فوربز: عربستان به دنبال برقراری صلح در بازار نفت است

عربستان برای فروش سهام شرکت آرامکو و افزایش درآمدهای خود مجبور به تغییر سیاست نفتی خود است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربز در مطلبی نوشت: اتفاقات هفته اخیر در دولت عربستان سعودی و در راس آنها، جایگزینی علی النعیمی – وزیر کهنه‌کار نفت این کشور – با خالد الفالح – مدیر عامل شرکت نفتی آرامکو – به این معناست که پادشاهی سعودی آماده برقراری صلح در بازار پرتلاطم نفت است.

علی النعیمی که برای بیش از دو دهه سکاندار وزارت نفت عربستان بود، معمار اصلی سیاست نفتی عربستان برای اشباع بازارهای جهانی با نفت برای مقابله با صنعت نفت آمریکا و همچنین جلوگیری از ورود مجدد ایران به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌های این کشور بود.

به عنوان مثال، النعیمی در فوریه گذشته علنا خطاب به تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا اعلام کرد که "آنها توان لازم برای زنده ماندن در جنگی که در حال حاضر بر سر بهای نفت وجود دارد را ندارند" و زمانیکه بهای نفت به زیر 30 دلار رسید، ماموریت وی نیز به انجام رسید. چراکه تولیدکنندگان نفت آمریکا با توجه به سوددهی ناچیز دکل‌های بزرگ حفاری خود چاره‌ای جز خاموش کردن آنها نداشتند.

علاوه بر این، سیاست نفتی عربستان در دوران النعیمی باعث شد که ایران نیز مجبور شود برای کسب سهم قبلی خود از بازار، نفت خود را به بهای بسیار پایین به کشورهای آسیایی و اروپایی بفروشد.

سیاست نفتی النعیمی در ظاهر باعث پیروزی عربستان در این جنگ شد؛ اما در عوض، شکاف بزرگی را بین هزینه‌ها و درآمدهای این کشور ایجاد کرد تا جاییکه شاید مشکلات مربوط به کسری بودجه در آینده نزدیک آرامش داخلی این کشور را نیز با خطر مواجه می‌کرد.

بنابراین، در راستای ترمیم کابینه عربستان، النعیمی نیز با وجود بیش از دو دهه حضور در وزارت نفت، باید برای عبور از این بحران قربانی می‌شد. النعیمی باعث پیروزی عربستان در جنگ نفتی این کشور با ایران و آمریکا شد؛ اما اکنون که اقتصاد این کشور با بحران مواجه شده و دربار سعودی خود را برای عرضه بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو نیز آماده می‌کند، ظاهرا صلح نفتی - دستکم در مقطع کنونی - بیش از جنگ نفتی منافع اقتصادی آن را تامین می‌کند.

دولت عربستان به شدت امیدوار است خالد الفالح بتواند در زمانی که این کشور به برقراری صلح در بازار نفت نیاز دارد، این هدف استراتژیک را به خوبی محقق کند. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار