شهرکرد؛

معضل گرد و غبار در كشور يک معضل مهم است

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور گفت: معضل گرد و غبار در كشور يک معضل مهم است.

معضل گرد و غبار در كشور يک معضل مهم استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معصومه ابتكار با حضور در برنامه تلویزیونی چشم انداز شبكه استانی جهان بين (سیمای مرکز چهارمحال و بختياری)، به معضل گرد و غبار در كشور به عنوان يک معضل مهم اشاره و تأکید کرد: مقابله با اين موضوع، نیازمند راه حل جهاني است.

وی با بیان اینکه، عمليات كاشت نهال و مقابله با بيابان زايي، يكي از مهمترين برنامه هاي مقابله با ريزگردهاست، افزود: گرد و غبار در ايران دو منشا اصلي داخلي و خارجی دارد كه گرد و غبار با منشا خارجی از كشورهای عراق و عربستان وارد می شود.

ابتکار اضافه کرد: متأسفانه در سال های گذشته، بخش عمده ای از تالاب های جنوبی عراق، با دخالت های انساني خشک و به منشا اصلي گرد و غبار تبديل شد كه با كمترين باد و طوفان به سمت ايران حركت می كند.

وی، با بیان اینکه برای مقابله با ريزگردهای دارای منشا خارجي، از اواخر سال 92 و با سفر به بغداد، تفاهم ها و مذاكراتي به منظور كاشت نهال در كانون های گرد و غبار با كشور عراق صورت گرفت، گفت: اما وجود گروه های تكفيری و ايجاد ناامنی در عراق مانع اجرای این تفاهم شده است.

ابتکار، با اشاره به پيگيری های در حال انجام در زمينه مقابله با پديده گرد و غبار با منشا خارجي از سوي سازمان ملل، افزود: پيش بيني ايجاد صندوق منطقه اي براي مقابله با اين موضوع هم در دست اجراست.

وي اظهار داشت: يكي دیگر از كانون هاي گرد و غبار منطقه، عربستان است که اين موضوع در سطح بين المللي پيگيري و قطعنامه ای نيز در مجمع عمومي سازمان ملل در این زمینه تدوين شده كه در اين قطعنامه، دبيركل سازمان ملل مكلف به شناسايي كانون های جهاني گرد و غبار و روش هاي مقابله با آن گردیده است.

ابتکار با اشاره به برگزاري اجلاس وزرای محیط زیست اکو در ماه آينده گفت: موضوع گرد و غبار نيز در دستور كار اين اجلاس است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور، همچنین به انجام مطالعات استاني و ملي در زمينه گرد و غبار با منشا داخلي و شناسايي كانون هاي گرد و غبار در كشور و روش مقابله با اين كانون ها اشاره كرد و گفت: ارائه آموزش هاي لازم به مردم براي مقابله فوری با اين بحران در دستور كار قرار دارد.

ابتكار افزود: مسئولیت بیابان زدایی و آمادگي مردم براي مواجهه با شرايط گرد و غبار و کاهش عوارض مربوطه، به عنوان يكي از برنامه های دولت، بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع كشور است.

وي اظهار داشت: هم اكنون سازمان جنگل ها و مراتع، عمليات كاشت نهال براي مقابله با بيابان زايي در بسياري از نقاط كشور را دست اجرا دارد.

ابتكار، احياي تالاب ها را يكي ديگر از برنامه هاي دولت برای مقابله با پديده گرد و غبار بیان کرد و گفت: هم اكنون تالاب هورالعظيم در استان خوزستان به عنوان يكي از كانون هاي گرد و غبار داخلی، احيا شده است.

وی افزود: در دولت يازدهم بحث آبدهي مجدد اين تالاب اجرا و در حال حاضر، حوضچه سوم تالاب آبگيري شده است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: افزايش مشاركت هاي مردمي به خصوص جوامع محلي در حفاظت از محيط زيست يكي از برنامه اين سازمان است كه اين امر در ذخيرگاه زيست كره تنگ صياد ـ سبزكوه استان چهارمحال و بختياري به خوبي اجرا شده است.

ابتكار، با اشاره به توجه به مشاغل سبز در زمينه حفاظت از محيط زيست در دنیا، افزود: با استفاده از ظرفيت هاي منابع طبيعي مناطق مختلف و بدون خسارت به آن، می توان اشتغال پايدار فراهم كرد.

وی، همچنین به طبيعت بكر و گردشگرپذير بودن منطقه چهارمحال و بختياری اشاره كرد و گفت: مي توان با بهره گیری از ظرفيت گردشگري و همچنين سايت هاي پرنده نگري، زمينه اشتغال در حوزه گردشگري اين استان را گسترش داد.

ابتکار، درخصوص موقعيت و ثبت جهانی ذخيره گاه زيست كره تنگ صياد و سبزكوه چهارمحال و بختیاری هم گفت: با همكاري مردم در داخل ذخيره گاه زيست كره مي توان روشي را براي معيشت و زندگي ترسيم كرد كه فعاليت های سازگار با طبيعت، بدون تخريب منابع و آلودگي محیط زیست،  در اين مناطق انجام شود.

وی، به انقراض برخي گونه هاي گياهي و جانوري در كشور و نقش مهم و مؤثر جوامع محلي و سازمان هاي مردم نهاد در حفاظت از اين گونه ها، اشاره و تأکید کرد: حفظ و حراست از محيط زيست نيازمند تلاش جمعي است.

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنین گفت: فراخوان پنجمين جشنواره بين المللي فيلم سبز پس از یک وقفه 10 ساله و به منظور ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست اعلام و بيش از يك هزار 900 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که از اين تعداد 400 فيلم بين المللي از 41 كشور و مابقي از ايران است.

ابتکار اضافه کرد: اين جشنواره از جمعه آینده 24 اردیبهشت ماه جاری و به مدت یک هفته در 70 شهر كشور و همزمان در چهار شهر استان چهارمحال و بختياری برگزار می شود.

وی، برگزاري اين جشنواره را يك جريان فرهنگي و فكري در حوزه محيط زيست خواند و گفت: توجه به مسائل طبيعت و محيط زيست از دريچه هنر و سينما و تاثير گذاري آن در انتقال پيام، و اصلاح و نهادینه سازی نگرش و رفتار جامعه نسبت به محيط زيست از اهداف برگزاري اين جشنواره است.

استاندار چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست، با بیان اینکه ثبت مناطق حفاظت شده بدون انجام مطالعات در سال های گذشته، يكي از مشكلات حوزه محيط زيست در استان است، گفت: ثبت قسمتي از منطقه شيدا، روستای شيخ شبان، قسمتي از مسير كارون 4، و منطقه هلن، از جمله اين مناطق است كه هم اكنون براي اجراي طرح هاي هادي و توسعه اين روستاها با مشكل روبرو هستيم.

قاسم سليماني، آغاز پروژه هاي عمراني بدون انجام مطالعات و کسب مجوزهای زيست محيطي لازم را از ديگر مشكلات استان در حوزه محیط زیست بیان کرد و افزود: اين پروژه ها شامل سد خرسان 3، سد بهشت آباد، انتقال آب به تالاب چغاخور و تونل گلاب 2 می باشد كه هم اكنون اجراي اين پروژه ها متوقف و منتظر پاسخ مطالعات زيست محيطي است.

وی، همچنین به توسعه پايگاه ديده باني، كمك به تجهيز دوربين هاي كنترل وضعيت موجود و پيشگيري از تخلفات زيست محيطي، توسعه مناطق حفاظت شده و تاكيد بر نگهباني و حفاظت قوي تر از اين مناطق به عنوان مهمترين برنامه حفاظت محيط زيست در استان اشاره كرد.

سلیمانی اظهار داشت: برنامه هاي كلان در حوزه آبخيزداري، آبخوان داري و برنامه هاي اجرايي كشاورزي وصنعت پاك نیز در دستور كار دستگاههای ذیربط در استان است.

وی اضافه کرد: سالانه در سطح دو هزار هكتار از مناطق و اراضي شيب دار سطح استان نیز، با هدف حفظ منابع زیست محیطی، درختان مثمر و گیاهان دارويي كشت می شود.

گفتنی است: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور بمنظور شرکت در آیین جشن ثبت جهانی و اهدای لوح، و رونمایی از سند مدیریتی ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

آیین جشن ثبت جهانی و اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه، با حضور مسئولانی از یونسکو و مدیران کشوری و استانی، در تالاب بین المللی گندمان برگزار شد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.