تقویم روزانه‌ فوتبال؛

برگزاری بازی قرن در بریتانیا/تولد اسطوره هلندی آرسنال

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی ۲۱ اردیبهشت ( ۱۰ می) اختصاص دارد.

برگزاری بازی قرن در بریتانیا/تولد اسطوره هلندی آرسنالبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور میکنیم.

*پایان دوره کوتاه مربیگری زرینچه در استقلال
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۲، استقلال با نتیجه سه بر یک از سایپا شکست خورد و جواد زرینچه تنها پس از چهار مسابقه که هدایت آبی پوشان را بر عهده داشت ، اخراج شد.
در ابتدای این فصل ، فتح الله زاده اشتباه بزرگی را مرتکب شد و امیر قلعه نوعی که فصل گذشته پس از ناکامی پورحیدری در رساندن استقلال به قهرمانی لیگ ، جانشینش شده بود و آبی پوشان را قهرمان جام حذفی کرده بود را برکنار کرد و  با قیمتی سرسام آور رواند بنهارج کخ آلمانی را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و یکی از ضعیف ترین فصول تاریخ استقلال را رغم زد.در این فصل استقلال در حالیکه فقط 5 امتیاز با منطقه ی سقوط فاصله داشت با تفاضل گل بهتر نسبت به برق شیراز و ذوب آهن در مکان نهم جدول قرار گرفت.در جام حذفی هم با قبول شکست سنگین 3-0 در اصفهان و 0-1 در تهران مقابل سپاهان از دور رقابتها کنار رفت.در باشگاههای آسیا هم بعد از العین و السد در گروه خود سوم شد و حذف شد.در هفته ی هفدهم هم با قبول شکست خانگی 2-1 مقابل برق شیراز از کار برکنار شد و بجای او جواد زرینچه سرمربی شد و او هم چهار هفته بیشتر سرمربی نبود و پس ار باخت به سایپا که سومین شکست او بود ، جای خود را به منصور پور حیدری داد .


*بازی قرن بین منتخب بریتانیا و منتخب اروپا
۱۰ می ۱۹۴۷ تیم منتخب بریتانیا در یک مسابقه دوستانه به مصاف تیم منتخب اروپا رفت. این مسابقه که به بازی قرن معروف شده بود با پیروزی منتخب بریتانیا به پایان رسید.
تیم ملی بریتانیا در سال ۱۹۰۸ شکل گرفت و توانستند در آن سال مدال طلای المپیک را به دست آورند.
اما چهار سال بعد ، فیفا با تشکیل این تیم منتخب مخالفت کرد تا چهار تیم ملی از یکدیگر جدا شوند.
اما در سال ۱۹۴۷ پس از تشکیل دوباره تیم بریتانیا ، جشنی را به این مناسبت گرفتند . در این روز تیم منتخب بریتانیا به مربیگری والتر وینترباتم با پنج بازیکن انگلیسی ، سه اسکاتلندی ، دو ولزی و یک بازیکن هم از ایرلند شمالی برابر تیم منتخب اروپا با هدایت کارل راپان سوئیسی که از بازیکنان فرانسه ، ایتالیا ، سوئیس ، جمهوری ایرلند ، بلژیک ، هلند ، چکسلواکی ، سوئد و دانمارک تشکیل شده بود ، قرار گرفت.
این مسابقه در حضور بیش از ۱۳۰ هزار تماشاگر ورزشگاه همپدن پارک گلاسکو برگزار شد و تیم بریتانیا توانست با نتیجه شش بر یک متخب اروپا را شکست دهد.

*تولد اسطوره هلندی آرسنال
۱۰ می ۱۹۶۹، دنیس برکمپ ، مهاجم سابق تیم ملی هلند متولد شد.
دنیس برکمپ در مدرسه فوتبال آژاکس اولین مراحل رشد و ترقی را طی کرد. دوستان دنیس به او لقب ”بچه لوس" را داده بودند؛ زیرا از کوچکترین مسائل، احساس خطر می‌کرد و به‌طور کلی انسان گوشه‌گیری بود. دنیس در یک خانواده ورزشی پای به عرصه وجود گذاشت. پدر او در تمام عمرش هوادار افراطی منچستریونایتد بود. دنیس لاو اسطوره منچستریونایتد  بت این پدر بود. از این‌رو تصمیم گرفت نام پسرش را به یاد ”لاو" دنیس بگذارد. دست تقدیر چنین مقدور کرده بود که این دنیس چند دهه بعد رو در روی شیاطین سرخ قرار بگیرد. به هر حال وی خیلی زود جذب مدرسه فوتبال آژاکس شد جایی که در واقع پله اصلی پیشرفت وی نام گرفت. شروع دوران حرفه‌ای وی از ۱۴ دسامبر ۱۹۸۶ آغاز شد. آژاکس با ”رودا جی سی" بازی داشت. نام دنیس با شجاعت خاص کرایف (مربی وقت آژاکس) در بین ۱۱ نفر ترکیب اصلی جای گرفت. سرانجام به ‌رغم انجام یک بازی خوب مورد توجه قرار نگرفت و در سراسر آن فصل ۱۴ بار به میدان رفت.
اما در سال بعد او در ترکیب تیم جا افتاد و درخشش فوق العاده ای در این تیم داشت. برکمپ در آژاکس دو بار قهرمان لیگ و یک بار قهرمان جام یوفا شد. او سه فصل نیز آقای گل لیگ هلند شد.
در سال ۱۹۹۳، او با پیشنهاد اینتر مواجه شد و به این تیم پیوست. اما او اصلا نتوانست در این تیم موفق باشد و پس از دو فصل به لندن و تیم آرسنال پیوست. با پیوستن به این تیم ، دنیس باز هم به روزهای اوجش بازگشت.
او سه بار با آرسنال قهرمان لیگ برتر شد و در کل ۱۲۶ گل برای توپچی ها به ثمر رساند.
برکمپ از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ عضو تیم ملی هلند بود. در ابتدای درخشش او را جانشین فان باستن در تیم هلند میدانستند. او با زدن ۳۷ گل در ۷۹ بازی ملی ، دومین گلزن تاریخ هلند محسوب می شود.

برکمپ در سال ۲۰۰۶ از فوتبال خداحافظی کرد.
او از سال ۲۰۱۱ تاکنون دستیار فرانک دی بوئر در تیم آژاکس است.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار