نیکنام حسین‌پور:

اعتبار بن‌ کارت‌های نمایشگاه، محدود به زمان برگزاری آن است

مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از محدود شدن اعتبار بن کارت‌های صادر شده برای این نمایشگاه کتاب خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد که امروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد، نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص نحوه صدور بن‌کارت‌های نمایشگاهی و چگونگی تخفیف آن‌ها گفت: امسال سر فصل‌های یارانه‌ها تغییر پیدا کرد و نهایتا به این جمع‌‌بندی رسیدیم که علاوه بر یارانه طلاب و دانشجویان، بن‌هایی برای دانش‌آموزان و اساتید دانشگاه اختصاص داده شود.

وی افزود: بن‌کارت‌های صادر شده برای دانشجویان بر اساس سرانه دانشجویی که هر استان به ما اعلام کرده، تخصیص یافته است و ثبت‌نام برای دریافت آن‌ها نیز در چند مرحله تمدید شد.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: برای آن‌که دانشجویان از سردرگمی در بیایند، 6 کانتر در نمایشگاه تعبیه شده که دانشجویان می‌توانند با مراجعه به آن‌ها پس از اظهار به هویت، کارت‌های مجازی خود را دریافت کنند. البته تا به امروز 40 نفر دانشجو و 27 نفر استاد حوزه و دانشگاه به این کانترها مراجعه کرده‌اند.

حسین‌پور ادامه داد: دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند تا 23 اردیبهشت ماه با مراجعه به کانتر‌های تعبیه شده، در نمایشگاه کتاب کارت‌های مجازی خود را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: 190 هزار دانشجو در سایت ما ثبت نام کرده بودند و دیگر سایت در همه مراحل بسته شده است.

وی افزود: 40 هزار نفر از ثبت‌نام‌شوندگان در سایت به صورت مجازی ثبت‌نام شده‌اند و بیشترین ثبت‌نام‌ها هم مختص دانشجویان تهرانی بوده است.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی گفت: اگر ما کارت‌های مجازی را صادر کردیم، به این دلیل بوده که در سال‌های گذشته بعضا تخلفاتی پیش می‌آمد و افراد اقدام به فروش بن‌کارت‌های خود می‌کردند. ما نیز با صدور کارت‌های مجازی سعی کرده‌ایم که این تخلفات را کاهش دهیم. البته اقدام‌های دیگری هم در این زمینه انجام گرفته و آن این است که میزان مشارکت در صدور بن کارت‌های مجازی که پیش از این 50 درصدی بوده، هم اکنون شصت چهل شده است.

حسین پور اظهارداشت: از دیروز مأموران ما در میدان انقلاب رصد می‌کنند که چه ناشرانی اقدام به خرید بن کتاب کرده و می‌کنند، تا با شناخت این ناشران از کمیته رسیدگی تخلفات ناشران به آن‌ها تذکراتی داده شود و در صورت بی‌‌توجهی به این تذکرات ناشر مشخص شده از حضور در نمایشگاه سال آینده محروم شود.

وی ادامه داد: دیده شده که افرادی با 200 کارت دانشجویی به ناشر مراجعه کرده‌اند و البته بن کارت‌های خود را تبدیل به کتاب کرده‌اند که مشکل چندانی نداشت اما اگر همین مقدار از بن کارت‌ها تبدیل به وجه نقد شود، به معنای نوعی تخلف است.

حسین‌پور تصریح کرد: امسال 12 میلیارد تومان به بن‌ کارت‌های دانشجویی و طلاب اختصاص داده شده. 5 میلیارد تومان نیز به بن‌کارت‌های اساتید تخصیص داده شد.

وی افزود: در سال جاری به این جمع‌بندی رسیدیم که اختیار هزینه کردن بن‌ کارت‌ها را در فضای نمایشگاهی به دست مصرف کننده بدهیم؛ زیرا اگر بخواهیم تقسیم‌بندی جزئی انجام دهیم نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: براساس گزارش تراکنش‌ها به نظر می‌رسد که از حوزه بین‌الملل نمایشگاه تهران خریدهای خوبی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه بن‌های دانش‌آموزی نیز که امسال برای اولین بار صادر شده‌اند، 26 هزار نفر به صورت گروهی و انفرادی ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان 12 هزار نفر گروهی و مابقی انفرادی بوده‌اند.

حسین‌پور اظهار داشت: ما بن‌ کارت‌هایی را به قیمت 100 هزار تومان در اختیار مربیانی قرار دادیم که به دانش‌آموزان برای ثبت‌نام بن کارت‌ها کمک کرده‌اند و علاوه بر این هزینه‌ای را نیز به تجهیز کتابخانه‌های مدارس اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: طرح صدور بن‌کارت‌های دانشجویی امسال فقط به استان‌های تهران، قم و کرج اختصاص داده شده بود.

مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: تاریخ اعتبار کلیه بن‌کارت‌های صادر شده محدود به زمان برگزاری نمایشگاه کتاب است و همینجا اعلام می‌کنیم که همه کسانی که بن کارت دارند، باید تا 25 اردیبهشت ماه اقدام به خرید کتاب با این بن کارت‌ها بکنند.

وی ادامه داد: امسال بیش از 20 میلیارد تومان به صدور بن کارت‌ها و یارانه خرید کتاب در نمایشگاه اختصاص داده شده و در 3 روز گذشته افزایشی 10 درصدی در تراکنش‌ها داشته‌ایم که در روزپنجشنبه 160 هزار تراکنش و روز اول نمایشگاه 36 هزار تراکنش داشتیم. البته پیش‌بینی شده بود که میزان تراکنش‌ها بیش تر از این باشد؛ اما به نظر می‌رسد که برخی از ناشران به دلیل وضعیت اثبات نشده نمایشگاه کتاب از کارتخوان‌های بانک‌های دیگر استفاده کرده‌اند.

حسین پور خاطرنشان کرد: قرار است که در آینده تفاهم‌نامه‌ای با بانک شهر امضا شود و این بانک براساس این تفاهم‌نامه به عنوان بانک عامل معاونت فرهنگی وزارت ارشاد شناخته شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار