمیم گرفتند که مسابقه را کنسل کنند و سپس فدراسیون فوتبال فرانسه ، بازیهای باقی مانده از جام حذفی را کنسل کرد و در آن سال برای اولین بار ، مسابقات جام حذفی فرانسه بدون مشخص شدن قهرمان به پایان رسید.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار