بهترین رژیم غذایی برای زنان باردار

انتخاب غذایی شما مادران برای حفظ تندرستی، ذهنی ورشد جنینتان بسیار حائز اهمیت است، پس در انتخاب آن دقت کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ "خیلی خوش‌شانس هستید که باردار شده‌اید چون می‌توانید از همه چیز و هر چه می‌خواهید و در هر زمان که دوست دارید، بخورید" مطمئنا شما هم مانند این جملات را زیاد شنیده‌اید. اما بهتر است بیش از میزان توصیه شده برای دوران بارداری که 300 کالری در روز است، غذا نخورید و بدانید که دیوانه‌وار غذا خوردن روش مناسبی برای رژیم غذایی دوران بارداری نیست. 

آزاده دیباج متخصص زنان وزایمان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نکات تغذیه ای دوران بارداری ، بیان کرد: برنامه غذایی هر فردی شامل گروه شیر و لبنیات، گوشت، میوه های وسبزیجات، نان وغلات است. 

روزی سه لیوان شیر فراموش نشود!
وی در خصوص گروه شیر و لبنیات ادامه داد: هر خانم بارداری بهتر است برای جلوگیری از کمبود کلسیم روزانه سه لیوان شیر کم چرب و پاستوریزه میل کند، همچنین شیر جایگزین مناسب دیگری در گروه برنامه ی غذایی ندارد. 

اگر در جست وجوی امگا 3 هستید این ماهی ها رو بخورید!
دیباج در خصوص گروه گوشت ها اظهار کرد: هر خانم بارداری حداقل باید هفته ای دو بار از ماهی های حاوی چربی بالا مثل سالامو و قزل آلا به صورت کبابی یا آب پز به علت وجود امگا3 موجود استفاده کند. همچنین حد الامکان از کنسرو ماهی استفاده نکند. کنسرو ها از ماهی ها تند تهیه می شوند که در اکثر مواقع از ماهی های کوچک تغذیه می کنند .

وی با اشاره به وجود جیوه در بدن ماهی های کوچک، افزود: جیوه موجود وارد کبد و احتمالا در گوشت ماهی تند ذخیره می شود بنابراین وجود جیوه سم و برای جنین بسیار مضر است؛ البته به  جزء ماهی ها در بقیه روز های هفته می توانند از گوشت قرمز، تخم مرغ و مرغ نیز استفاده کنند.

از این میوه بهشتی غافل نشوید
دیباج در خصوص میوه ها وسبزیجات گفت:هر خانم بارداری ممکن است در این دوران دچار یبوست شود بنابراین ترجیحا سالاد را در کنار برنامه غذایی خود بگذارند، علاوه بر این بهتر است زنان در این دوران یک خوشه بزرگ انگور برای افزایش مهارت حرکتی و هوش جنین بخورند.

وی با اشاره به مشاهدات و تحقیقات صورت گرفته در خصوص این میوه بهشتی ، ادامه داد:  انگور برای ضد افسردگی و تامین کالری بدن نقش موثری دارد همچنین به عنوان میوه ی بهشتی هم از آن یاد می شود. از دیگر میوه های توصیه شده می توان به رطب، به و انار اشاره کرد.

گروهی غذایی که چشمگیر نیست 
وی بیان کرد: ما در برنامه غذایی خود به اندازه ضروری از گروه غلات و نان ها استفاده می کنیم برای همین این گروه زیاد حائز اهمیت نمی باشد.

این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: خانم های باردار معمولا در این دوران اسید معده شان افزایش می یابد بنابراین نباید غذا های ترش مصرف کنند چون ممکن است دچار درد، ناراحتی،کاهش فشار خون، سر گیجه و تهوع شوند. نوشیدن نوشابه گاز دار هم به علت حبس گاز موجود در داخل دستگاه گوارش سبب تشدید نفخ می شود.

زمانی که ویار دوران بارداری دارید، باید به خاطر داشته باشید که خوردن زیاد روغن و چربی و مواد بی‌ارزش، به شما احساس تنبلی خواهد داد و به علاوه باعث چاقی شما خواهد شد. بنابراین، چربی دریافتی خودتان را به 25تا30 گرم در روز برسانید. همین‌طور که شکم شما بزرگ می شود و کم‌کم سنگین می‌شوید، بیشتر به پرخوری و خوابیدن تمایل پیدا می‌کنید. برای اجتناب از این حالات، مصرف نكردن غذاهای چرب  و فست‌فود روشی سریع و ساده است.

دیباج با اشاره به اینکه خانم های باردار در طی روز در مقایسه با دیگرافراد کالری زیادی را می سوزاند، عنوان کرد: خوردن مواد غذایی پر کالری برای این افراد اصلا مضر نیست چون حتما باید روزانه حدود 300 کیلو کالری بیشتر مواد غذایی دریافت کنند تا جنین به خوبی در رحم رشد کند.

کسانی که می‌خواهند مادر شوند، فهرستی بلندبالا برای کارهایی که باید انجام دهند در دست دارند که شامل مراقبت از رشد رحم، رشد جفت و البته رشد نوزاد نیز هست.برای به انجام رساندن همه این نکات، باید حجم رگ‌های شما برای نگهداری خون افزایش یابد. بنابراین، افزایش میزان آهن در بدن امری ضروری است.

خوشبختانه، مواد خوراکی مشابهی وجود دارند که دارای مقادیر غنی اسید فولیک هستند و منابع خوبی برای دریافت آهن محسوب می‌شوند (سبزیجات برگدار، گریپ‌فروت، پرتقال، حبوبات). مصرف مکمل‌های غذایی نیز مفید است، اما آنها به شدت موجب یبوست می‌شوند که منجر به نفخ و ناراحتی شكم می‌شود. خوردن آهن موردنیاز برای کمک به بالا رفتن انرژی بدن و داشتن شرایط بهتر امری ضروری است.

گزارش از مه سیما بیتاژیان

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعیده
۲۲:۰۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
ایا کم کردن وزن به جنین اسیب وارد میکند